Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

File Explorer/Utforskaren stängs ner automatiskt


_carro

Rekommendera Poster

Hej! Jag är ny här men har stött på ett irriterande problem med min nya Toshiba laptop som jag inte har lyckats få hjälp med genom deras kundtjänst, och tänkte därför höra om någon här vet vad som kan vara fel.

 

Jag har bara haft laptopen (Toshiba Satellite C855-2EU) i en månad, men redan från början betedde sig File Explorer/Utforskarer konstigt. Så fort jag försökte kopiera över filer från en extern hårddisk till datorns hårddisk genom Utforskaren (enkel ctrl+c, ctrl+v...) så stängdes den ner helt plötsligt, och kopieringen avbröts. Detta har nu hänt varenda gång jag försöker kopiera filer och bilder. Jag kan söka och bläddra i mapparna utan problem.

 

Vet någon vad problemet kan vara? Känns tråkigt om jag skulle behöva lämna in den för en sån här "bagatell" när allt annat fungerar, men det är irriterande att inte kunna kopiera och flytta filer på ett enkelt sätt...

 

Vore väldigt tacksam för hjälp!

 

/Carolina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att utforskaren beter sig märkligt är nog inte Toshibas fel.

Var köpte du datorn? Kanske kan du få support där?

 

En månad gammal.. Windows 8 eller Windows 7? (Tråden kanske ska flyttas)

 

Fungerar kopiering som det ska mellan olika mappar på den lokala disken?

 

Testa om du kan kopiera med ex. TotalCommander för att se om det är själva kopieringen som misslyckas eller om felet bara ligger i Utforskaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar Mikael! Den har Windows 8. Kopieringen fungerar inte mellan lokala mappar heller. Det verkar fungera med andra program, bland annat det du nämnde. Ibland är det ju dock så smidigt att använda Utforskaren, så det vore toppen att kunna få ordning på det. Jag köpte den på Elgiganten, jag ringde deras support men det var de som hänvisade mig till Toshibas kundtjänst, som dock inte heller kunde hjälpa mig.

 

Ledsen om tråden hamnade på fel ställe, jag är som sagt ny här och har inte hunnit orientera mig ordentligt på sidan än...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej Windows 8.

En moderator får flytta inlägget dit så kanske det är fler inom området som läser.

 

Är det precis alla filer som misslyckas? Fungerar det ex. med små filer en ikon eller genväg?

Vet inte om det har betydelse men det kanske kan vara lättare att felsöka om felet på något sätt går att ringa in.

 

Finns några Windowsuppdateringar som väntar?

 

Har du någon systemåterställningspunkt att backa till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat med några mindre filer, ikoner och genvägar som du tipsade om och det fungerade ett par gånger men den stängdes också ner ett par gånger, så jag vet inte om jag kan ringa in problemet ytterligare... Den stänger iallafall alltid ner när jag försöker kopiera fler filer och bilder etc.

 

Jag har installerat alla Windowsuppdateringar.

 

Utforskaren har betett sig såhär sedan jag först fick datorn, då det första jag gjorde när grundinstallationen var klar var att försöka föra över mina filer vilket jag dock inte lyckades med fullt ut, utan det kunde funka i några sekunder men sen stängas ner, och då avbröts kopieringen. Nu senast försökte jag spara ner några bilder på en cd genom att bara högerklicka på filerna i utforskaren och välja send to - cd/dvd, och då stängdes utforskaren ner men fönstret för att bränna till skiva öppnades.

 

Jag blir väldigt förbryllad över detta, har aldrig stött på något liknande tidigare... Vet någon om det går att installer om utforskaren, eller måste man installera om hela systemet i så fall?

 

Uppdatering: satt nu och försökte döpa om några bilder i utforskaren, dvs bara att jag klickade på filnamnet två gånger och sen knappade in nytt namn, och av cirka 20 namnbyten stängde den ner 3 gånger, så problemet uppstår alltså inte bara vid kopiering...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm.. googlade lite.. några tips som jag inte riktigt stämmer med ditt problem men som kan vara värt att försöka:

 

Tillfälligt stänga av antivirusprogrammet.

 

Ändra visningen (Miniatyrer, detaljerad lista osv) Gällde främst om det var frågan om videofiler.

 

Något med felaktiga filer på skrivbordet eller "shell" alltså högerklicksmenyn. Detta skulle man kunna kontrollera genom att logga in som en annan användare (Får kanske skapa en först)

 

Uppstår felet även vid Öppna- och Spara som-dialogen man får från olika program?

 

 

Btw. TotalCommander är väldigt bra på att (mass)döpa om filer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att du tar dig tid. Jag har också försökt googla men har inte heller hittat något som verkar stämma in. Några verkar tidigare ha haft problem som har gällt asos datorer och de hade provat att hitta en lösning med msconfig, men det hade inte heller fungerat.

 

Jag provade det som du nämnde. Att stänga av antivirusprogrammet, byta filvisning samt att logga in som annan användare ändrade inget, utan utforskaren stängde ändå ner sig både vid kopiering och namnbyte. Däremot fungerar det att öppna och spara som...

 

Total commander verkar fungera bra, jag har inte arbetat med det tidigare men om jag uppfattaed rätt så är det shareware, dvs att man betalar för licens? Jag arbetar på flera olika datorer och vill därför inte "vänja mig" vid ett smidigare program än utforskaren då jag inte kan installera det på övriga. Visserligen kunde det kanske lösa problemet för mig på den här datorn, men jag vill ju helst få utforskaren att fungera som den ska...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TotalCommander fungerar precis lika bra och lika länge utan licensnyckel. Det är bara rutan vid uppstarten där man får trycka 1, 2 eller 3 som är enda omaket.

 

TotalCommander finns som "portable" dvs. man kan ha detta på ett USB-minne och köra det direkt därifrån.

 

Jag använder aldrig Windows Utforskaren, vet knappt hur jag hittar den.

 

Förutom som filbläddrare använder jag ofta TC:


  •  
  • För kopiering där man får möjlighet att sätta kopiering i kö, kan välja att bara skriva över äldre filer.
  • För massomdöpning av filer.
  • För visning av miniatyrer av bilder.
  • För synkronisering/jämföra mappinnehåll.
  • Som "genvägshanterare", har knappar i verktygsfältet till såväl program som mappar.
     

Jag brukar säga att jag först installerar TC. Sedan kan man installera ett operativsystem!

TC är det absolut viktigaste programmet i Windowsmiljö, såväl privat som i jobbet.

Har givetvis licens :)

 

Edit: mina inställningar bifogas

backup av wincmd.ini.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Mikael för tipsen om TC, jag ska ge det ett försök!

 

Tack också Cecilia för dina tips! Jag provade att ladda hem senaste BIOS uppdateringen från Toshibas hemsida, men fick meddelande om att det inte gick då den var samma som redan finns på datorn. Antar alltså att de inte gett ut någon ny uppdatering. Jag körde också sfc scan, dock verkar den inte ha hittat något som var fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten uppdatering, jag har nu pratat med Elgigantens kundtjänst igen, som nu medgav att de faktiskt har fått in fler samtal angående samma problem som jag har, det vill säga att Utforskaren stänger ner automatiskt. Rådet jag fick var att installera om/göra en fabriksåterställning, men det var dock inte säkert att det skulle lösa problemet. Jag är inte så sugen på att göra det då jag har en back-up tjänst som tar en evighet att ladda upp, och precis nyligen har slutfört så jag tror att jag får försöka lära mig använda andra program än Utforskaren så länge. Förhoppningsvis kanske Toshiba/Microsoft eller vem som nu är ansvarig kan släppa någon uppdatering som löser problemet. Alternativt nämnde de att det finns ett sätt att ändra i systeminställningarna, men det rekommenderade de endast för myckt avancerade användare, och det känner jag inte att jag klassar mig som. Men om någon annan med samma problem hittar en lösning vore jag mycket tacksam för vidare hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativt nämnde de att det finns ett sätt att ändra i systeminställningarna, men det rekommenderade de endast för myckt avancerade användare

 

Den typen av hjälp kan du nog få här på eforum, bara man vet vad som ska ändras..

Alltså att du här kan få en guidad steg-för-steg-hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...