Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varning!


Gäst Qe2

Rekommendera Poster

Hej. Till min relativt nyinköpta dator av märket Acer medföljde en något knapphändig manual på svenska. Fick en länk av där jag köpte den för att ladda ner en manual på svenska. Gjorde så och efter ett litet tag fångade mitt antivirusprogram upp ett spionprogram som efter rensing sattes i karantän. Bra så kanske, tänkte jag. Men, när jag öppnade min webbläsare Chrome omvandlades den snabbt till Delta search - en webbläsare jag då aldrig hört talas om - och ett fönster dök upp om att jag skulle göra en genomsökning av datorn. Vad är nu detta, tänkte jag? Öppnade Explorer och samma sak. Den omvandlades till Delta search och samma fönster dök upp om genomsökning. Gick in för att titta vilka program som var installerade och såg då denna Delta search och en del andra program som inte varit där från bärjan. Avinstallerade dessa inklusive Delta search. När detta var gjort öppnade jag Chrome, men den omvandlades snabbt till Delta search och samma sak hände vid öppnandet av Explorer. Sökte på datorn efter filer med Delta search, men fann inga. Kände att det fanns inget val än att göra ominstallation av datorn med fabriksinställningarna.

Finns det någon som hört talas om Delta search?

Vill i alla fall utfärda en varning till dem som tänkt sig att ladda ner svensk manual till acer av modell XC600!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

På vilken webbplats laddade du ner manualen då?

 

Delta search har jag sett ett antal trådar om och det brukar gå att få bort med t ex AdwCleaner. Det är ett av de tillägg som då och då medföljer gratisprogram för att ge programmeraren lite pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

På vilken webbplats laddade du ner manualen då?

 

Delta search har jag sett ett antal trådar om och det brukar gå att få bort med t ex AdwCleaner. Det är ett av de tillägg som då och då medföljer gratisprogram för att ge programmeraren lite pengar.

 

Hej.

 

Jag klickade på en länk som sändes till mig därifrån jag köpte datorn. Jag brukar vara noga med att inte klicka på något okänt, men eftersom det var från säljaren trodde jag att det var säkert. Jag trodde att jag skulle komma till Acer´s webbsida, men det liknade inte Acer´s hemsida, utan jag vet faktiskt inte vart jag kom. Det stod download dit jag kom och då trodde jag i min enfald att manualen skulle laddas ned, men det blev en massa annat. Men, om det nu är en seriös webbläsare, hur kan den ligga kvar efter avinstallation? Vid öppnandet av Chrome och Explorer så såg man omvandlingen till denna Delta search med fönstret om genomsökning av datorn. Delta search gick alltså inte bort, fastän att jag avinstallerat det.

Jag tycker det är mycket märkligt, men å andra sidan är jag inte så bevandrad inom IT-världen, men man lär sig ju av misstagen, heter det ju.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det den här manualen? "Ladda ner din ACER ASPIRE XC600 manual eller instruktionsbok":

http://bruksanvisnin...om/dref/4670514

 

Om det är den länken är inget jag kan svara på, för jag har inte sparat den och jag vill ingalunda klicka på länken du lagt ut för då får man väl in eländet igen i datorn.

För övrigt har jag nu sett att Cecilia tydligen hjälpt någon med detta Delta search den 2 maj i år här i forumet. Dessutom har jag nu läst mig till att det finns något som heter Delta-virus som ställer till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt sidan som mbgtmari länkar till tidigare, utan problem, och anser den vara tillräckligt seriös för att använda den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...