Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skype och webbkamera?


kalh

Rekommendera Poster

 

 

Då måste det väl sitta i Gatewayen Telia Smart TG799TSvn 2 då?

Jag kollar, senare, upp detta i min Gateway. Påminn mig om det behövs!

 

Skulle vara bra med den oöversatta texten också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 67
  • Skapad
  • Senaste svar

Hej Mikael63! Kul att du är med igen och har en TG799TSvn 2 förstår jag...

Här är den oöversatta engelska texten:

- "I know nothing about how your gateway operates and how to configure it, but apparently the problem is with UDP connection. UDP is the protocol which is required for optimal Skype connection. When you are seeing SessionOut/SessionIn RELAY_UDP, then this means that direct UDP connection is not possible and this, as a rule, will result in significant degradation of Skype connection.

I would try to switch the Gateway Firewall off and see if this will help...".

 

Ett litet tillägg... Jag vet inte om du orkat följa den här långa tråden?

Men jag tycker att det är märkligt att "Anslutningshastigheten" är OK när jag skypar med en granne en bit bort här i huset.

Nu har han en TG789vn men man undrar... Nu har jag inte tagit upp detta, om min granne, med Skype Commmunity. 

Problemet med "Anslutningshastigheten" är när jag skypar med min bror. Nu har vi båda varsin TG799TSvn 2... de kanske inte gillar att "prata" med varandra..? 

Hoppas på "återläsande".

kalh 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska ärligt erkänna att jag inte har full koll på allt i denna tråd  :unsure:

 

 

Problemet med "Anslutningshastigheten" är när jag skypar med min bror.

Enbart??

Är det då inte sannolikt att felet är i den änden om det fungerar bra för dig med andra mottagare?

 

Om jag minns rätt så är det en fiberanslutning du sitter på? Jag antar att grannen sitter bakom samma hårdvara som dig, alltså den hårdvara som motsvarande nätägaren har. Kanske är det i den felet sitter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mikael63!

Den här tråden har blivit för lång t.o.m. för mig... försöker att minnas själv...

Min granne är ansluten till samma fastighetsnät som jag är, fiber. Men sedan tror jag att det finns fem till tio "undercentraler" varav jag är ansluten till en och grannen till en annan. Han har Windows 7, 64 bitars...

Jag försöker att kolla kvaliteten med två andra "Skypers" bland mina kontakter. De bor i egna hus, och jag vet inte vilken typ av anslutning de har.

Anslutningen mellan min bror och mig fungerade innan jag fick fel på en TG784,den bara bröt anslutningen och supporten tröttnade och skickade en ny, det blev en Gateway TG789. Då började problemen... Sedan fick min bror i juni fiber indraget och fick då en TG799 med hela paketet digital tv, m.m.

Efter att supporten bytt ut tre TG789 (om jag minns rätt)och en TG799,så har jag också en TG799TSvn 2 idag.

Min bror och jag har försökt att kolla på båda sidor. Bytt dator, nätkabel, bytt kablar, kört trådlöst. Stängt av brandväggar... utom i Gatewayen.

Men vi får samma "svar" i Teknisk info under pågående samtal. Den lista med data jag får om min brors anslutning, motsvarande lista ser han om min anslutning, samma "dåliga värden".

Nätägaren har erbjudet sig att skicka en tekniker... och hittar han inget fel i deras utrustning så får jag ta notan... Alternativt att ringa Premium support...Tidigare fanns det mera kunskap på vår vanliga fibersupport. Det tycks man ha ändrat på för att kunna ta betalt.

Återstår väl att prova med att stänga av brandväggen i Gatewayen!? Man har ändå en brandvägg i Norton 360...

 

Nu blev väl detta rörigt...

Dags att klippa av här...

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä vi testar lite till..

Med risk för att upprepa det som redan är sagt - se denna länk:

 

https://support.skype.com/en/faq/FA148/which-ports-need-to-be-open-to-use-skype-for-windows-desktop

 

Ställ in exakt så, alltså port 34249. (jag ska posta ett annat inlägg lite senare och då kör vi med den porten)

 

Testa om möjligt bara så, "bara för att"...

Se annars nästa inlägg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det är så här man ska göra..

Öppna gränssnittet för gatewayen

Välj

Verktyg - Spel & programdelning

 

Välj

Tilldela ett spel eller ett program till en lokal nätverksenhet

 

Välj <Användardefinierad> i listan

post-52940-0-41674700-1379969779_thumb.png

 

Gör inställningar:

 

post-52940-0-15864100-1379970006_thumb.png

Den dator jag testar på heter Speldatorn, du väljer ju din dator.

Klicka på Använd.

 

Då bör det se ut så här:

post-52940-0-24954500-1379970194_thumb.png

 

Testa!

 

OBS!

 

Du bör ju då testa mot någon som det tidigare inte fungerat med men där det fungerar med andra än dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mikael63!

Tack för hjälpen med att ta upp den tappade "sugen"...

Jag skall studera dina medskick och eventuellet kommer jag med några frågor. De ser bra ut... men porten du skriver om stämmer inte med den port som jag uppfattar att Skype själv har valt ut?!? Och den porten kan man inte ändra på....går inte att skriva över.

Port 18452 om jag minns rätt... skall kolla det.

Två andra portar anges som alternativ...

1000 tack så länge.

Återkommer med rapport eller frågor

Ha en bra dag!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skype slumpar nog fram en lämplig port och vill man använda den så anger man den i inställningarna i Gatewayen.

Men visst kan man ändra om man vill. Jag har ex. port 17539 men den är också vald av Skype.

Kan man inte ändra handlar det nog om en behörighetsfråga som vi varit inne på tidigare. Välj då "Kör som administratör".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mikael63 :thumbsup:

Jag lägger med en bilaga hur Skype anvisat port och alternativa portar..post-17391-0-69487000-1380054072_thumb.jpg. Sen är jag inte med på tåget riktigt...

Ändra där som administratör, kan det gå?

Eller installera om Skype med  inställning som administratör... om det skulle ge möjligt att ändra port i programmet?

Sedan blir det en undran till... Inställningarna i Gatewayen, det ät väl lämpligt att min bror gör motsvarande... Eller är det bäst att jag provar hos mig först? 

 

( Idag på fm. så tappade jag internetanslutningen och fick starta om Gatewayen...)

 

Nu blir det en "testperiod" innan jag återkommer.

Ha de gôtt så länge!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, använd då 18452 istället för 34249 i inlägg #56.

 

Om man gjort denna inställning i Gatewayen är det nog bäst att bocka ur valet att använda port 80 och 443.

 

Att testa mot din bror är väl kanske enklast. Fungerar det så fungerar det men om det inte gör det kan det ju antingen vara fel hos din bror också, eller så är det där felet varit hela tiden.

 

Då är det ju valfritt att testa motsvarande *) inställning hos brodern.

 

OM det då fungerar bra så testa att ta bort inställningarna i din Gateway (och bocka åter i valet ang. 80 + 443).

 

Onödigt med specialinställningar hos dig om det är hos din bror dessa behövs..

 

*) Din bror kan ju ha "fått" en annan port.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OBS!

Ett annat test att göra först:

I Skype - Bocka i rutan "Aktivera uPnP"

 

I Gatewayen motsvarande inställning

 

post-52940-0-02445600-1380057744_thumb.png

 

Alltså först ovanstående, testa mot din bror.

Ev. samma inställningar hos din bror.

 

Om det fortfarande inte fungerar - testa enligt #56.

 

Testa med en åtgärd åt gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mikael63!

Tittade tillbaka…

i #24 där lade jag in Skypes engelska information om portar mm.

Där ser du också att de anger port 34249 för inkommande samtal, lustigt att det är den porten som du skriver om; ”Ställ in exakt så, alltså port 34249.”.

Där ser du också Enable uPnP ibockad...

 

Jag som alltid får port 18452 förvald till mig!

 

Under ligger bilden med inställningarna hur det såg ut just då… med portnummer 18452 och ”aktiverad” uPnP.

 

I #34 här finns lite om hur det ser/såg ut i min Gateway ca 7 september också där med ”Använd uPnP” ibockad…

 

Jag kan ju inte ange port 34249 och ha port 18452 förvald i Skype… Och eftersom den senare troligen inte går att ändra på så får jag välja port 18452 även i Gatewayen…

Uppdatering! Det går att skriva över port 18452…, men om den går att spara under det att jag är inloggad och programmet är igång vet jag inte…???

 

Hur jag än gör måste väl min bror göra samma sak hos sig…

 

Slutligen så tycker jag detta är besynnerligt… Och inte minst att fler inte har samma problem som vi har? Eller kan alla lösa detta på egen hand. 

Idag är det väl åtskilliga som har Windows 8 - Telia fiber – och Skype… Men de har kanske in TG799TSvn 2? Om det nu är där det sitter…

 

När jag ändå är i farten… Eller i Gatewayen och rotar. Har du koll på detta med IPv4 och om IPv6 om båda skall vara aktiverade? Standard förvalt hos mig är ”bara” IPv4…

 

Återkommer med Skyperapport när jag har hunnit med… och dessutom läst på dina trådar.

 

kalh  

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Det är ju svårt att göra felsökning på detta (ditt) problem.

Om jag förstått det rätt så har du (K) testat mot din bror (B )samt mot din granne (G).

Enbart.

K+B = Fel

K+G = OK

Vad blir resultatet om K testar mot någon annan (A)?

Vad blir resultatet B+A?

 

Antingen ligger felet enbart hos K eller enbart hos B eller endast vid K+B.

 

För att inte öda tid på att söka ett fel som kanske inte existerar kanske ytterligare försök ska göras utan att pilla på några som helst inställningar.

Bara för att ringa in var felet finns. 

 

2. Vilken port som används saknar egentligen betydelse. Är det 12345 i Skype så öppnar man 12345 i Gatewayen (om detta nu är ett måste). Är det 23456 i Skype så öppnar man 23456 i Gatewayen.

 

Du kan ha 12345, jag kan ha 13845, din bror kan ha 21453, Cecilia kan ha 16324 osv.

 

Normalt för de flesta så används väl portarna 80 och/eller 443 som så att säga redan är öppnade. Port 80 surfar du med.

Men om detta av någon anledning inte fungerar kan man bocka bort att använda 80 och/eller 443 och då används i stället den port som är inskriven i rutan, ex. 12345.

DEN porten kan vara spärrad i Gateway eller i din brandvägg och det är därför man måste "pilla lite".

 

Men det kan ju också vara så att det finns en annan spärr.

Låt säga att Telia tillåter trafik på port 80-65000. Bara ett antagande för exemplets skull.

 

Till din fastighet har Telia hyrt in sig i "Säffle Fibernät" som har den fysiska fibern till din fastighet och som har motsvarande modem och router i din fastighet.

För att "Säffle Fibernät" ska kunna administrera sin egen utrustning har de valt att kunna göra det via portarna 18000-19000. De har då sett till att de portarna är spärrade för Telia och andra operatörers kunder.

Om du då försöker köra Skype med en port som finns mellan 18000-19000 så fungerar det inte.

Då skulle man kunna byta till ex. 21001.

 

Men eftersom ovanstående bara är rena spekulationer från min sida så kan det vara annat område som är spärrat, eller inget område alls som är spärrat.

 

Det finns några bra webbtjänster för att testa om en port är öppen eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mikael63

Tack för lektionen... tyvärr tror jag att vi (pratar) skriver vi förbi varandra.

Jag menar bara att om det i SKYPE-programmet står att;

- "Använd port 18452 för inkommande anslutningar". Då tycker jag att jag i Gatewayen borde ställa in samma portnummer =18452 där. 

Men OK spelar det ingen roll vilket portnummer det är så köper jag det...  

Så jag tycker att vi stänger porten om "Porten"....

 

(Telia äger själv nätet i vårt hus. De har installerat det gratis mot en viss motprestation...

Så Säffle Fibernät finns inte i vårt hus...).

 

Snart dags för att testa Skype med nya inställningar i Gatewayen.

Rapport följer..

 

Ha en trevlig helg!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mikael63

Tack för lektionen... tyvärr tror jag att vi (pratar) skriver vi förbi varandra.

Jag menar bara att om det i SKYPE-programmet står att;

- "Använd port 18452 för inkommande anslutningar". Då tycker jag att jag i Gatewayen borde ställa in samma portnummer =18452 där. 

Ja, det är ju precis det jag menar med

 

Vilken port som används saknar egentligen betydelse. Är det 12345 i Skype så öppnar man 12345 i Gatewayen (om detta nu är ett måste). Är det 23456 i Skype så öppnar man 23456 i Gatewayen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsup: Mikael63!

STORT TACK till dig för hjälpen.

Värd hur många poäng som helst, men det går inte dela ut några idag till dig...?

 

Nu slipper jag ligga och grubbla över Skypeproblemet längre.

Och den här länga tråden kan få en "Happy End"! 

Jag gjorde enligt dina instruktioner och valde mitt "portnummer"... skypade med min bror... Vi fick vit stapel. 

Men bilden på min bror var delad i två halvor... vet inte varför?  

Då  loggade han in i sin Gateway och gjorde inställningar med den port han är anvisad av Skype.

Han ville dock prova med att välja "valfri" i inställningen för "Utlös" protokoll... Vit stapel och min bror var hel.. på bilden.

Vi tittade i Teknisk info om samtalet och där visades för honom: UDP status, Local: Good, Remote: Bad.

Då ändrade han till UDP i Utlös protokoll ....

Startade om Skype och nu var det Good överallt! VIT stapel...

Att videon är av mellankvalitet beror väl på att våra webbkameror har några år på nacken.

De fungerar bra för oss i alla fall!

(Jag får väl dra en ny tråd till nästa "problem" om det nu går att göra något åt det?)  

Tack för nu och ha en fortsatt trevlig helg!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värd hur många poäng som helst, men det går inte dela ut några idag till dig...?

 

Jodå går utmärkt, men i det nya Eforum efter uppgraderingen nyligen, så har den gamla Plus-knappen bytts ut mot en "Gilla detta" knapp som återfinns längst ned till höger i inlägget man vill belöna.

Då får mottagaren 1 poäng samt att det syns också vilken eller vilka som "gillat" ett visst inlägg.

 

Ps. Roligt att ni fått till det och att du också talat om detta, därför får du även en poäng av mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...