Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Långsam start av Microsoft Word Starter 2010


DAL30

Rekommendera Poster

Att ha mycket på skrivbordet påverkar starten av datorn men inte starten av enskilda program. Detta därför att det är endast när skrivbordet ska visas första gången som Windows behöver lägga tid på att bestämma hur ikonerna på skrivbordet ska se ut.

 

Av praktiska skäl, inte för snabbheten, kan det vara bra att i Mina dokument skapa en mapp som heter Installationsprogram där man lägger installationsprogram man vill spara.

 

Notera att även om du bara använder Advanced SystemCare en gång i veckan så ligger det hela tiden och kör eftersom det startas automatiskt med Windows. Det tar alltså upp RAM-minne jämnt, vilket i sin tur kan göra andra program långsammare. Personligen är jag inte förtjust i den typen av program och de, som har gjort mätningar på hur datorer uppför sig före och efter att programmen installerats, kan normalt inte märka någon större skillnad och vissa fall blir datorn långsammare i vissa moment.

 

Jag föreslår att du börjar med att göra det som Monshi har föreslagit, dvs kolla upp status på hårddiskarna. Kopiera en stor fil mellan C: och D:, när det lilla fönstret om att kopiering pågår klicka på "Visa mer" eller något liknande och skriv ner vad det är för hastighet. Kopiera åt andra hållet och skriv ner den hastigheten också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ha mycket på skrivbordet påverkar starten av datorn men inte starten av enskilda program. Detta därför att det är endast när skrivbordet ska visas första gången som Windows behöver lägga tid på att bestämma hur ikonerna på skrivbordet ska se ut.

 

Av praktiska skäl, inte för snabbheten, kan det vara bra att i Mina dokument skapa en mapp som heter Installationsprogram där man lägger installationsprogram man vill spara.

 

Notera att även om du bara använder Advanced SystemCare en gång i veckan så ligger det hela tiden och kör eftersom det startas automatiskt med Windows. Det tar alltså upp RAM-minne jämnt, vilket i sin tur kan göra andra program långsammare. Personligen är jag inte förtjust i den typen av program och de, som har gjort mätningar på hur datorer uppför sig före och efter att programmen installerats, kan normalt inte märka någon större skillnad och vissa fall blir datorn långsammare i vissa moment.

 

Jag föreslår att du börjar med att göra det som Monshi har föreslagit, dvs kolla upp status på hårddiskarna. Kopiera en stor fil mellan C: och D:, när det lilla fönstret om att kopiering pågår klicka på "Visa mer" eller något liknande och skriv ner vad det är för hastighet. Kopiera åt andra hållet och skriv ner den hastigheten också.

Jag har nu genomfört två saker:

1. Jag har flyttat huvuddelen av genvägarna från Skrivbordet till Mina dokument.

2. Jag lyckades kopiera en stor fil från C-disken till D-disken och sedan från D till C.

Följande hastigheter noterades:

Från C till D .... mellan c:a 7 MB per sek. till c:a 10 MB per sek;

Från D till C .... mellan c:a 8 MB per sek. till c:a 15 MB per sek.

 

Jag skall kolla om jag vill avstå från Adwanced SystemCare. Och i så fall tar jag bort det programmet.

Ännu en gång, Cecilia:

STORT TACK för all Din snabba hjälp! :thumbsup:

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Har man lite genvägar på skrivbordet har det ingen som helst betydelse, om nu inte skrivbordet är fyllt av dessa och knappt ens då på en modern dator.

Däremot program och programmappar samt bilder, filer etc. är mindre bra att ha direkt på skrivbordet.

 

Tex. har man en bildmapp direkt på skrivbordet, är det bättre att skapa en mapp på disken på lämplig plats, sedan skapar man en genväg till den mappen på skrivbordet.

Fördelen är också att om man tar bort genvägar på skrivbordet så tas då inte en sådan mapp bort av misstag utan endast genvägen.

 

 

Den låga överföringshastigheten verkar tyda på att du har en USB-disk, men det var ändå långsamt.

Det borde då varit runt 25-30MB/sek på en USB 2.0 disk såvida det inte är en USB-sticka?

Testa en annan USB 2.0 port på datorn kanske...

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller om både C: och D: är inuti datorn så är det kanske två partitioner på samma hårddisk.

 

Högerklicka på Datorn och välj Hantera.

Leta fram Diskhantering i vänsterkolumnen.

Vet du hur du gör en skärmdump (PrintScreen) och bifogar i forumet?

För det vore nog bra att se en bild på Diskhantering för att se hur det ligger till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda ned HD Tune

http://www.hdtune.com/

installera

1. ta en titt på Hälso-fliken, några varningar? Kolla alla hårddiskar i datorn Finns en knapp, formad som en diskett, som kan spara bilden så du kan posta den här om du undrar något.

2: Egentligen önskar jag att du gör en felkoll men vi kan göra ett snabbt prestandatest. Öppna startfliken, klicka igång ett test. Du kanske inte behöver köra hela testet, om du ser att hastigheten dippar under 40 MB/s kan du nog stoppa..

 

 

Notera dock att prestandatest, och felsökningar, stressar. Har du någon skada på disken kan den förvärras, dvs se till att ha en backup (som alltid) av allt du inte vill riskera att förlora.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller om både C: och D: är inuti datorn så är det kanske två partitioner på samma hårddisk.

 

Högerklicka på Datorn och välj Hantera.

Leta fram Diskhantering i vänsterkolumnen.

Vet du hur du gör en skärmdump (PrintScreen) och bifogar i forumet?

För det vore nog bra att se en bild på Diskhantering för att se hur det ligger till.

Tack för förslaget, Cecilia!

Jag gör ett försök att skicka denna bilaga av diskarna.

Det är första gången jag gör detta!

Undrar om jag lyckas?

DAL30

post-67952-0-27412000-1372662287_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man lite genvägar på skrivbordet har det ingen som helst betydelse, om nu inte skrivbordet är fyllt av dessa och knappt ens då på en modern dator.

Däremot program och programmappar samt bilder, filer etc. är mindre bra att ha direkt på skrivbordet.

 

Tex. har man en bildmapp direkt på skrivbordet, är det bättre att skapa en mapp på disken på lämplig plats, sedan skapar man en genväg till den mappen på skrivbordet.

Fördelen är också att om man tar bort genvägar på skrivbordet så tas då inte en sådan mapp bort av misstag utan endast genvägen.

 

 

Den låga överföringshastigheten verkar tyda på att du har en USB-disk, men det var ändå långsamt.

Det borde då varit runt 25-30MB/sek på en USB 2.0 disk såvida det inte är en USB-sticka?

Testa en annan USB 2.0 port på datorn kanske...

Mvh

Tack, Flyfisherman, för Dina synpunkter!

Jag kollar, att jag inte har program, programmappar eller bilder på skrivbordet utan flyttar dem till lämplig plats.

Beträffande den låga överföringshastigheten så beror den inte på att jag har USB-disk.

Jag har bifogat en kopia av diskarna i mitt svarsinlägg till Cecilia.

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda ned HD Tune

http://www.hdtune.com/

installera

1. ta en titt på Hälso-fliken, några varningar? Kolla alla hårddiskar i datorn Finns en knapp, formad som en diskett, som kan spara bilden så du kan posta den här om du undrar något.

2: Egentligen önskar jag att du gör en felkoll men vi kan göra ett snabbt prestandatest. Öppna startfliken, klicka igång ett test. Du kanske inte behöver köra hela testet, om du ser att hastigheten dippar under 40 MB/s kan du nog stoppa..

 

 

Notera dock att prestandatest, och felsökningar, stressar. Har du någon skada på disken kan den förvärras, dvs se till att ha en backup (som alltid) av allt du inte vill riskera att förlora.

Tack Monshi, för ditt svar!

Jag skall fundera vidare innan jag installerar HD Tune.

Jag är inte riktigt klar över, hur jag gör ditt föreslagna prestandatest?

Du skriver: "Öppna startfliken, klicka igång ett test. Du kanske inte behöver köra hela testet, om du ser att hastigheten dippar under 40 MB/s kan du nog stoppa.."

Jag förstår inte riktigt, hur jag skall göra detta (eftersom jag är "novis")? :unsure:

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda hem så förstår du nog. Fliken programmet starar på menar jag, Benchmark.

 

Finns fyra flikar, Benchmark, Info, Health och error scan.

1: Öppna Health, denna läser av diskens S.M.A.R.T. status. Ger inte hela sanningen men en start.

2: Sedan kan du göra en snabb Error scan. Jag vet dock inte hur tillförlitlig denna är, jag föredrar tillverkarens program om misstanke finns.

3: Benchmark. Starta ett och se om vad du får.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda hem så förstår du nog. Fliken programmet starar på menar jag, Benchmark.

 

Finns fyra flikar, Benchmark, Info, Health och error scan.

1: Öppna Health, denna läser av diskens S.M.A.R.T. status. Ger inte hela sanningen men en start.

2: Sedan kan du göra en snabb Error scan. Jag vet dock inte hur tillförlitlig denna är, jag föredrar tillverkarens program om misstanke finns.

3: Benchmark. Starta ett och se om vad du får.

 

TACK, Monshi, för ditt förslag att använda HD Tune.

Jag har följt dina anvisningar.

Resultatet blev följande:

1. Health

34 gr C - 35 gr C

Power on Time ... n/a Health Status ... n/a

2. Error Scan

763 MB

Grönt -- OK

Position -- 190187 MB

3. Benchmark (Filen kan öppnas med Paint)

Resultat enligt bifogad fil.

4. Info (Filen kan öppnas med Paint)

Resultat enligt bifogad fil.

 

Undrar vad man kan läsa av från dessa uppgifter?

Mycket tacksam för Dina synpunkter, Monshi!

DAL30

post-67952-0-41735700-1372675523_thumb.png

post-67952-0-41497700-1372675546_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ut som en normal hårddisk i prestanda. Finns diskar som är både långsammare och snabbare

 

Hälso-fliken gav inga data? S.M.A.R.T. data alltså inte tillgängligt. Kan vara att moderkortet inte stöder det eller att det måste aktiveras i BIOS.

Av prestanda och felsökning kan vi nog dra slutsatsen att disken troligtvis är frisk. Troligtvis.

 

En fråga vi inte ställt är: Word Starter, har den alltid varit trög att starta eller är det något som dykt upp först på senare tid?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ut som en normal hårddisk i prestanda. Finns diskar som är både långsammare och snabbare

 

Hälso-fliken gav inga data? S.M.A.R.T. data alltså inte tillgängligt. Kan vara att moderkortet inte stöder det eller att det måste aktiveras i BIOS.

Av prestanda och felsökning kan vi nog dra slutsatsen att disken troligtvis är frisk. Troligtvis.

 

En fråga vi inte ställt är: Word Starter, har den alltid varit trög att starta eller är det något som dykt upp först på senare tid?

Det kanske vore bra att kunna kolla Hälso-läget i datorn?

Vad skall jag i så fall göra för att få tillgång till det?

 

Beträffande Word Starter 2010:

Jag tycker, att Word Starter i huvudsak alltid varit långsam, framför allt vid den inledande starten. Den är definitivt långsammare än Word, som jag hade tidigare.

På samma sätt är det med den första starten på Excel Starter 2010.

Jag vet inte, om det är någonting man kan göra för snabba på den första starten?

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju mycket vanligt att Microsoft Office lägger in så att de programmen startas i bakgrunden samtidigt som att du loggar in och då går det ju fort att komma igång med dem sen eftersom de redan är startade.

 

Så vitt jag kan se från ComboFix-loggen sker ingen sådan bakgrundsstart nu. Jag vet inte om just Starter 2010 brukar lägga in en bakgrundsstart och även det var så från början är det möjligt att Advanced SystemCare har tagit bort det för att snabba upp starten av datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju mycket vanligt att Microsoft Office lägger in så att de programmen startas i bakgrunden samtidigt som att du loggar in och då går det ju fort att komma igång med dem sen eftersom de redan är startade.

 

Så vitt jag kan se från ComboFix-loggen sker ingen sådan bakgrundsstart nu. Jag vet inte om just Starter 2010 brukar lägga in en bakgrundsstart och även det var så från början är det möjligt att Advanced SystemCare har tagit bort det för att snabba upp starten av datorn.

TACK än en gång, Cecilia! :thumbsup:

Det känns tryggt för en "novis" att ha Din kunskap att förlita sig till!

Det är hög tid att ge Dig en poäng för Din hjälp!

Tack än en gång!

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju mycket vanligt att Microsoft Office lägger in så att de programmen startas i bakgrunden samtidigt som att du loggar in och då går det ju fort att komma igång med dem sen eftersom de redan är startade.

 

Så vitt jag kan se från ComboFix-loggen sker ingen sådan bakgrundsstart nu. Jag vet inte om just Starter 2010 brukar lägga in en bakgrundsstart och även det var så från början är det möjligt att Advanced SystemCare har tagit bort det för att snabba upp starten av datorn.

 

Har installerat Microsoft Office många gånger både privat och i arbetet, men mig veterligen så har installationsdelen aldrig lagt något i autostart eller gjort någon annan automatiskt inställning, för att starta något direkt vid uppstart av systemet, så jag håller inte med dig Cecilia om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har installerat Microsoft Office många gånger både privat och i arbetet, men mig veterligen så har installationsdelen aldrig lagt något i autostart eller gjort någon annan automatiskt inställning, för att starta något direkt vid uppstart av systemet, så jag håller inte med dig Cecilia om detta.

Jag ser det ofta i loggar. Här ett exempel på hur det kan se i Autostart:

http://www.systemlookup.com/Startup/6500-Osa_exe_Osa9_exe.html

och som tjänst:

http://www.systemlookup.com/O23/2247-OSE_EXE.html

 

Sedan vet jag inte men det är kanske valbart under installationen om man vill ha snabb uppstart av Office och de flesta tycker det låter bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACK än en gång, Cecilia! :thumbsup:

Det känns tryggt för en "novis" att ha Din kunskap att förlita sig till!

Det är hög tid att ge Dig en poäng för Din hjälp!

Tack än en gång!

DAL30

Tack för poängen! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har installerat Microsoft Office många gånger både privat och i arbetet, men mig veterligen så har installationsdelen aldrig lagt något i autostart eller gjort någon annan automatiskt inställning, för att starta något direkt vid uppstart av systemet, så jag håller inte med dig Cecilia om detta.

Tolknings- eller bedömningsfråga?

Men Cecilias tankar om logg verkar ju troliga.

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska väl förtydliga lite, jag menar att jag aldrig sett att något av dom enskilda programmen läggs in att starta automatiskt, möjligt att någon annan liten del, eller tillägg blir inlagda på detta sätt, inget jag kontrollerat, eftersom jag så mycket som möjligt installerar manuellt om jag kan, låter alltså inte installatationdelen sköta allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska väl förtydliga lite, jag menar att jag aldrig sett att något av dom enskilda programmen läggs in att starta automatiskt, möjligt att någon annan liten del, eller tillägg blir inlagda på detta sätt, inget jag kontrollerat, eftersom jag så mycket som möjligt installerar manuellt om jag kan, låter alltså inte installatationdelen sköta allt.

Bra!

Nu har den frågan klarats ut!

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh the old Osa.exe brukade ställa till det förr... :D

Ja, så var det!

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...