Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
bjornao

Hur kollar man debiterad mobildata!

Rekommendera Poster

Sedan slutet av juni använder jag min Iphone 4 S som dongle till datorn vid anslutning till internet. Från början var jag intresserad av vad olika områden använder för datamängder genom att följa detta i användningsstatistiken i Iphone som nås via; Inställningar, Allmänt, Användning. I går fick jag ett SMS från Tele 2 att endast 10% av min köpta Mobildatamängd återstod. För att verifiera detta gick jag in på Mitt Tele 2 och fann då till min överraskning att jag använt 4,53GB trots att Iphonestatistiken visade knappt 2,8 GB användning. Tele 2´s kundtjänst kunde inte förklara denna skillnad utan hävdade att statistiken i min Iphone var felaktig och att deras uppgifter var de rätta. Jag bad då att få en logg över min användning eftersom det bara gått 9 dagar och jag hade god koll över hur jag använt nätet. Detta var naturligtvis omöjligt utan jag skulle nöja mig med beskedet att Apples användningsstatistik var felaktig och gärna köpa mer data till 59:- per GB.

Har någon haft motsvarande erfarenhet eller kan någon på PC för alla ge mig en förklaring.

Björn Olsson, mångårig prenummerant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, detta med att använda sin smartphone idag på olika sätt, och ständigt vara uppkopplad till internet, kräver tyvärr både datamängder och ström av batteriet.

Det är ju en form av streaming som du kör telefonen med, och detta kostar tyvärr GB.

Så jag är inte förvånad att du kanske använder mer än vad du tror.

Men sedan tycker jag också att man ska kunna lita någorlunda på statistiken som finns i luren.

Annars har man ju ingen nytta av denna.

Tycker man ska kunna kräva att få reda på hur ens logg ser ut, men vet att operatörerna har olika rutiner/möjligheter för detta.

Men att sedan trycka på att man ska köpa extra GB bara för att dom tycker så, anser jag inte är speciellt kundvänligt.

Nu har jag ingen Iphone, utan kör med android, men jag använder en app som heter 3G Watchdog, som kan hålla koll på hur mycket trafik jag gör av med, går att ställa in på olika sätt, jag mäta per dag, per vecka, och per månad, kan ställa in hur många MB, eller GB jag vill kolla mot.

Och denna stämmer tyvärr ganska bra.

T.ex. jag streamar rätt hårt när jag jobbar, och gör då av med ca 300-500 MB per 8 tim, så det rullar på, utan att man ibland tänker på det.

Så jag har tyvärr ingen bra lösning till dig, bara ett konstaterande att så kan det vara idag med dessa Smartphones.

Men välkommen till eforum i alla fall :thumbsup:.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...