Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Filmer hackar (både ljud och bild) i både vlc och mediaplayer


Digital_orf

Rekommendera Poster

Digital_orf

Hej!

Det har på senare tid börjat hacka otroligt mycket när jag kollar film. Just nu kollar jag en film med upplösning 640x320 23 bildrutor/sekund så det är inga tunga grejer. Startar jag taskmanager är det i princip bara vlc som tar minne och jag har tidigare inte haft problem med detta.

 

Har en ett år gammal HP Pavilion dc6 Notebook, AMD A8-3530MX APU med Radeon HD 1,9 GHz och 8 GB ram.

 

Det hackar i både vlc och mediaplayer.

 

Förslag på vad som kan vara fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

1) Full med skitprogram? Frivilligt eller ofrivilligt och ovetande installerat?

Kör över den med programmen på den här sidan, det ena programmet efter det andra.

https://sites.google.com/site/ceblstockholm/

Malawarebytes antimalware tar bort de riktigt farliga.

Vill du inte vara en del av "molnet" lagringsplats för annonsbolag så kör du Superantispyware också

så skickas det inte information om dina surfvanor till annonsköparna.

Kör alla två gånger så här i början så ser du om dom lyckas rensa undan.

Installera hostfilen från MVPS så blockas automatiskt en massa skräpsiter.

Installera Ghostery i webbläsaren så får du ännu mindre annonser....

2) Full med damm så datorprocessorn klockar ner för att undvika överhettning. En granne lämnade in sin 3 år gamla HP för rengöring. Kostade 500kr och den blev som "ny". Dom fick ut hela bollar med katthår ur den.

3) Kylfläkten / Kylfläktarna har lagt av. Så datorprocessorn klockar ner för att undvika överhettning.

Kontrollera temperaturerna. Ibland fungerar det här programmet.

http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Men det bästa är att när datorn startar gå in i BIOS och se efter vilka temperaturer det är i den. Om man kan se det i HP-Bios.

Ibland? Ja det kommer hela tiden nya chip för mätning av temperatur och spänning och saknar HW monitor inbyggd programvara för det aktuella chipet eller tycker det är nått annat chip. Väljer fel. Så kan det bli stora fel.

Lätt inse om tex det som bör vara ca +12Volt är 4,37 Volt. För då hade datorn inte startat....

Eller CPU temperaturen är +20C när det är +22C i rummet.

Normal CPU-temperatur är i området +30C till +60C under användning.

Är CPU-tempertaturen över +70C så är det normalt processorn klockar ner.

Och då hackar film.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En möjlig orsak är att filsystemet är mycket fragmenterat (d.v.s. att filmen är utspridd i många små delar på hårddisken). Lösningen är då: Rensa bort onödiga filer och kör sedan defragmentering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...