Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Samsung eller Asus?


lofgreno

Rekommendera Poster

Ute efter ny dator, vill att den ska vara portabel så det är en Ultrabook jag vill ha. Har kollat runt rätt mycket och valet står nu mest mellan Samsungs 9 serie och Asus UX32vd. Båda med högupplösta skärmar som jag vill ha. Har avsökt nätet, flertalet butiker och känt och klämt.

Nedan exempel från Inet:

Asus

http://www.inet.se/p....32vd-fullhd-i7

Samsung

http://www.inet.se/p....13-3-128gb-ssd

 

 

Kommer använda datorn till vardagligt surfande, facebooka, Netflix och HBO Nordic stream, lite Excel, kolla högupplöst film, ev redigera HD film från GoPro kamera men kommer inte att spela spel på den. (Det har jag PS3 till)

 

Tycker Samsungs är snyggast, den har ju SSD och är lite billigare. Det som talar mycket emot den är att den inte har i7 och minnet GÅR inte att uppgradera mer än vad som finns, dvs 4GB. Känns sådär. :-(

 

Asus går det med men den har ju en hybrid disk och är marginellt dyrare.

 

Nån som har åsikt om vilken man ska satsa på? Vill ju gärna ha en som håller ett par år så det lutar ju mer åt Asus datorn (bättre processor och större uppgraderingsmöjligheter).

 

Har även kollar på Acer, Sony och HP men där har jag inte fastnat på nån. MacBook Pro eller Air går bort också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag har förstått det är 4 GB RAM för lite om du ska redigera film.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacBook Pro eller Air går bort också
Varför? jag syftar förstås på MacBook Air som verkar uppfylla dina krav om du inte måste ha Windows dvs
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag har förstått det är 4 GB RAM för lite om du ska redigera film.

 

Ja är det det? Jag vet faktiskt inte. Men det är trist att det inte ens går att uppgradera...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför? jag syftar förstås på MacBook Air som verkar uppfylla dina krav om du inte måste ha Windows dvs

 

Dels är den snäppet dyrare och sen är ju inte överdrivet förtjust i Apple´s produkter. Har en Ipod för bilen men inget annat, känns lite som att om man ska köra Apple racet så får man göra det fullt ut...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dels är den snäppet dyrare och sen är ju inte överdrivet förtjust i Apple´s produkter. Har en Ipod för bilen men inget annat, känns lite som att om man ska köra Apple racet så får man göra det fullt ut..

 

Ok - hoppas du är medveten om att båda har Windows 8... Jag har nyligen köpt en desktop PC - kör både Windows och Linux Mint på den - men nu ska jag köpa en bärbar då utklassar MacBook sina konkurrenter som jag ser det - Mac har nått högsta andel någonsin med sin 9.7% av OS vilket är pga MacBook succén

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok - hoppas du är medveten om att båda har Windows 8... Jag har nyligen köpt en desktop PC - kör både Windows och Linux Mint på den - men nu ska jag köpa en bärbar då utklassar MacBook sina konkurrenter som jag ser det - Mac har nått högsta andel någonsin med sin 9.7% av OS vilket är pga MacBook succén

 

Ja absolut, har "lekt" och fått Windows 8 uppvisat och den känns inte såå värdelös som alla verkar tycka. Tror dessutom att det kommer att förbättras.

 

Jo jag vet att Mac datorerna är riktigt bra. Men jag gillar inte riktigt deras OS, jag tycker man blir lite begränsad och jag gillar definitivt inte Itunes tex. Men visst, egentligen kanske man borde satsat på en MacBook Air för att få en riktigt schysst "ultrabook". Men jag har valt att gå på PC och då står det just nu mellan dessa två.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra :thumbsup: Jag skulle välja en bärbar med SSD - den låter inte och blir inte varm - drar mindre ström och är snabbare - perfekt för bärbara - om man behöver plats för backup så kan man enkelt ansluta 1TB extern HDD - Sedan kanske 8GB RAM om det är video redigering som är aktuell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra :thumbsup: Jag skulle välja en bärbar med SSD - den låter inte och blir inte varm - drar mindre ström och är snabbare - perfekt för bärbara - om man behöver plats för backup så kan man enkelt ansluta 1TB extern HDD - Sedan kanske 8GB RAM om det är video redigering som är aktuell

 

Ok. Då funkar ju egentligen ingen av dom. Samsung har SSD med bara <4GB minne. Denna Asus har 6 GB minne som kan uppgraderas till 10GB men ingen "riktig" SSD, bara en "kombovariant". Dock kan man ju kanske byta ut denna till en schysst SSD om det behövs.

 

Lutar mer och mer åt Asus.... smile.gif

 

 

Fast ska jag inte hålla på med videoredigering så kanske Samsungs nia funkar ändå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...