Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linux+PXE


cybertears

Rekommendera Poster

cybertears

Jag skulle behöva lite tips och ideér.

 

Jag vill sätta upp en pxe server, där det även ska vara möjligt att köra iso filer genom nätverket

(i själva conf filen ska den läsa t.e.x ubuntu server från en iso fil)

nu är min fråga till er:

Vilket system rekommenderar ni att sätta upp pxe servern med?

ska man köra server version eller desktop?

 

Vilket är lättast att sätta sig in i när det gäller konfigureringen? Ubuntu eller "BSD UNIX"?

 

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej!

När det gäller konfigureringen så ska du köra ubuntu eller Linux mint cinnamon 15.

 

Men du ska köra desktop version, det är enklare att hantera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej :)

 

Enklare att hantera? på vilket sätt? man får väl endå köra kommandon via terminalen?

 

Så vad är skillnaden egentligen, om man vill ha iso filerna överförda till servern är det väl bara att använda WinSCP, dock så är det kul att höra andras åsikter och vad dom tycker :)

 

 

 

Blir meck med detta efter semestern :)

 

 

 

 

Men du ska köra desktop version, det är enklare att hantera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att hantera servern blir inte enklare med GUI. GUI:et drar mycket kraft till ingen nytta. I princip konfigurerar man servern en gång i samband med ibruktagandet. En server fjärrstyrs normalt så ett lokalt GUI är helt onödigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det väl bättre att administrera den via SSH, det är jag rätt van vid :)

 

 

 

Att hantera servern blir inte enklare med GUI. GUI:et drar mycket kraft till ingen nytta. I princip konfigurerar man servern en gång i samband med ibruktagandet. En server fjärrstyrs normalt så ett lokalt GUI är helt onödigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ytterligare fördel att administraera via ssh är att servern inte behöver skärm, grafikkort, tangentbord eller mus. El-förbrukningen blir också lägre än om du har GUI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en fördel till är också att servern inte behöver stå i samma rum, jag kan styra den på distans.

Om jag vill ha datorn i mitt "arbetsrum" så behöver jag ju aldrig vara vid den fysiskt.

 

Men hur säkert är SSH egentligen? :)

 

 

<br />En ytterligare fördel att administraera via ssh är att servern inte behöver skärm, grafikkort, tangentbord eller mus. El-förbrukningen blir också lägre än om du har GUI.<br />
<br /><br /><br />
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej

 

Jag körde PXE på Ubuntu 12.04 fungera out of the box, när jag även körde den som DHCP.

Bytte DHCP server för ett tag sen och fick lite problem som jag inte orkat kolla på dock.

 

SSH är det bästa och säkraste sättet att administrera på, så länge du bara tillåter Protocol V2.

 

HAK5 gjorde ett avsnitt om PXE boot för drygt ett år sen som jag kan rekommendera.

 

Lycka till.

 

/G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...