Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

titta på tv under semestern - ta med egen tv - behöver tips


saint19

Rekommendera Poster

Hej!

Åker till kusten i helgen, men tror inte att det finns tv i stugan jag hyrt. Jag hyr via en stugförmedling och de har ingen information om detta. Funderar därför på att ta med min gamla 14-tumsteve från 1988. Jag vet dock inte om det finns antenn i huset. Sannolikheten säger mig att det borde finnas men om det inte gör det funderar jag på om jag kan använda en bordsantenn. Funkar det? Jag behöver bara se svt och tv4.

Ett alternativ är kanske att skaffa en tv-mottagare till min bärbara dator. Men då behöver jag väl också ett mobilt bredbandsabonnemang och det kanske är lite sent påkommet med tanke på att jag drar i väg om två dar, eller?

Tacksam för tips.

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst går det med en vanlig antenn, men eftersom det handlar om digitala signaler idag, så måste du då ha en box från någon operatör som kan omvandla signalerna.

 

Din gamla tv är väl "tjocktv", så då fungerar ju inte en CA-modul.

 

Har du inte något av detta, så lär du inte få in några kanaler alls tyvärr.

 

Visst kan du kolla via din dator, men då måste du ha ett mobilt bredband, så kan du kolla svt´s utbud direkt via nätet, tv4 går också, men då måste du vara registrerad har jag för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst går det med en vanlig antenn, men eftersom det handlar om digitala signaler idag, så måste du då ha en box från någon operatör som kan omvandla signalerna.

 

Din gamla tv är väl "tjocktv", så då fungerar ju inte en CA-modul.

 

Har du inte något av detta, så lär du inte få in några kanaler alls tyvärr.

 

Visst kan du kolla via din dator, men då måste du ha ett mobilt bredband, så kan du kolla svt´s utbud direkt via nätet, tv4 går också, men då måste du vara registrerad har jag för mig.

 

Hej och tack för svaret!

 

Så du menar att jag inte kan ta in några tv-signaler ö.h.t. utan en box? Ja det är en tjock-tv från 1987 om jag minns rätt. Använde den till att lira NES när jag var en liten palt.

 

Jag har ju inget mobilt bredbandsabonnemang och jag antar att det är lite knixigt att skaffa ett med, typ, en dags varsel?

 

Om jag ska kolla "live-tv" via datorn (alltså inte "play") måste jag väl dessutom ha ett tv-kort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaret!

 

Så du menar att jag inte kan ta in några tv-signaler ö.h.t. utan en box? Ja det är en tjock-tv från 1987 om jag minns rätt. Använde den till att lira NES när jag var en liten palt.

 

Jag har ju inget mobilt bredbandsabonnemang och jag antar att det är lite knixigt att skaffa ett med, typ, en dags varsel?

 

Om jag ska kolla "live-tv" via datorn (alltså inte "play") måste jag väl dessutom ha ett tv-kort?

 

Ingen digitalbox eller CA-modul, tyvärr inga kanaler, inte ens dom fria kanalerna till tv´n.

 

Den enda möjligheten jag ser, är att besöka en butik som säljer mobila bredband "USB-stickor" över disk, och skaffa den vägen, då är väl kontaktkort det som går snabbast att få igång, även om det blir lite dyrare, annars måste du troligen vänta någon dag/några dagar på att ett abonnemang blir aktiverat.

 

SVT´s Live-tv går ju direkt via webben, ska väl fyrans kanaler som är släppta också göra, vad jag vet.

Men det gäller också att det mobila bredbandet har hyfsad täckning, annars lär det lagga, och då lessnar man lätt tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antingen mobilt bredband eller antenn + en digitalbox.

Vad för sorts antenn som behövs beror på hur bra mottagningen är där huset står.

 

Billiga digitalboxar: http://www.prisjakt...._namn#prodlista

 

Hej och tack för tipset!

 

Stugan ligger i Grebbestad och inom 1 km från en sändare. Mottagningsförhållandena är enligt Teracoms webbplats "mycket goda".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...