Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ändra filegenskaper batchvis


RaSten4

Rekommendera Poster

Jag hämtar regelbundet radioprogram från SR (något tiotal per dag) som jag vill ha bättre koll på i vilken ordning jag lyssnar på dem i min spelare (i telefonen). Tyvärr bestämmer nuförtiden spelarna, både enkla mp3-spelare och inbyggda appar, ordningen helt utanför användarkontrollen om man inte lägger ner tid på att göra spellistor.

 

Den automatiska spellistan brukar basera sig på "titel"-fältet i filegenskaperna, och i andra hand på filnamnet. (Jag trivdes bättre med den gamla ordningen i äldre spelare, där FAT-ordningen hade avgörande betydelse, men det är väl att önska för mycket...) F n har jag en rutin för att döpa om filnamnen efter nedladdningen och därefter en annan för att tömma alla "titel"-fält. Båda kräver manuell hantering i flera steg utan mycket automatisering. Bl a har jag en Excel-fil som lägger till prefix i filnamnen utifrån tidsstämpel, prioritering, programnamn m m, som jag sedan kopierar över till en BAT-fil som döper om filerna.

 

Men kan man lika enkelt komma åt titelfälten med ett enstaka kommando efter prompten i stället för att behöva köra manuella tryckningar här och där? Antingen för att tömma titelfälten eller för att lägga in de titlar jag skulle vilja ha där för att styra uppspelningsordningen.

 

Är frågan begriplig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett enklare sätt att ställa min fråga/lösa mitt problem:

 

Finns det något sätt att i ett DOS-kommando byta titelfält eller andra egenskapsfält i en fil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av bedskrivningen ser det ut som just det jag behöver. Jag ska prova. Återkommer R-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är ett helt suveränt program. Om någon hittar andra program, av samma typ, och som klarar mer än Tag & Rename blir jag förvånad..

 

Man kan få klura en stund hur man kan nyttja programmets egenskaper att kunna ändra filnamn efter Tag, och ändra Tag efter filnamn.

För riktigt "messiga" filer kan man behöva göra detta i etapper..

 

Som vanligt med "kraftfulla" program kan det ta ett tag innan man lärt sig det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag tittat på gratisversionen AudioShell och INTE hittat det jag söker. Det verkar som om allt arbete görs via dialogrutor. Jag vill komma åt egenskaperna från DOS-prompten, så att jag kan generera BAT-filer att göra exakt det jag vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det ju inte AudioShell utan Tag & Rename jag tipsade om och det programmet, Tag & Rename, ersätter bat-filerna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är då märkvärdigt att man inte får bestämma själv vad det är för information som är intressant. Ännu ett program där programmeraren tror att det bara handlar om "låtar" och "album" när man har med ljudfiler att göra, och att det finns "artist" och "spår" och "genre" och att den informationen har någon som helst betydelse.

 

Jag saknar otroligt den spelare (en ganska bra MP3-spelare) som jag hade flera år innan den gav upp. Den spelade snällt upp mina filer i FAT-ordning, så det enda jag behövde göra för att höra saker i rätt ordning var att kopiera dem från datorn i rätt ordning (efter att ha tömt katalogen). Prioriteringen skötte jag genom att lägga nyhetsprogrammen (högsta pri) i en mapp, kortprogram i nästa katalog etc, så spelades de upp katalag för katalog, fil för fil, oberoende av vad det var för namn på filerna.

 

Jag kan inte se hur Tag & Rename skulle kunna ge mig den funktionaliteten tillbaka när jag nu använder en sån här modern spelare som finns både som fristående apparat och som app i min telefon.

 

Jag provade att ta bort alla "Titel"-taggar, men det fungerade inte för alla filer; några mp3-filer envisades med att behålla dem tills jag gick ut och gjorde om jobbet från Utforskaren. För att ta bort alla titelfält behöver jag INTE Tag & Rename. Jag skulle vilja ge ett DOS-kommando som tar bort alla titelfält i alla filer i en mapp. Det tycks inte T&R göra, eftersom jag måste starta det, klicka i rutor etc, något som jag likaväl kan göra direkt i Utforskaren.

 

Jag ger mina filer namn enligt strukturen <pri>_<datum>_<tid>_<ursprungligt namn> för att de ska spelas upp i rätt ordning när titelfältet är borttaget. Datum och tid avser sändningsdatum, något som oftast inte stämmer med fildatum, även om man hämtar filerna med ett program som bevarar tidsstämpeln.

 

T&R tycks inte kunna skapa "titel" utifrån parametrar i en kommandofil, något som annars skulle kunna vara tänkbar möjlighet.

 

Är det något i T&R jag missat när jag tycker att jag inte har användning för det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet ju inte hur spelordningen blir för filer nerladdade från SR.

Eller hur dess Tag ser ut.

 

Precis som du skriver så förutsätter dagens appar/program/spelare en viss ordning för att spela upp låtarna.

Ska man använda dessa appar/program/spelare så får man antagligen rätta in sig i ledet och organisera låtarna på ett sätt som dessa appar/program/spelare vill ha det för att det ska fungera.

 

Som jag ser det så är det ju frågan om handpåläggning antingen med T&R eller genom meckande med BAT-filer.

Förstår inte vitsen med att försöka kombinera detta så att en kommandofil ska påverka T&R?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla även om inte detta program kopierar filer på det sätt som du vill:

http://disc2phone.software.informer.com/

 

Kanske funkar även utan Sony-telefon:

or Sony Memory Stick

 

Jag har programmet i original då det medföljde en telefon och minns att det programmet behövdes för att (den) telefonen skulle spela upp (fultankade) filer i rätt ordning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med hämtar jag mina talade radioprogram både från SRP1 och svenska.yle.fi En del kommer som mp3 och podd, men andra som m4a-filer. Jag använder flera olika metoder för att hämta hem dem. Ett program jag använder är curl, ett annat är Net Transfer. Även FTP-alternativet i Total Commander kan fungera bra ibland, liksom den inbyggda filhämtningsfunktionen i Firefox. Hur som helst har filnamnet inte den enhetliga struktur jag skulle önska för att köa mitt lyssnande. Men hämtar jag med curl kan jag generera kommandorader som ger den hämtade filen ett namn enligt min struktur, och hämtar jag med Net Transport kan jag göra mig en bat-fil med hjälp av Excel som döper om filerna efter hämtningen osv.

 

Så här kan några BAT-rader se ut i en fil jag genererat med Excel (eller rättare sagt Open Office Calc):

"curl http://lyssnaigen.sr...000_240_a96.m4a -o 000_130712_0630_SRP4STH_2013-07-12_063000_240_a96.m4a"

"curl http://lyssnaigen.sr...400_300_a96.m4a -o 001_130712_0634_SRP1_2013-07-12_063400_300_a96.m4a"

"curl http://lyssnaigen.sr...00_1195_a96.m4a -o 002_130712_1210_SRP1_2013-07-12_121000_1195_a96.m4a"

"curl http://lyssnaigen.sr...00_1795_a96.m4a -o 002_130712_1430_SRP1_2013-07-12_143000_1795_a96.m4a"

 

Här är några som inte är lika lätt att generera automatiskt:

"curl http://static.sr.se/...500_384c736.mp3 -o 003_130716_1300_sommar_i_p1_20130716_1500_384c736.mp3"

"curl http://download.yle....a0cf10a3dbc.mp3 -o 000_130713_0800_yle_nyheter_20130713_0807.mp3"

 

Problemet är att spelaren gör den automatiska spellistan utifrån titel och inte från filnamn. För att fixa detta öppnar jag Utforskaren, sorterar efter titel, markerar dem som har titel, och tar bort titeln, dvs samma sak som jag kunde ordna från T&R för m4a men inte för mp3. Där fungerar alltså Utforskaren bättre, om man nu ska gå in och peka i T&R. Jag vill automatisera titelborttagandet, och undrar om man kan göra det med ett "externt doskommando" som såna utilities kallades i DOS 2.0, alltså ett program som startas från dosprompten med parameterangivelser. Om det nu finns den här möjligheten gör det inget om man med automatik kunde trixa mer med titelfält m m t ex så att man kunde behålla informationen som finns i titelfältet utan att den styr spelordningen, t ex vem som talade i ett visst Sommarprogram. Så nu hoppas jag du förstått varför jag hela tiden yrar om BATfilskommandon. (Jag gillar din sentens "Varför måste människan anpassa sig efter tekniken - i stället för tvärtom?")

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår mycket väl vad du menar med doskommando, batfiler osv.

 

Det jag hoppades på var att man helt skulle kunna överge den tanken, även om du inte vill, och i stället använda program som ex. Tag & Rename.

 

Det är ju möjligt att detta inte går. Tänkte testa själv.

 

Nu har jag, snart, hämtat ner samtliga filer från inlägg #12.

Alltså sex stycken filer.

 

I vilken ordning önskas dessa spelas upp, som exempel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag, snart, hämtat ner samtliga filer från inlägg #12.

Alltså sex stycken filer.

 

I vilken ordning önskas dessa spelas upp, som exempel?

 

Du ser av mina exempel vilka namn jag gett dem i samband med jag laddade ner med curl. Den namnstrukturen använder jag f n för att åstadkomma den önskade uppspelningsordningen. Alltså <prioritet>_<datum>_<tid>_<ursprungligt namn>, där datum och tid är sändningsdatum. (När det gäller YleNyheter ser det inte ut som ursprungligt filnamn, men det finns med i den ursprungliga länken "http://download.yle.fi/areena/world_download//6c/6cefb804a3e24db6bb3c2a0cf10a3dbc.mp3?filename=yle_nyheter_20130713_0807.mp3")

 

Jag hämtar ett drygt tiotal filer varje dag och lyssnar på dem bara en gång och tar bort dem efter hand, så någon form av automatisk spelordning är nödvändig. Ett alternativ som jag inte gett mig in på att klura ut är att generera spellistor till Zune (som är Nokia Lumias app och tillhörande datorprogram) själv i stället för att använda telefonappens automatik, men jag har inte satt mig in i hur en sådan är strukturerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl ändå du själv som manuellt bestämmer/väljer spelordningen oavsett om du modifierar via skript eller manuellt en & en fil?

 

Eller laddar du ner filer i den ordning du vill spela upp dessa och då ser till att den första filen är nerladdad (klart) innan du tar nästa fil osv?

 

Om jag ska testa detta i Tag & rename vill jag ju inte ha modifierade filer som utgångspunkt utan så som de ser ut när man hämtat dem.

 

Jag gissar att samtliga spelare kan spela upp filer sorterade på "Track", utan att gå via skapad spellista, varför det bör vara där man ska lägga fokus. Sedan är det ju en annan sak om man fixar Tag,en så att det i spelaren visas ex. Artist.

 

Att massomdöpa filer är TotalCommander mycket bra på men tråden handlar ju om filegenskaper.

 

Jag har nu hämtat denna fil: download.yle.fi/areena/world_download//6c/6cefb804a3e24db6bb3c2a0cf10a3dbc.mp3?filename=yle_nyheter_20130713_0807.mp3

 

Har du någon fler originallänk liknande denna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag laddar ner filer allteftersom jag kommer åt dem. Som jag arbetar nu döper jag om dem antingen vid nedladdningen eller senare för att få en spelordning bestämd av filnamnet, och sen retar jag mig på att spelaren envisas att göra en spellista som bygger på titelfältet i stället för filnamnet om det inte är tomt. Och på så sätt mister jag en del information om filen när jag tömmer titelfältet. Det är detta jag retar mig på och vill finna en möjlighet att fixa till. När jag väl fixat till filnamnen och synkat mot telefonen vill jag bara lyssna utan att fundera på ordningen. Eftersom det är flera prioriteringsnivåer kommer det inte att vara en fifo rakt av när jag sen tar bort lyssnade program och lägger till nya.

 

Här är några poddfilsidor som jag envisas med att hämta länkarna från i stället för att leta rätt på en ny poddfilshämtare sen jag bytte dator. Där hittar du länkar av lite olika slag.

http://arenan.yle.fi...io&ladattavat=1

http://arenan.yle.fi...io&ladattavat=1

http://arenan.yle.fi...io&ladattavat=1

http://api.sr.se/api/rss/pod/4023

http://api.sr.se/api/rss/pod/18918

http://computersweden.libsyn.com/

 

De flesta filerna hämtar jag dock inte som podd från SR, mest för att jag ville hämta dem innan poddversionerna blev färdiga, och då är det länkar av typ

http://sverigesradio...afile=asx&id=83 som är lättast att schemalägga i Net Transport. Visserligen kommer det två skräpfiler först pga deras vidarelänkning, men det fungerar annars riktigt bra.

Parametern id är olika för olika program. 83 är Ekonyheter, 103 är Stockholmsnytt osv. F n när jag inte sitter vid hemmadatorn har jag i stället för Net Transport använt mig av curl och genererat batfiler för att ladda hem de olika programmen i m4a-format. Det är hastighetsbegränsning satt på dem till skillnad från poddfilerna, men det är inte alla program som poddas, så jag har mest gått in för att hålla mig till m4a -envis som jag är- utom för t ex Sommar i P1, där poddversionen är utan musiken, som jag inte vill slösa tid på. Jag har lagt en lista med dagens url-er på http://tinyurl.com/ofegabm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag arbetar nu döper jag om dem antingen vid nedladdningen eller senare för att få en spelordning bestämd av filnamnet

 

Om man har döpt sina filer ex.

001_någotfilnamn.mp3

002_någotannatfilnamn.mp3

003_någotfilnamn.mp3

osv.

 

så är det ju mycket enkelt (en knapptryckning om man inte ändrar inställningar sedan förra gången) i Tag & Rename att låta

001_någotfilnamn.mp3 få Track 001

002_någotannatfilnamn.mp3 få Track 002

003_någotfilnamn.mp3 få Track 003

osv.

 

Övriga Tag,s kan man ju rensa bort.

 

I Tag & Rename kan man flytta låtarna uppåt och neråt i listan så att de ligger i spelordning. Sedan kan man välja Auto Fill Track #.

 

Jag ser nu problemet med den där filen som heter 6cefb804a3e24db6bb3c2a0cf10a3dbc.mp3

Märks när man klickar på knappen Remove Tags för en bunt filer.

 

Det finns ju både en ID3v1 och en ID3v2.

Se http://sv.wikipedia.org/wiki/ID3#ID3v1

 

I tidigare versioner kunde man redigera dessa båda var för sig. Nu verkar man delvis ha gjort om gränssnittet. Ska kolla mer på detta.

 

Edit: Om man väljer Remove Tags på dessa "knepiga filer" så ersätts Track med något annat men det går utmärkt att skriva över detta enligt ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om T&R inte underlättar mina dagsrutiner alls som jag tänkt mig. Jag hade hoppats hitta en lösning där jag kunde bibehålla titelinfo, eventuellt i något annat fält utan att påverka den spelordning som jag bestämt genom filnamnen.

 

Det finns en möjlighet som jag tänkte fördjupa mig i, nämligen att skriva skript i VBS, men jag är lite ringrostig när det gäller VBS, så det krävs lite repetition innan jag gör det. Sen finns det något som heter PowerShell som jag inte bekantat mig närmare med, men som jag förmodar kan vara till viss hjälp.

 

Har du någon erfarenhet av PowerShell?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade hoppats hitta en lösning där jag kunde bibehålla titelinfo, eventuellt i något annat fält utan att påverka den spelordning som jag bestämt genom filnamnen.

Ja, detta är ju fullt möjligt med T&R, precis som jag skrivit ovan.

Eftersom spelarna spelar upp i ordningen "Track" så är det det enda fält som behöver uppdateras från filnamnet och det löses genom att:

1. Starta Tag & Rename (som då listar alla filer i den mapp man valde förra gången)

2. Klicka på Write Tags (när fliken Get Tags from Filename är framme, från förra gången)

3. Stänga Tag & Rename

Klart!

 

Givetvis måste man bestämma sig för hur man döper sina filer så att de har samma "stuk" varje gång så att man kan ha samma "File name mask" i T&R.

 

Med exempel på filnamn som i #17 så ser File name mask ut så här: %6_%d

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill alltså gärna behålla informationen som ges i TITEL, men inte på det stället, eftersom det påverkar uppspelningsordningen.

 

Finns det i T&R något enkelt sätt att kopiera TITEL till något annat fält som syns i spelaren? I så fall skulle man sedan kunna tömma TITEL, eller som du föreslår kopiera filnamnet till TITEL, vilket egentligen är obehövligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill alltså gärna behålla informationen som ges i TITEL, men inte på det stället, eftersom det påverkar uppspelningsordningen.

Är du helt säker på detta? Att TITEL påverkar spelordning om TRACK finns? Har du testat?

Jag tror näligen att TRACK prioriteras av spelarna, om TRACK finns. Finns inte TRACK så väljs något annat, ex. TITEL.

 

TITEL kan alltså behållas som det är, orört. OM man har TRACK.

 

Att kopiera mellan fält vet jag inte om jag har gjort men man kan ju skapa filnamn uppbyggt från TAG, och man kan skapa TAG från filnamn.

Har man tungan rätt i mun så kan man göra så, i omgångar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Jag har nu inte följt tråden i detalj, men tycker ändå det verkar som att gå över ån efter vatten.

Varför krångla till det från början?

 

Du vill ha en viss spelordning baserad på egna(?) sk. tags?

Alternativt döpa om filerna allt eftersom så att dessa spelas upp efter den inbördes ordning du själv valt - alltså inte kronologiskt eller efter serienummer.?

 

Jag ser egentligen inte problemet?

Mvh ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vill ha en viss spelordning baserad på egna(?) sk. tags?

Alternativt döpa om filerna allt eftersom så att dessa spelas upp efter den inbördes ordning du själv valt - alltså inte kronologiskt eller efter serienummer.?

 

Jag ser egentligen inte problemet?

Mvh ;)

 

Kronologiskt ja, men inte efter fildatum utan efter sändningsdatum, dessutom med en prioritet som överordnad nyckel, alltså fem skilda köer. Om det styrs av filnamn (med tomma titel-fält) eller med för spelordningen relevant info i titelfältet är oviktigt.

 

Problemet är att jag vill ha omdöpningen resp ändringen av titelfältet mer automatisk än vad jag gör idag, då jag regelmässigt efter varje nedladdning (av en eller flera filer) öppnar ett utforskarfönster, sortera efter titel och tömmer titelfälten - det blir ett antal tangentbordsoperationer som jag inte ser hur jag ska automatisera, vare sig med Utforskaren eller mer T&R.

 

Dessutom vore det en fördel om den info som finns i titelfältet blir kvar, så att man vid uppspelningen kan se den i spelaren.

 

Jag tror nämligen att TRACK prioriteras av spelarna, om TRACK finns. Finns inte TRACK så väljs något annat, ex. TITEL.

 

TITEL kan alltså behållas som det är, orört. OM man har TRACK.

 

 

Jag har inte testat Track, och egentligen inte heller övervägt det, eftersom det är fem fifo-köer det handlar om, och spårnumren skulle nog bli helt ohanterliga, om man inte dessutom kan numrera om automatiskt. Men om du tror att det kan vara en framkomlig väg så kanske man kan fundera över det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det verkar som att du inte nyttjar de möjligheter som Tag & Rename ger, eller ens försöker, utan helst ser att det misslyckas med allt. Föreslår att du du skippar detta program och fortsätter att "jävlas" med skripfiler..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det verkar som att du inte nyttjar de möjligheter som Tag & Rename ger, eller ens försöker, utan helst ser att det misslyckas med allt. Föreslår att du du skippar detta program och fortsätter att "jävlas" med skripfiler..

 

Oj, bli inte sur nu...

 

Jag sitter inte så till att jag kan testa T&R så ingående att jag kan bedöma om det ger den besparing som jag hoppas på. Men du har uppenbarligen god och ingående erfarenhet av det, och den här diskussionen har fått mig att konkretisera mitt mål bättre. Jag har varit fast i tankarna kring hur jag löst problemet i tidigare miljöer.

När det gäller fältet track har jag bara varit irriterad på alla dessa filegenskaper som WMP m m tvingat fram för ljudfiler som inte har ett dugg med CD-skivor med popmusik att göra, men det kanhända att din idé kan vara genomförbar, något jag inte kan bedöma utan att komma åt att testa programmet.

 

Mitt mål framgår bäst indirekt av #23 och kan konkretiseras så här:

 

Min rutin ska ske så automatiskt som möjligt, och resultera i att spelordningen i min spelare bestäms (1) av programseriens prioritet (2) sändningsdatum och -tid.

Ursprungliga filnamn och mina tidigare namngivningsrutiner är oviktiga. Eventuell information som titel, kommentar m m får gärna vara kvar så länge den inte påverkar spelordningen.

 

Eftersom varje fil i princip bara spelas upp en gång en fifo-kö per prioritetsnivå innan de raderas är manuellt producerade spellistor otänkbara.

 

Om rutinen innehåller bat-skript eller någon automatik i T&R som jag inte känner till eller någon annan automatik är mindre väsentligt.

 

R-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...