Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skrivare, PSC 750xi, drivrutin


Monshi

Rekommendera Poster

En ny dator, Asus Vivobook

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1649761

med Win 8 64 bit

 

Försöker får nämnd skrivare, HP PSC 750, att fungera med Win8. Går bet när den ansluts via USB men när jag delar ut den från en annan dator, en med Vista på, då fungerar den. Dock är det inte så jag vill ha det.

 

Win8 datorn upptäcker skrivaren men sorterar in den under USB-hubbar!

post-8996-0-77056300-1372950681_thumb.png

post-8996-0-18181200-1372950682_thumb.png

 

Jag undrar vad tusan det är som sker egentligen, vad det är som stör? I datorn finns en funktion för att snabbladda via USB, Asus Charge+ tror jag den heter, avinstallerade den, det påverkade inte.

 

Likaså har jag kört HPs wizard för skrivare och tittat igenom allt som HP har skrivit om det. Enda jag får fram är att drivrutiner ska datorn hämta via Windows update samt att ja, skrivare ska fungera med Win8.

post-8996-0-04899000-1372951325_thumb.png

 

Någon med råd?

Skrivaren har fungerat med Win7 64 bit (må den datorn vila i fred).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Har du kört Windows update och startat om datorn, därefter repeterat detta?

 

Anslut helst via en USB 2.0 port om datorn är utrustad med både USB 2.0 och USB 3.0 och sedan slår på skrivaren.

 

Skrivaren lär väl inte dyka upp i Enhetshanteraren rakt av, men den bör dyka upp bland Skrivare.

 

I datorn finns en funktion för att snabbladda via USB, Asus Charge+ tror jag den heter, avinstallerade den, det påverkade inte.

Ja och den kan du återaktivera efteråt.

 

 

När jag tänker på saken, så brukar åtminstone multifunktionsskrivare rekommenderas att först installera skrivdrivrutinerna och sedan ansluter man skrivaren, men här har väl HP valt att lägga ut senaste driver till MS så dessa kommer via Windows Update - men det gäller endast i så fall drivrutinen, inte HPs verktygsprogram och övriga skrivarhjälpmedel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte till någon hjälp kanske men funderar om den USB-hubben faktiskt är det. Eller fungerar som det. Skrivaren har kanske en kortläsare som är en egen enhet åtkomlig via USB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat allt det du säger. USB 2 och USB 3, Windows Update, HPs wizard som ska kolla om det finna ny drivrutin (den säger att den är felaktigt installerad)

 

Ja, den dyker upp bland skrivare som en ospecificerad enhet

 

Och ja, HP

 

Har försökt följa

http://h10025.www1.h...v&product=57769

och testat

http://h10025.www1.h...v&product=57769

och detta

http://h10025.www1.h...v&product=57769

 

och landar hela tiden i detta

post-8996-0-13669000-1372960559_thumb.png

 

Dvs testade att

1: Skrivaren ansluten, tar upp egenskaper för den och avinstallerar drivrutinen.

2: Koppar från skrivare, startar om

3: Följer guiden ovan, går nästan alla steg för att lägga till skrivare manuellt, hittar rätt rutin på Win Update.

4: Ansluter skrivaren.

 

Tycker jag gjort allt som man kan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte till någon hjälp kanske men funderar om den USB-hubben faktiskt är det. Eller fungerar som det. Skrivaren har kanske en kortläsare som är en egen enhet åtkomlig via USB.

 

Nej, skrivaren har inget sådant. Den kan skriva ut och scanna, det är allt.

Fast lite intressant, jag har inte tidigare noterat att skrivaren heter PSC 750xi fast den heter visst det även när jag installerar den på Vista så det stämmer kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Varför står det AMD på den anslutna skrivaren, du har ju Intel väl i denna Asus?

 

Gissar lite nu...

 

Fungerar skrivaren att skriva ut med?

Om Ja då fungerar skrivardelen som den skall.

 

Ser du skrivarens skannerdel i Enhetshanteraren > Bildenheter? Den inbyggda kameran på laptop/webbkamera visas också under samma flik.

Om Nej - så kan det vara detta som är den ospecificerade enheten och där krävs det i såfall att skannerprogrammet från HP eller 3:e part installeras innan skannern detekteras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AMD-skrivaren är den jag delar ut från min gamla dator som heter AMD. Den fungerar alltså, att skriva ut via denna skrivare delad från Vista till Win8. Jag vill vända på det.

 

När jag ansluter skrivaren via USB till Win8 datorn, Asusen, då dyker den ospecificerade enheten upp.

 

Drivrutin från HP.

Jomenvisst:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareCategory?os=4132&lc=sv&cc=se&dlc=sv&sw_lang=&product=58917#N206

Installera drivrutin via Windows Update

är allt de ger mig.

 

kan det vara något annat program/drivrutin som har med USB att göra i datorn som stör eller vad är det som sker?

 

Hittar lite träffar i HPs forum på liknande problem men ingen lösning som fungerar (än).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

HP Print and Scan Doctor

 

While not all types of printing communication problems are addressed with this software utility, many common problems are resolved. This utility can be used to troubleshoot and in some cases directly fix common connectivity problems experienced with many of HP’s desktop printers and all-in-one devices when used on Windows XP, Vista, Win 7, and Win 8 systems (administrator privileges are necessary in order to run the utility).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och har testat, den hittar inte skrivaren. Troligen eftersom den inte har en drivrutin som indikerar att det är en skrivare (utan en USB-hub eller liknande)

 

Men en tanke. När jag delar skrivaren från Vista datorn, använder inte Win8 exakt samma drivrutin (min USB-delen) för att skriva ut då? Jag menar, lyckas den identifiera och använda skrivaren via nätverket borde den klara det via USB. Borde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hmm det är väl kanske där det fallerar...?

 

Du har delat ut skrivaren från en annan dator via nätverket och då installerat drivrutin/skrivare lokalt för detta, men nu skall du istället ansluta samma skrivare lokalt istället, fast samma skrivare (och beteckning?) redan finns som nätverksskrivare.

 

Krock?

Koppla ur USB-kabeln > anslut den på den andra datorn> plocka upp den som utdelad skrivare > väck med den helt som nätverksskrivare ur nya datorn > koppla åter in den med USB-kabel på nya datorn => Voila - om du har tur.

 

Nä, famlar mest, har ingen aning, tyvärr.;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första försöket var att installera den direkt i Win8-datorn. När det inte fungerade anslöt jag den i AMDn/Vista och testade att dela ut den.

När det fungerade gick jag tillbaka till datorn.

 

Nåja, testar det (gääääsp) imorgon.

men tror inte på det. Win8 har låst sig vid den där drivrutinen den valt tycks det som. Testade ladda ned drivisar från Windows Catalog men dem ville datorn inte ta till sig.

 

Nåja, kanske dags att inse att skrivaren har tjänat sin tid, dags att skaffa en ny? Om jag tänker efter är nog skrivaren äldre än 10 år!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

10 år, ja du, dags att pensionera den eller fortsätta använda den på ditt gamla system kanske...;)

 

Men ett sista försök då...

Hämta och Installera drivrutinen manuellt från Microsoft Update Catalog drivers

http://catalog.updat...2windows%208%22

Obs! Du måste använda Internet Explorer till länken ovan.

 

Kompletta länkadressen

http://catalog.update.microsoft.com/v7/site/search.aspx?q=hp%20psc%20750%20%22windows%208%22

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag har själv haft en HP.PSC750 och här kan du hämta en drivrutin för Windows 8. Bara skriv in rätt operativsystem. Nu står det W7 men det beror på att jag kör med detta.

 

.http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareCategory?os=4063&lc=sv&cc=se&dlc=sv&sw_lang=&product=57769

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 år, ja du, dags att pensionera den eller fortsätta använda den på ditt gamla system kanske...;)

 

Men ett sista försök då...

Hämta och Installera drivrutinen manuellt från Microsoft Update Catalog drivers

http://catalog.updat...2windows%208%22

Obs! Du måste använda Internet Explorer till länken ovan.

 

Kompletta länkadressen

[url="http://catalog.update.microsoft.com/v7/site/search.aspx?q=hp%20psc%20750%20%22windows%208%22"]http://catalog.update.microsoft.com/v7/site/search.aspx?q=hp%20psc%20750%20%22windows%208%22[/url]

Skrivaren är nog från slutet av 2000 för övrigt, från ett hem-pc-paket.

 

har testat Catalog men vad tusan/hur tusan använder jag det? Får hem en cab, testade extrahera en (igår) och Windows hittade inge intressant i mappen.

 

Gamla systemet, Win7 datorn dog häromdagen... kanske jag vågar berätta vad som skedde....

Vista datorn kan jag iofs dela ut från men det är inte praktiskt alls.

 

Kanske dags för en nätverksskrivare?

 

 

 

Snow: Nä, enda som finns där är en rekommendation att använda Windows update om du har Win8 64 bit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

har testat Catalog men vad tusan/hur tusan använder jag det? Får hem en cab, testade extrahera en (igår) och Windows hittade inge intressant i mappen.

Ett Windows Update .Cab arkiv kan egentligen inte extraheras med varken Winzip eller Winrar - och få det att fungera, utan det krävs en särskild metod.

 

Var så länge sedan jag själv gjorde detta manuellt och nu sitter jag på en Linuxmaskin, men kan testa senare.

 

Annars så testa detta:

 

Öppna kommandotolken och mata in uppgifterna samt Enter

expand < CAB-FIL> -F:* <MÅL>

Kolla sedan om det inte finns en .INF fil eller dylikt efter detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har testat Catalog men vad tusan/hur tusan använder jag det? Får hem en cab, testade extrahera en (igår) och Windows hittade inge intressant i mappen.

Efter du packat upp filen, gick du in i Enhetshanteraren och klickade på att uppdatera drivrutinen? Sedan bläddrade till den uppackade mappen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter du packat upp filen, gick du in i Enhetshanteraren och klickade på att uppdatera drivrutinen? Sedan bläddrade till den uppackade mappen?

 

Japp, precis. Den hittade inget av intresse där i den cab jag laddade hem.

 

Win8 extraherar alla filer utan problem förövrigt.

har idag testat att avinstallera alla instanser av skrivaren och drivrutinerna den använt.

ger dock samma effekt som tidigare när jag ansluter den. mmh, kanske starta Windows i felsäkert läge och ansluta den där? Datorn kan väl hantera skrivare i felsäkert läge? Tänker att det är något program i datorn som stör som jag kan slippa då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, precis. Den hittade inget av intresse där i den cab jag laddade hem.

 

Win8 extraherar alla filer utan problem förövrigt.

har idag testat att avinstallera alla instanser av skrivaren och drivrutinerna den använt.

ger dock samma effekt som tidigare när jag ansluter den. mmh, kanske starta Windows i felsäkert läge och ansluta den där? Datorn kan väl hantera skrivare i felsäkert läge? Tänker att det är något program i datorn som stör som jag kan slippa då.

Underligt att det inte fungerar. Jag testade med en fil till min Canon skrivare. Det fungerade, förutom att jag fick meddelande att jag redan hade den senaste drivrutinen installerad.

 

Hade i.o.f.s. väntat mig det, eftersom det inte fanns någon nyare drivrutin tillgänglig. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dra mig baklänges!

Den fungerar. Tyckte jag testat allt men.

 

Okej, vad har jag gjort?

jo, starta om datorn i felsäkert lägen (mmh, F8 duger visst inte längre) och där, i enhetshanteraren, avinstallerade jag det som var installerat av skrivaren.

 

Starta om datorn och då poppar dialog upp i stil med "Installerar ny enhet. Hämtar mjukvara. Det kan ta en stund."

 

Och dra på trissor, skrivaren installerades!

 

Min teori är att första gången den anslöts var det via en USB-hub ansluten till USB3-porten på datorn. Där gick något snett och något installerade som blockerade vidare installation av skrivaren.

Jag har tidigare raderat skrivaren från enhetshanteraren, avinstallerat alla drivrutinen, men inte förrän jag gjorde det i felsäkert läge tycktes de helt raderas.

 

Mystiskt.

Mycket mystiskt.

Men nu är det löst och vi alla är en erfarenhet rikare.

Tack för alla försök, för den tid ni lagt ned.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Dra mig baklänges!

Den fungerar.

Hur långt då?:D

Hehe kul att du fick till det.:thumbsup:

 

Apropå att starta Windows 8 i felsäkert läge, så är det inte helt lätt att göra detta direkt från uppstart.

Som du säger så fungerar inte längre F8 men om man har en väldans tur så kan Shift + F8 fungera för att få upp Advanced “recovery mode”

Och därifrån väljer man Advanced Options > Windows Startup settings > Restart => Nu kommer en ny meny upp där man kan välja Felsäkert läge.

Men denna metod är inte tillförlitlig, särskilt inte på en modern dator med UEFI BIOS, för man hinner helt enkelt inte med att ge kommandot under den korta tid Windows 8 tittar efter detta.

 

MS har begravt den funktionen djupt och tanken är att om Windows 8 inte klarar att starta normalt efter ett antal försök, så skall systemet automatiskt ta en till mnyn där man kan välja Felsäkert läge.

 

Annars så gäller det att starta Windows 8 normalt och därifrån aktivera Felsäkert läge och det finns flera sätt - med eller utan att vara inloggad.

http://windows.micro...uding-safe-mode

 

Samt

http://www.howtogeek...8-the-easy-way/

 

Till sist så kan man göra denna specialare

Windows EightForums: Safe Mode - Add to Windows Boot Manager in Windows 8

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startade i felsäkert läge genom att starta MSConfig och där sätta felsäker start.

 

kändes enklast.

 

Nu är bara undran om man klarar sig utan startmeny eller om man ska köra ett registerhack/installera program för att få "tillbaka" den... Fast det ryktas väl att i SP1 till Win8 så ska den göra återentré?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Om jag säger så här; själv har jag inte installerat något 3:e partsprogram för att få en Startknapp som tex. StartW8, Classic Shell, Pokki, Power8,eller Start Menu 8

Ärligt talat saknar jag inte alls Startknappen så som den fungerar i Windows 7 och där är det mycket sällan jag använder den- mest för att stänga av datorn.

 

I kommande Windows 8.1 som släpps senare i år, har man lagt till en startknapp.

Se inlägg #9 i tråden om Windows 8.1 Preview; vad som döljs bakom den - inte alls som många tror; att det skall vara som Windows 7

 

och jag testar just nu Windows 8.1 Preview Virtuellt - men jag kan inte rekommendera att installera detta ovanpå en skarp version av Windows 8 se inlägg #5 i samma tråd.

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ropade visst hej lite för tidigt.

 

Skrivaren skriver bara ut halva sidan av lite mer komplexa sidor. Sedan spottar Windows ur sig att något gick fel. Exempelvis testsidan skicka 5,99 MB till skrivaren, sedan blir det stopp.

Via AMD-datorn, utdelad, fungerar det som det ska.

 

Tror jag snart ger upp på denna fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...