Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverkskort


kiwi01

Rekommendera Poster

Hur kan jag kolla om min dator har kort för trådlöst nätverk? Jag har ethernetkort, är det samma sak?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, Ethernet är nätverkskort för nätverkskabel.

 

Är det i Enhetshanteraren du tittar?

För där syns vilka nätverkskort man har och finns det inget för trådlöst nätverk (WLAN, WiFi) listat där så finns det inget som går att använda i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, hur ska jag göra för att kunna använda mitt modem trådlöst med min dator? Har aktiverat modemet och prövat det med en lånad bärbar HP och det gick bra.

 

Ja, jag tittade i enhetshanteraren - under nätverkskort finns bara följande 3 alternativ Broadcom Controler, Network Extender SSLVPN Adapter och Standard Network Extender SSLVPN Adapter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna kontrollpanelen och välj "Nätverks- och delningscenter". I vänstra menyn väljer du "Ändra inställningar för nätverkskort". Nu skall du kunna se ikonerna för såväl Ethernet som trådlös uppkoppling (om du nu har något kort för trådlöst internet). Högerklicka på Ethernet och Inakvitera samt högerklicka och Aktivera det trådlösa nätverket. Eventuellt kanske du behöver starta om datorn och kanske även modemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna kontrollpanelen och välj "Nätverks- och delningscenter". I vänstra menyn väljer du "Ändra inställningar för nätverkskort". Nu skall du kunna se ikonerna för såväl Ethernet som trådlös uppkoppling (om du nu har något kort för trådlöst internet). Högerklicka på Ethernet och Inakvitera samt högerklicka och Aktivera det trådlösa nätverket. Eventuellt kanske du behöver starta om datorn och kanske även modemet.

 

Jag har inte riktigt dom rubrikerna du nämner - har windows XP - men jag ska kolla imorgon bitti vad jag hittar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon trådlös uppkoppling hittade jag inte i min dator så jag har nu installerat en adapter och det tycks funka bra, snart kommer en surfplatta också. Och en ny skärm till den stationära, den gamla gick ju sönder för några veckor sedan kanske någon minns.

Tack till er båda! :D

 

Förresten, en sak till - ska jag låta adaptern sitta i och är jag då uppkopplad direkt och slipper logga in när jag sätter på datorn? Nåja, det lär jag märka imorgon. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...