Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Databas för sökfunktion till webbsida


jbo

Rekommendera Poster

Bakgrund

Jag sätter upp en hemsida för en avliden konstnär (min pappa).

Siten kommer att vända sig till konsthistoriker och konstvetare såväl som till en konstnärligt intresserad allmänhet och kommer att presentera honom själv och hans livsverk, samt de konstnärliga sammanhang han verkade i (andra, måleriskt, närbesläktade konstnärer, konsthistoriska aspekter, rådande konstpolitik, etc.)

Då han var mycket produktiv rör det sig alltså om stora mängder data (stora mängder bild och text - han skrev även en hel del själv om målaryrket och sitt eget måleri på ett intressant och levande vis).

 

För att besökare på ett enkelt sätt skall kunna finna information har jag tänkt mig en sökfunktion knutet till en databas.

I övrigt kommer sidan inte innehålla någon annan interaktion med besökare – bortsett från möjligheten att maila naturligtvis.

 

Min kunskapsnivå för databaser är så gott som noll – och jag är även ny på användning av CMS.

HTML och CSS hanterar jag rätt skapligt.

 

Frågan:

Jag planerar nu för hör jag skall lägga upp webbsidan.

Skall jag välja ett färdigt CMS (som Drupal eller, möjligen, Wordpress) och utnyttja deras respektive färdiga databaser och moduler för sökfunktion eller skall jag bygga sidan själv och använda någon självtillverkad – eller – annan färdig lösning för sökfunktion med databas?

 

Jag tror jag skulle föredra det sistnämnda, d.v.s. en färdig lösning för sökfunktion med databas (om det finns någon/några sådana), som alltså skulle gå att använda till egen kodad webbsida. Dels för att det tar tid att sätta sig in i de olika CMS:en och dels för osäkerheten kring uppdateringar av modulerna till dessa.

Men det finns säkert många andra aspekter på detta.

Jag är öppen för alla förslag, tips och idéer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lesserwisser

Jag skulle rösta för Joomla eller Drupal. Drupal lär ha lite högre inlärningströskel och den har jag ingen erfarenhet av. Wordpress har tidigare varit lite begränsad, det är nog bättre nu. Finessen med att använda en CMS med extra moduler är att då blir det mer konsekvent och enhetligt både för användaren och för dig. Om du väljer att göra det "manuellt" och lägga till en databas, rekommenderar jag hotscripts.com - där finns det fantastiskt mycket (halv)färdiga funktioner.

OBS att all min kunskap om webbproduktion dock är några år gammal.

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag skulle rösta för Joomla eller Drupal. . ."

". . . Om du väljer att göra det "manuellt" och lägga till en databas, rekommenderar jag hotscripts.com - där finns det fantastiskt mycket (halv)färdiga funktioner."

Tack för bra tips Magnus!

En följdfråga: Vad skulle du säga innebär minst jobb om man, som jag, har lika lite kunskap om databaser som om CMS (jag hade i så fall tänkt mig att använda Drupal 7)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...