Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur får jag in linux mint i min Asus?


Rjson

Rekommendera Poster

Godmorgon! Är trött på windows 7 starter i min Asusu 1005 HA och har försökt ändra bootordning för att ladda in Linux, men det var inte lätt , om det ens går? Så nu har jag använt mig av unetbootin och kör med dualboot. På Linux skrivbord finns en ikon där man kan installera linux men den stöter på patrull i sista momentet där den säger något om "inget rootsystem är definierat"

Är det någon som vet mera?

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här en Svensk instruktion:

http://linuxmint.se/wp-content/uploads/2013/06/Installera-Mint-Olivia.pdf

 

sidan 12-14 tror jag berör ditt problem

Tack! Testade att ladda ner iso filen till en usb sticka och startade om datorn f;r ett tag sedan, men det funkade inte.

Anledningen 'r att jag inte kunde 'ndra bootordningen. Men jag skall f;rs;ka igen...

Har inget svenskt tangentbord d'rav fattas vissa bokst'ver n'r jag k;r Linux :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den rutan där det frågas om installations typ dyker inte upp när jag försöker installera från skrivbordet....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installationstyp ser olika ut beroende på om det finns flera operativsystem eller ej.

Jag installerade nyss Linux Mint 15 Cinnamon 32-bitars i virtuell miljö och där valde jag att använda hela (den virtuella)disken och därför dök aldrig bilderna på sidan 13-14 upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, på min poppar det upp "inget root system definierat" hela tiden

Efter att jag markerat mitt val ...

och klickat på fortsätt....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet ju inte riktigt hur du avser att installera men den översta bilden på sidan 14 och denna text tror jag är boven:

och den monteringspunkt som skall användas (i det här fallet ”/”)

 

Alltså i ditt fall att du inte angivit /

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall kolla upp detta mera... Annars får jag fortsätta att leva med det blå hjulet som snurrar i evigheternas evighet på Win7 Starter... :thumbsdown:

Tack för tipset!

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Win7 Starter ville ju inte att man skulle kunna köra mer än en applikation åtgången från början, men dom ändrade väl det ganska fort innan den släpptes "SUCK!" Skulle inte förvåna mig om det inte går att ändra boot ordningen.... Den är nog fastklistrad i ett läge :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Win7 Starter ville ju inte att man skulle kunna köra mer än en applikation åtgången från början, men dom ändrade väl det ganska fort innan den släpptes "SUCK!" Skulle inte förvåna mig om det inte går att ändra boot ordningen.... Den är nog fastklistrad i ett läge :thumbsup:

 

Nja, om du installerar Linux vid sidan om Windows så kommer Linux' starthanterare att ta över vad som ska boota.

Alltså om du berättar för Linux vid installationen att det är så du avser att göra.

 

Fast varför behålla Windows över huvud taget då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut! Jag läste dock att det var inte helt lätt att fixa det med ASUS eee pc jag har ju den första utgåvan med en processor som e så slö som ett gummiband som driver en tandemcykel....

men, men jag arbetar vidare på att fixa Linux!

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, kolla upp detta om du tänker installera Olivia:

PAE required for 32-bit ISOs

 

Vill du ha en lättare dist kanske du ska testa Xfce?

http://blog.linuxmint.com/?p=2380

Fast Olivia finns där ännu bara som RC medan Nadia finns som färdig version http://www.linuxmint.com/edition.php?id=127

 

Och vad jag sett så slukar Cinnamon mera kraft än Mate.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du installerat grub eller använder du Windows bootloader? Vill du installera från en USB-stickaså skall du inte ladda ned den tillstickan utan kopiera den till stickan med dd.Kommandot är: dd if =linuxmint-xxxx.iso of=/dev/sdb bs=2096 ( ersätt isofilens namn med det namnet på filen du laddat ned och /dev/sdb med USB-stickans om du har mer än en håddisk eller SSD). killnaden mellan att ladda ned iso-filen eller kopiera den till stickan med cp och att kopiera med dd är att i det första fallet sparas iso-filen som en vanlig fil medan i det andra fallet (dd) sparas innehållet i iso-filen som ett filsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som föregående talare sade har jag använt unetbootin . USB alternativet låter lite avancerat men... skall testa NADIA nu ...rollin rollin...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kommer in på installation s typ så finns flera alt . Markerar jag ett så blir hela "raden" grön men det går inte att sätta en bock eller X i valt alt. Och om klickar "installera nu" poppar "inget rotsystem är def".....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag Laddade ner senaste Opera och den är riktigt snabb på min ASUS eee så jag kör vidare med windows, så får jag se

om en vän som är kunnig på boot området kan fixa Linux så småning om....?

Tack För Samtliga Tips! =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...