Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linux is no longer immune to security threats


NordicOne

Rekommendera Poster

Lite OT kanske (?) men på en maskin med Mint 14 använder jag Kasperskys lösning.

Fungerar nog bra men ger väldigt lång avstängningstid samt att jag upplever det som att det blir frysning/låsning av allt då & då. Kan dock inte än härleda till Kaspersky. Jag brukar stänga av detta ibland bara för att kontrollera om fenomenet kvarstår.

 

På en maskin med LMDE kör jag nu, sedan en stund, med Clamav..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Mint 15 - Clamav funkar bra och även AVG - ska testa Kaspersky

 

(Läser databasen ... 163762 filer och kataloger installerade.)

Packar upp kes4lwks (från .../kes4lwks_8.0.1-50_i386.deb) ...

Error: libc6-i386 package must be installed before installing this package!

dpkg: fel vid hantering av /home/user1/Hämtningar/kes4lwks_8.0.1-50_i386.deb (--install):

underprocessen nytt pre-installation-skript gav felkod 1

Fel uppstod vid hantering:

/home/user1/Hämtningar/kes4lwks_8.0.1-50_i386.deb

 

libc6-i386 är redan installerat :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta har mycket små kunskaper. Därför går det att sälja vad som helst till dom.

Redan inledning hos Bitdefender visar detta: "Linux"

Här buntar man ihop alla Linux releaser från tiderna begynnelse till ett enda begrepp: "Linux"

Trots att det finns 100-tals linuxdistributioner med 1000-tals linuxreleaser ute på marknaden.

Linuxreleaser som alla innehåller olika paket. Och olika säkerhetshål.

Ett intressant fall för mig för några år sedan var när det på en amerikansk site presenterades nyupptäckta säkerhets hål i linux och i windows. Hålen i windows var i program som internet explorer som jag gissar de flesta windows användare har installerat. Det var lika många hål i linux som i windows men med 30000 paket i Ubuntu varav jag hade ca 1000 paket i min Ubunturelease var det statiskt sätt rätt liten chans jag skulle ha något av ca 5 osäkra paket installerat.

Och det hade jag inte heller.

Nästa steg är att tänka över: Hur lönsamt är det att utveckla program för att angripa den/de linuxreleaser jag använder. Dvs hur stor marknadsandel har min release? För lönsamheten blir ju större ju större marknadsandelen är.

 

På ett utmärkt sätt illustrerat hos ett av våra VVS-grossister när de hade en marknadsdag nu i våras för installationsfirmor. På frågan: Finns apparna för windows (phone) blev svaret "Apparna finns för iPhone och Android. Vi måste först se om windows (phone) får någon större omfattning. (eller nått liknande)

Dvs med 3% marknadsandel var det inte intressant utveckla appar för grossitens produkter till windows (phone).

 

Och skitprogramtillverkarna jobbar på samma sätt. Det ska vara lönsamt.

Och det enda som är lönsamt bortsett från en linuxrelease (se nedan) är skräpprogram inriktade mot webbservrar med linux. För här har linuxreleaserna en relativt sett stor marknadsandel.

 

En linuxrelease är idag faktiskt toppintressant för skräpprogramtillverkare. Men den nämns inte hos Bitdefender.

Det är Android som 2012 blev världens mest köpta operativsystem.

Men med ett programm från världens största säljare av information om användarna till såväl privata företag som statliga myndigheter så är det väl ingen idé med Antivirus för Android.

Första åtgärden borde ju vara att radera Android från mobilen/paddan.

Av säkerhetsskäl.

 

Men det är väl inte vad köparna av ett antivirusprogramm från Bitdefender förväntar sig.

WE HAVE FOUND

ANDROID. YES

FOR DELETE?

 

http://www.dn.se/ekonomi/usa-avlyssnade-eu-kontor/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Error: libc6-i386 package must be installed before installing this package!

 

Känner igen detta men om det var för att det hände mig eller för att supporten berättade om det minns jag inte..

 

 

You must have root privileges to initiate installation of the Kaspersky Endpoint Security package.

Before installing Kaspersky Endpoint Security, you need to install the glibc package (64-bit operating systems require the 32-bit version of glibc).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

libc6-i386 är redan installerat

 

Trodde jag... utan det var libc:i386 som var installerat :lol: Installerade libc-i386 och

 

Kaspersky Endpoint Security 8 for Linux has been installed successfully :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fint!

Kan du bekräfta att det blir väldigt lång avstängningstid?

inlägg //eforum.idg.se/topic/339601-lost-lang-tid-stanga-av-avstangt-ljud/page__view__findpost__p__1597271

och //eforum.idg.se/topic/339601-lost-lang-tid-stanga-av-avstangt-ljud/page__view__findpost__p__1597464

 

Även intressant om precis allt fryser några sekunder (1-15?) då och då?

Har märkt av detta i samband med att FF är igång men det är den ju mest hela tiden..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du bekräfta att det blir väldigt lång avstängningstid?

 

Nope - den ville ha nyckel för att kunna hämta uppdateringar så jag avinstallerade...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Linux is no longer immune to security threats" det där stämmer inte alls! Använder man Linux är man ordentligt Trygg, du jämför det med Window, gör inte det, då blir det fel! Jag har också hunnit läsa din länk! Det du säger som sökord är fel! Det du gör är att skrämma folk helt i onödan! Det tycker jag är fel!!'Har du inga bevis så tycker jag du ska hålla tyst så folk inte blir rädd helt i onödan bara för att du slänger ut en länk som är felaktig!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppenbarligen håller inte Bitdefender med dig...

 

du jämför det med Window

 

Windows? ehh nej det gör jag inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppenbarligen håller inte Bitdefender med dig...

 

 

 

Windows? ehh nej det gör jag inte...

Tydligen inte, men det är illa då man förutsätter såna här saker utan vetskap, det gör så att folk får svårt att bestämma vad och hur dom ska göra, Jag ser det här ofta hos Windows vänner som försöker med nått dåligt med Linux! Varje gång man ser det så blir man lika förvånad och nu är det ändå 2013!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Linux is no longer immune to security threats" det där stämmer inte alls! Använder man Linux är man ordentligt Trygg, du jämför det med Window, gör inte det, då blir det fel! Jag har också hunnit läsa din länk! Det du säger som sökord är fel! Det du gör är att skrämma folk helt i onödan! Det tycker jag är fel!!'Har du inga bevis så tycker jag du ska hålla tyst så folk inte blir rädd helt i onödan bara för att du slänger ut en länk som är felaktig!!

Security vendors analyzing the code used in the cyber attacks against South Korea are finding nasty components designed to wreck infected computers.

Tucked inside a piece of Windows malware used in the attacks is a component that erases Linux machines

https://www.infoworld.com/d/security/symantec-finds-linux-wiper-malware-used-in-s-korean-attacks-214965

 

“This is very embarrassing.” So began a post by the developers of UnrealIRCd server after finding that their software was infected with a Trojan. Another example of why enterprises should consider the safe haven of Linux? Just the opposite: The Trojan infected only the Linux version of the server software, but its Windows counterpart was clean.

...

1. Think twice about downloading free software and content even when it, the source or both appear innocuous. Ignoring that advice has facilitated hacks such as screensavers that use Ubuntu PCs for distributed denial-of-service attacks. Backdoor.Linux.Foncy.a passed itself off as the “Madden NFL 12” game.

http://www.intelligenceinsoftware.com/feature/tech_trends/linux_malware/

 

Our investigation around Linux/Cdorked.A continues. Since our initial post about this sophisticated and stealthy backdoor designed to drive traffic to malicious websites, we have made further significant discoveries:

 

We have observed more than 400 webservers infected with Linux/Cdorked.A. Out of these, 50 are ranked in Alexa’s top 100,000 most popular websites.

http://www.welivesecurity.com/2013/05/07/linuxcdorked-malware-lighttpd-and-nginx-web-servers-also-affected/
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Läst men hur har du tänkt, det ska fungera för oss? Det är super svårt att komma åt Linux, allt går men själva uppbyggnaden av linux är så mycket bättre än vad Microsoft är och har att komma med, jag såg också att någon sagt att W8 är det närmaste så säker att det inte går att forcera det, det är lite löjligt att tro att W8 är så säker! W8 har 3 olika system i gång samtidigt hur ska ett antivirus program för windows klara det på ett säkert sätt? Windows är och kommer aldrig att vara säker!! Jag har varit med om det här förrut, jag vet vilka frågar jag kommer att få redan!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är jannejanne som använde ordet Windows i tråden före dig så jag utgår ifrån att du riktade dig mot homom? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...