Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Har spärrat administratörskontot


cridul

Rekommendera Poster

Hej! Av misstag spärrade jag administratören. Bärbar använder bara jag men hade två konto. Valde fel behörighet på min o nu har begränsat mina o går ikke att ändra nåt med control userpasswords2. Blir tillfrågad om lösenord...som aldrig haft ...Kan ni hjälpa mig, tack?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cybertears

Ladda ner http://www.hirensbootcd.org/hbcd-v100/ och bränn ut på en cd eller lägg det på ett usb minne

 

post-124092-0-19723900-1372768570_thumb.jpg När du gått in på länken ovan så finns det en nerladdningslänk du ska klicka på för att starta nerladdningen, glöm inte att packa upp filen då det är en ISO fil i zip filen som heter Hiren's.BootCD.10.0.iso , det är den filen som ska brännas ut :)

 

När du startat från cd:n/usb minnet får upp en meny, där väljer du boot from cd --> sedan väljer du password & Registry Tool ---> där väljer du sedan Active Password Changer 3.0.420 (första valet i menyn password & Registry Tool)

 

(väljer auto). du får fram tre val,

1. Choose Logical Drive

2. Search for MS SAM Database(s) on all hard disks and logical drive

3. exit.

 

Ditt val ska vara nummer 2.

 

hittade en

till dig som visar steg för steg hur du ska göra för att återställa lösenordet med Hiren's Boot cd, följ den!

 

 

välj det konto du vill återställa, när det är klart startar du om datorn med Ctrl+alt+delete

 

Hej! Av misstag spärrade jag administratören. Bärbar använder bara jag men hade två konto. Valde fel behörighet på min o nu har begränsat mina o går ikke att ändra nåt med control userpasswords2. Blir tillfrågad om lösenord...som aldrig haft ...Kan ni hjälpa mig, tack?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att du spärrat kontot Administratör? Om du trycker ctrl+alt+delete två ggr vid välkomstrutan kan du ange Administratör samt ev lösenord om det finns. Då kan du ändra alla konton och behörigheter på de konton du själv skapat. Kontot Administratör skapas av Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att du spärrat kontot Administratör? Om du trycker ctrl+alt+delete två ggr vid välkomstrutan kan du ange Administratör samt ev lösenord om det finns. Då kan du ändra alla konton och behörigheter på de konton du själv skapat. Kontot Administratör skapas av Windows.

 

tyvärr...jag fattar inte...kunde spärra med min vanliga inloggning men kan inte ändra det, nåt inte stämmer med burken...

på rutan datorn hantering finns grupperna o användarna. Jag finns som :Fördefinierat administratörskonto för datorn/domänen, medlem i Privilegierad användare...men kan fan inte ändra nåt skit!!! o sen plötsligt!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda ner http://www.hirensbootcd.org/hbcd-v100/ och bränn ut på en cd eller lägg det på ett usb minne

 

post-124092-0-19723900-1372768570_thumb.jpg När du gått in på länken ovan så finns det en nerladdningslänk du ska klicka på för att starta nerladdningen, glöm inte att packa upp filen då det är en ISO fil i zip filen som heter Hiren's.BootCD.10.0.iso , det är den filen som ska brännas ut :)

 

När du får upp menyn väljer du boot from cd --> sedan väljer du password & Registry Tool ---> där väljer du sedan Active Password Changer 3.0.420 (NT/2000/Xp/2003/Vista)

 

(väljer auto). du får fram tre val, Choose Logical Drive, Search for MS SAM Database(s) on all hard disks and logical drive eller exit. där ska du välja nummer 2.

 

hittade en

till dig, följ den!

 

 

välj det konto du vill återställa och starta sedan om datorn med Ctrl+alt+delete

 

 

tyvärr...jag fattar inte...kunde spärra med min vanliga inloggning men kan inte ändra det, nåt inte stämmer med burken...

på rutan datorn hantering finns grupperna o användarna. Jag finns som :Fördefinierat administratörskonto för datorn/domänen, medlem i Privilegierad användare...men kan fan inte ändra nåt skit!!! o sen plötsligt!!!

men är detta ett gratis program? alltså jag kan använda datorn men kan inte gå in på systemet eller ändra på saker om jag vill som gjort tidigare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det XP? Var hittar du detta?

Fördefinierat administratörskonto för datorn/domänen, medlem i Privilegierad användare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja cridul, Hirens BootCD är ett gratisprogram.

 

Som flora50 påpekar så är det Windows som automatiskt skapar kontot Administratör så det gör man inte själv.

Blir tillfrågad om lösenord...som aldrig haft

Om jag förstår ditt första inlägg så har du aldrig haft något lösenord för att komma in på din dator. Eftersom du skriver "logga in" undrar jag om du istället har någon kod?

 

Jag har Windows 7 och inte Windows XP så detta kanske inte stämmer för dig men vad jag kommer ihåg från det att jag första gången började använda min dator var att det kom upp ett meddelande om att jag 1.) skulle skriva mitt användarnamn (förslag: Rebecca) 2.) skulle hitta på mitt lösenord eller hitta på en kod. Jag minns inte om tvåan var frivillig och man kunde låta bli att ha lösenord /kod. Kanske är tvåan frivillig och du gjorde det valet i WinXP. Var det så? (Själv valde jag ett lösenord.)

 

Har du provat förslaget från flora50? dvs. "tryck Ctrl + Alt (längst ner till vänster på tangentbordet) + Delete (till höger) två gånger vid välkomstrutan." (I min Win7dator när ordet Välkommen dyker upp står mitt användarnamn och under finns ett fält där jag ska knappa in mitt lösenord). "Ange Administratör (samt ev lösenord om det finns). Då kan du ändra alla konton och behörigheter på de konton du själv skapat."

 

PS flora50, vi skrev visst samtidigt. Jag antog att det rörde sig om Windows XP eftersom cridul postat i detta underforum. Men om det rör sig om ett annat OS vore det ju bra att få veta vilket.

Tillägg Hm, det verkar faktiskt handla om Windows XP. Se inlägg 3 här:

http://www.alltomwindows.se/forum/topic/24109-borttagning-av-administratoerskonto/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cybertears

eftersom att du säger spärrat admin konto så är min upfattning att du glömt bort ditt lösenord för just det kontot.

 

Då är det smidigaste att återställa lösenordet.

 

Hiren's har varit gratis hela tiden så du behöver inte oroa dig för att betala något då hans cd finns att ladda ner från länken i mitt förra inlägg.

 

här är vad dom olika grupperna gör.

 

 

Fördefinierat administratörskonto för datorn/domänen är ju det första administratörskontot som är skapat av windows själv. Varför har du ändrat grupprättigheten där för?

 

 

Medlemmar i gruppen privilegierade användare kan skapa användarkonton, Men de

 

kan bara ändra och ta bort sådana konton som de själva har skapat. De kan skapa

 

lokala grupper och ta bort användare från grupperna Privilegierade användare,

 

användare och gäster

 

De kan inte ändra grupperna: Administratörer och ansvariga för säkerhetskopiering,

 

Ta över ägarskapet av filer, säkerhetskopiera eller återställa kataloger, installera eller

 

ta bort drivrutiner och hantera säkerhets- och granskningsloggar

 

tyvärr...jag fattar inte...kunde spärra med min vanliga inloggning men kan inte ändra det, nåt inte stämmer med burken...

på rutan datorn hantering finns grupperna o användarna. Jag finns som :Fördefinierat administratörskonto för datorn/domänen, medlem i Privilegierad användare...men kan fan inte ändra nåt skit!!! o sen plötsligt!!!

men är detta ett gratis program? alltså jag kan använda datorn men kan inte gå in på systemet eller ändra på saker om jag vill som gjort tidigare...

 

kunde spärra med min vanliga inloggning men kan inte ändra det, nåt inte stämmer med burken...

Vad menar du i den meningen???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.....jag tror att inte Ni har förstått vad har hänt...jag kan hantera datorn på all som möjligt utom att installera eller ändra nåt på själva styr! dvs ändra på kontorn, namn eller nåt, installera, så nåt måste ändras från bios eller microsoft sida som jag inte direkt vet hur man gör...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om kontot du är inloggad på har administratörsrättigheter ska du kunna installera program etc om allt är OK. Om detta inte går, prova att köra nåt antivirusprogram, t ex mbam. Eventuellt måste du starta i Felsäkert läge för att kunna installera. Starta om datorn och tryck f8. Välj Felsäkert läge med nätverk. Om det inte går att installera, montera ur hårddisken och sätt den i en annan dator. Installera ett antivirusprogram och sök igenom disken du har problem med. Kolla först enhetsbeteckning så att du bara kollar problemdisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cybertears

om du blir tillfrågad ett lösenord som du inte är medveten om måste du ju återställa lösenordet.

 

om du inte kan ändra något låter i mina ögon som om att du sitter med ett konto som inte har adminrättigheter.

 

Förklara i klarspråk vad som är fel, ena stunden går det att logga in men kan inte göra något och andra stunden låter det som om att du behöver återställa adminkontot för att du inte har någon som helst aning om att du har ett.....

 

testa det som flora50 sa. Du kan behöva trycka på F8 ett par gånger innan den menyn kommer fram.

 

Blir tillfrågad om lösenord...som aldrig haft ...Kan ni hjälpa mig, tack?

 

.....jag tror att inte Ni har förstått vad har hänt...jag kan hantera datorn på all som möjligt utom att installera eller ändra nåt på själva styr! dvs ändra på kontorn, namn eller nåt, installera, så nåt måste ändras från bios eller microsoft sida som jag inte direkt vet hur man gör...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är otroligt glad att så många svar har kommit till mitt problem..det som inte är klart är att JAG själv kunde komma in o stänga av..spärra funktioner på admin o nu gå det inte eller o installera ett program..........................

jag har aldrig haft ett lösenord!!!!! Men när försöker ock ändra på nåt...Windows säger att jag inte har behörighetern för det...javla skit...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att vi ska se vad du har för rättigheter på dina konton, gå in på

 

Kontrollpanelen > Användarkonton > Ändra ett konto

 

Kopiera bilden (alt+prt sc) och klistra in i Paint. Spara och bifoga här. Se exempel:

 

Klicka sen på Administratör, kopiera och lägg in bilden här, ex:

post-42744-0-82897300-1372792934_thumb.png

post-42744-0-46194500-1372793163_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att vi ska se vad du har för rättigheter på dina konton, gå in på

 

Kontrollpanelen > Användarkonton > Ändra ett konto

 

Kopiera bilden (alt+prt sc) och klistra in i Paint. Spara och bifoga här. Se exempel:

 

Klicka sen på Administratör, kopiera och lägg in bilden här, ex:

 

Hej! Va snälla är ni.....men alla dessa saker är gjorda!! Jag har ingen annat användarkonto än min! Dessutom det står okänd användarkonto....jag tror att har fått nån stor djavla mask...jag ska skicka bilder på inställningar så småning om.. Tack..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att vi ska se vad du har för rättigheter på dina konton, gå in på

 

Kontrollpanelen > Användarkonton > Ändra ett konto

 

Kopiera bilden (alt+prt sc) och klistra in i Paint. Spara och bifoga här. Se exempel:

 

Klicka sen på Administratör, kopiera och lägg in bilden här, ex:

använd1.bmp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej cridul!

 

Varför startar du en ny tråd istället för att fortsätta i din tråd "Har spärrat administratörskontot"? Förhoppningsvis kommer en moderator att flytta de här inläggen dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två trådar har slagits ihop.

 

Cecilia

Moderator

 

P.S. Klicka gärna på Anmäl-knappen när ni ser något som en moderator bör ta hand om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cybertears

Bra att du postade bilder, då alla inte sett problemet som du hade...

okänd användarkonto låter knas.

 

Hej! Va snälla är ni.....men alla dessa saker är gjorda!! Jag har ingen annat användarkonto än min! Dessutom det står okänd användarkonto....jag tror att har fått nån stor djavla mask...jag ska skicka bilder på inställningar så småning om.. Tack..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Va snälla är ni.....men alla dessa saker är gjorda!! Jag har ingen annat användarkonto än min! Dessutom det står okänd användarkonto....jag tror att har fått nån stor djavla mask...jag ska skicka bilder på inställningar så småning om.. Tack..

 

Vad händer om du testar att skapa ett helt nytt konto, kvarstår dina problem då, eller fungerar det som du önskar då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det i Använd2 att ta bort bocken för inaktivt?

Går det i Använd6 klicka på "Lägg till" och lägga till gruppen Administratörer?

Har du startat datorn i felsäkert läge för att kontrollera att inte inloggningsnamnet Administratör dyker upp och vid frågan om lösenord bara trycka på Enter-tangenten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cybertears

Då ditt konto som heter Cristian bara har privilegierade rättigheter , så går det bara att göra vissa saker.

 

som Cecilia frågar: Går det i Använd2 att ta bort bocken för inaktivt? , om det går är det bra om det inte går så återställ lösenordet för kontot: administratör med Hirens boot cd, den återställer nämligen inte bara kontot utan den låser även upp det.

 

 

post-124092-0-91116400-1372865638_thumb.gif

 

 

 

då har jag förstått vad ditt problem var.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej cridul!

 

Varför startar du en ny tråd istället för att fortsätta i din tråd "Har spärrat administratörskontot"? Förhoppningsvis kommer en moderator att flytta de här inläggen dit.

 

Hej...jag tror inte är man här för att få bli utskälld av någon som perfekt snubbe utan att så stor grej har hänt...jag är här för att få hjälp, är inte så ofta på forum, inte speciellt jätte van med det...

...du säkert bråkar med grannarna hela tiden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...