Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

BILLIG SPELDATOR HJÄLP NU


chokladbanan1999

Rekommendera Poster

Den första datorn är bättre va? Så det gör inget om det är några hundralappar över gränsen! Men jag är verkligen riktigt tacksam över att du försöker göra så bra datorer som möjligt till mig bara så att jag får en bra gamingupplevelse!

 

Men vilket grafikkort är bäst nudå? GTX 650 eller HD7850?

 

Om det är denna dator vi utgår från så gäller följande:

 

http://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10700

 

Byt CPU till i3 3220 (upp med 428 kronor)

Byt första Hårddisk/SSD-valet till Seagate Barracuda 1TB (sänkning med 247 kronor)

Med enbart dessa ändringar blir priset 5675 kronor plus frakt. Det är 175 kronor plus fraktkostnaden över ditt maxbelopp i budgeten.

 

Vill du lägga till mer pengar till paketet är jag benägen att gå på "vertpres" spår lite och byta grafikkortet i första hand till ett GTX660 istället för attt lägga till större hårddisk eller mer minne. Det är spelprestandan du vill åt i första hand.

Priset går upp med 360 kronor och du hamnar då på 6035 kronor plus frakt.

 

Om du hellre vill ha mer lagring så behåll HD7850 och lägg till lite på hårddisken.

I nuläget tycker jag inte du skall lägga mer pengar på internminnet.

 

Rangordna grafikkorten i tråden ungefär så här:

 

HD7750 (Greattech standard)

HD7770 (Greattech tillval)

GTX650 (Greattech tillval 2)

HD7850 (Komplett standard)

GTX660 (Komplett tillval 2)

 

Första kortet är det minst bra och det sistnämnda är bäst.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 51
  • Skapad
  • Senaste svar

Först vill jag bara säga att jag inte gjorde mitt förslag, därför att jag tyckte att dina råd var dåliga. Tvärtom, det är goda råd. Jag ville ge TS ett alternativ. Men som du själv har nämnt kräver mitt förslag att TS kan bygga datorn själv eller känner någon som kan hjälpa honom annars blir det dyrare. Kan TS bygga själv eller få hjälp, får han en dator som klarar de spel som finns idag.

 

Skillnaden mellan i3 3220 och FX 4100 är inte stor. i3 3220 kommer på 89:e plats och FX 4100 kommer på 96:e plats i den här jämförelsen och då är FX 4100 189 kr billigare hos Inet.

http://www.sonexpc.com/benchmark/cpu

 

GTX660 drar inte mindre ström än HD7850. Inga tester jag läst ger det beskedet. Inte ens din länk till Anandtech bekräfar det utan bekräftar motsatsen. Skillnaden är dock marginel, runt 10W som mest.

Åge

Antar att du menar länken som "NordicOne" har med i sitt inlägg. Som du säger är inte skillnaden stor men HD drar 10W mer än GTX 660. Amd rekommenderar minst 500W för ett system med HD 7850.

500W (or greater) power supply with one 75W 6-pin PCI Express power connector recommended

Ett system med GTX klarar sig med 450W nätaggregat. Nu är ofta dessa rekommendationer tilltagna lite i överkant, men........

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ett system med GTX klarar sig med 450W nätaggregat. Nu är ofta dessa rekommendationer tilltagna lite i överkant, men........

Håller absolut med.

 

Problemet är väl att det generaliseras med effekten hos dom flesta leverantörer och inte att det direkt skrivs ut i grafikkorts-specifikationerna vilket ampéretal det krävs som minimum på 12V linan från nätaggregatet.

Men visst, jag förstår dom; antaganden utgår säkert från ett komplett system som skall driva CPU, moderkort, CD/DVD, etc. etc. och inte minst - grafikkortet.

 

Jag har gjort en effektmätning på mitt system, dock skall jag sägas tydligt att detta är gjort utan några kalibrerade instrument eller på annat sätt seriöst, men intressant ändå; eftersom mitt grafikkort rekommenderas att ha ett nätaggregat på minst 600W.

http://www.amd.com/u...eon-7870.aspx#2

 

Ja se själva vilka siffror jag uppnådde... Effektförbrukning på datorn uppmätt i olika lägen

 

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vertpre, jag tar inte illa upp och jag hoppas du inte heller tar illa upp.

 

Diskussion är alltid bra. Jag tar inte heller illa upp för att du satte ihop ett paket. Det är bara bra! Jag säger inte heller att ditt förslag är dåligt. Jag säger bara att det överstiger rätt mycket vad TS har som budget.

TS budget är angiven till max 5500 kronor och jag har försökt hålla mig till den så långt det bara går och med så bra komponenter som möjligt.

 

Paketet du satt samman går på 5412 kronor plus eventuell frakt. Till det kommer kostnad för operativsystem samt kostnaden för att bygga datorn. Det ser inte ut som att TS bygger själv, vilket jag utgått från.

Även om FX4100 är 189 kronor billigare på Inet så finns den inte som val i det paket jag konfigurerat hos Komplett.

 

Med tanke på att i Komplettdatorn ingår bygget, 3 års garanti samt Windows 8 för 5675 kronor plus eventuell frakt så är det betydligt mer prisvärt än paketet från Inet.

Bygger TS själv är det garantitid för varje enskild komponent som gäller hos Inet. Det innebär 1-3 år, beroende på komponenten.

 

Paketet du satt ihop går på 7051 kronor inkl. bygge av Inet och Windows 8 plus eventuell frakt. Jämför det med de 5675 kronor plus eventuell frakt som Komplettpaketet kostar, inkl. bygge, Windows 8 och 3 års garanti.

Att lägga 1376 kronor mer för ett paket som presterar marginellt bättre har jag svårt för att motivera.

 

Antar att du menar länken som "NordicOne" har med i sitt inlägg. Som du säger är inte skillnaden stor men HD drar 10W mer än GTX 660. Amd rekommenderar minst 500W för ett system med HD 7850.

Ett system med GTX klarar sig med 450W nätaggregat. Nu är ofta dessa rekommendationer tilltagna lite i överkant, men........

 

Mvh

 

Ja, "NordicOne" länkar till AnandTech.

 

Jag förstår inte hur du får fram att HD drar mer än GTX.

 

På Anandtechs sida går det att läsa:

Förbrukningen för systemet i "tomgång" är med GTX är 110W mot 107W med HD.

Med Battlefield 3 körandes förbrukar systemet 296W med GTX mot 271W med HD.

Med FutureMark körandes förbrukar systemet 276W med GXT mot 255W för HD.

 

Här är några länkar som också påvisar det jag tidigare nämn, GTX förbrukar något mer ström än HD och inte tvärt om:

 

http://www.hardocp.com/article/2013/04/15/asus_radeon_hd_7850_directcu_ii_video_card_review/10

 

http://www.techspot.com/review/572-nvidia-geforce-gtx-660/page11.html

 

http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/NVIDIA-GeForce-GTX-660-2GB-Review-Kepler-GK106-229/Power-Consumption-Temperat

 

Notera att det gäller hela systemet men det uppvisar att GTX660 drar mer än HD7850.

 

Att AMD rekommenderar 500W för HD7850 beror kanske på att de vill vara säkra på att ett system skall få tillräckligt med energi. 500W är inte nödvändigt men det går inte att välja ett mindre i Komplettpaketet.

Det skulle med stor sannolikhet klara sig med 400W PSU, ja, kanske t.o.m. med ett bra 350W PSU.

 

Jag förmodar att du fått uppgiften om GTXs förbrukning på nVidias hemsida.

 

http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-660/specifications

 

Om du noterar punkt 5 reserverar sig nVidia för OEM-produkter. Det rekommenderade nätaggregatet gäller således för nVidias referensprodukt.

Även här är 450W väl tilltagen då systemet inte drar så mycket med ett GTX660.

 

Jag har gjort en effektmätning på mitt system, dock skall jag sägas tydligt att detta är gjort utan några kalibrerade instrument eller på annat sätt seriöst, men intressant ändå; eftersom mitt grafikkort rekommenderas att ha ett nätaggregat på minst 600W.

http://www.amd.com/u...eon-7870.aspx#2

 

Ja se själva vilka siffror jag uppnådde... Effektförbrukning på datorn uppmätt i olika lägen

 

Mvh :rolleyes:

 

Jag har gjort mätning på min särbos sons dator med ett nykalibrerat Tektronixinstrument (använder det i tjänsten och det kalibreras en gång om året).

Han har en dator med ett Asusmoderkort, Intel Core i5 760, 24GB Corsair Vengeance-minnen (4 moduler), GTX670, hårddiskar, optisk enhet, vattenkylning från Corsair för CPUn (som är överklockad) samt 4 chassifläktar.

Vid användning av 3DMark, som pressar såväl grafikkort som CPU till max drar datorn, inklusive nätaggregatet, efter 15 minuter 384W. Skälet till att mäta effektförbrukningen i 15 minuter var för att få det högsta värdet som möjligt samt att testa hur nätaggregatet klarade sig.

 

Hans dator är betydligt mer energikrävande än det paket jag förslår från Komplett. Komplettpaketet behöver således inte 500W men det finns inte mindre att välja på.

 

Prisvärdheten på datorn från Komplett är ändock mycket hög, trots det.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag har gjort mätning på min särbos sons dator med ett nykalibrerat Tektronixinstrument (använder det i tjänsten och det kalibreras en gång om året).

Han har en dator med ett Asusmoderkort, Intel Core i5 760, 24GB Corsair Vengeance-minnen (4 moduler), GTX670, hårddiskar, optisk enhet, vattenkylning från Corsair för CPUn (som är överklockad) samt 4 chassifläktar.

Vid användning av 3DMark, som pressar såväl grafikkort som CPU till max drar datorn, inklusive nätaggregatet, efter 15 minuter 384W. Skälet till att mäta effektförbrukningen i 15 minuter var för att få det högsta värdet som möjligt samt att testa hur nätaggregatet klarade sig.

 

Hans dator är betydligt mer energikrävande än det paket jag förslår från Komplett. Komplettpaketet behöver således inte 500W men det finns inte mindre att välja på.

 

Prisvärdheten på datorn från Komplett är ändock mycket hög, trots det.

 

Åge

Ja det är intressant att visa på att det inte är alltid nödvändigt med dom stora nätaggregaten, som ofta rekommenderas.

 

Grafikkortet är mycket riktigt det som är viktigast i en speldator och det hela blir alltid en kompromiss mellan budget och prestanda i slutänden.

 

Mvh :rolleyes:

 

[Edit] Svårt att hålla detta inom budget för TS men Kompletts paket verkar vara det mest prisvärda/kontra prestanda, även om jag skulle ytterligare uppgraderat grafikkortet till ett AMD HD7870

 

Men vilka spel pratar vi om egentligen?

Det går att sänka kostnaden en del om det är spel som inte kräver dom mest extrema prestanda från ett nVidia eller ett AMD grafikkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev fel ! Eller?

Jag kan inte se att Greattech dator levereras med Windows.

Så Windows och installation tillkommer.

1500kr?

 

Vad det gäller datorn från IT-sale levereras den med 30 dagars Windows.

Dvs efter en månad upphör Windows och datorn att fungera !

Blir en rätt dyr månad !

Eller med andra ord

du måste köpa till en förlängning av livstiden för Windows för datorn ska fungera efter en månad.

Vad förlängning av livstiden för Windows kostar framgår inte.

Om det överhuvudtaget går att köpa en förlängning?

Du kanske måste köpa in Windows i god tid innan månaden gått och installera för datorn ska fungera efter 1 månad?

http://www.dustinhome.se/product/5010331081/microsoft-windows-7-home-prem-swe-dvd/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, "NordicOne" länkar till AnandTech.

Jag förstår inte hur du får fram att HD drar mer än GTX

 

Inte jag heller :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är intressant att visa på att det inte är alltid nödvändigt med dom stora nätaggregaten, som ofta rekommenderas.

 

Grafikkortet är mycket riktigt det som är viktigast i en speldator och det hela blir alltid en kompromiss mellan budget och prestanda i slutänden.

 

Mvh :rolleyes:

 

[Edit] Svårt att hålla detta inom budget för TS men Kompletts paket verkar vara det mest prisvärda/kontra prestanda, även om jag skulle ytterligare uppgraderat grafikkortet till ett AMD HD7870

 

Men vilka spel pratar vi om egentligen?

Det går att sänka kostnaden en del om det är spel som inte kräver dom mest extrema prestanda från ett nVidia eller ett AMD grafikkort.

 

 

Ja, tyvärr överdrivs rekommendationerna för PSU väldigt ofta. Jag har läst i många forum där PSU på 650-900W föreslås för grafikkort som GTX670, 680, HD7870 och HD7950.

Ett bra nätaggregat behöver inte ha så höga effekter men det är mycket svårt att få de som skriver på sådana forum att acceptera det.

 

Jag har letat på nätet för att hitta bra möjligheter för TS att köpa en prisvärd speldator som hamnar i TS budgetram. Det är mycket svårt om datorn skall vara färdigbyggd och Kompletts paket är det som är det som är närmast.

 

TS själv länkade till de här två från början:

 

http://greattech.se/product.html/Gamer-Stealth?category_id=267

 

http://itsale.se/p/Speldatorer/Gamer-Serien/Gamer-Dual/

 

Grundpriset för dem är:

 

3990 kronor respektive 4495 kronor.

Inget av systemen inkluderar operativsystem och jag har utgått från att TS vill ha Windows eftersom han skall spela datorspel. Utbudet av spel är störst för Windowsmiljön.

 

TS kan själv välja att köpa Windows separat från annat ställe eller tillsammans med datorn och få den färdiginstallerad.

 

Greattech erbjuder Windows 7/8 med datorn till ett totalpris om 5180 kronor.

ITSale erbjuder Windows 7/8 med datorn till ett totalpris om 5490 kronor.

 

Greattech ernjuder 2 års garanti.

ITSale erbjuder 3 års garanti.

 

Båda paketen hamnar inom TS budget.

Båda ger helt okej spelprestanda.

 

Om TS i paketet hos Greattech väljer HD7770 går priset upp till 5470 kronor.

Samtidigt gör det datorn hos Greattech betydligt bättre i spel än vad ITSales dator gör, samtidigt som den är 20 kronor billigare.

 

Det är således lätt för mig att direkt avråda från ITSales dator då priset inte motiverar ett köp.

 

Jag ville se om det finns möjligheter att köpa liknade dator hos någon annan.

Inet har denna, men den överstiger TS budget:

 

http://www.inet.se/produkt/1517134/taurus-gtx-650-limited

 

Med tanke på lådans storlek verkar det som att det inte finns utrymme för ett större grafikkort i framtiden. Priset är för högt i fårhållande till TS budget och prisvärdheten är inte så hög som jag önskade.

 

Jag kikade hos Webhallen, CDON, Dustin, Net2World, Komplett, Misco, Liontech och ett par till för att se om de har datorer som är bra. Jag kikade på märkesdatorer också men konstaterade att de är väldigt begränsade.

 

Hos Komplett testade jag att konfigurera ett antal olika modeller:

 

http://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10639

 

http://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10704

 

http://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10640

 

http://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10736

 

http://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10693

 

http://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10602

 

Alla blir dyrare med "enklare" komponenter än när jag konfigurerar det här paketet:

 

http://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10700

 

Således har jag valt att uppge en konfiguration med Komplett Gamer - Unlimted Edition som bas. Den ger mest för pengarna.

 

Det går inte att sänka priset på PSU än det förvalda. Det förvalda är dessutom ett mycket bra aggregat och klarar ett kraftfullare kort i framtiden.

 

CPU-förvalet är jag inte så glad i. Valet av Core i3 3220 är det minsta jag tycker som är lämpligt. Tyvärr höjer det priset med 428 kronor.

 

Moderkortet, MSI, är inte det bästa men det fyller TS hela behov utifrån den information som TS givit. Ett byte här höjer bara priset och till ingen egentlig nytta. Således har jag valt att behålla det.

 

Minne räcker med 4GB. Att lägga på ytterligare 4GB höjer priset med minst 300 kronor och jag ser ingen nytta med det. TS skall spela och då räcker 4GB i det här paketet. Det är lätt att montera i 4GB till vid senare tillfälle och betydligt billigare än att välja ett sämre grafikkort och byta det vid ett senare tillfälle.

Valet att behålla 4GB är således lätt för mig.

 

Grafikkortet är förvalt till HD7850. Det är ett mycket bra kort och klart bättre än de som finns hos Greattech och ITSale. Byta kort, ja, det är alltid bra att byta grafikkort till ett bättre om man spelar spel. Men det finns också en budget att hålla.

Byta till ett annat HD7850 ser jag som onödigt. Då skall bytet vara till GTX660 eller HD7870, som Flyfiskerman skriver. Men det höjer priset med 360 till 570 kronor.

Precis som Flyfisherman skriver, vilka spel skall spelas?

Inte bara det, budgeten måste hållas och när skall man stoppa vid val av kort? GTX690 eller HD7970? Går gränsen vid Titan?

 

Hur stort behov har TS? Om TS är inne på att Greattechs 7750 eller ITSales HD6670 räcker så är ett HD7850 långt mer än vad TS har behov av.

Jag/vi måste se till vad TS har för önskemål och bortse helt från mina/våra egna.

Valet att behålla HD7850 är således lätt för mig.

 

Har TS inget behov av Optisk enhet går den att välja bort. Priset sänks med 118 kronor. Jag tycker visserligen det är bra med en optisk enhet så jag har valt att låta den vara kvar.

 

TS skall spela så multikortsläsare har jag inte valt.

 

Hårddisk, att sätta i en SSD i en speldator som denna är inte motiverbart.

Jag byter den mot en Seagate Barracuda med 1TB lagring. Betydligt mer användbart för TS och mycket mer prisvärt.

Det sänker också priset med 248 kronor.

 

TS kan också välja en 2TB-disk istället. Prissänkningen blir då 29 kronor.

Det innebär att TS betalar 219 kronor för den nästa 1TB som tillkommer. Prisvärt men spräcker budgeten, vilket är orsaken till att jag valt 1TB istället.

 

Fler hårddiskar behöver inte TS i nuläget. Det går också lätt att komplettera i framtiden.

 

Övriga möjligheter är inte valda utom Windows 8. Jag utgår från att TS har allt annat som behövs.

 

Priset hamnar på 5675 kronor, vilket är 175 kronor plus frakt över TS budget.

Väljer TS postpaket blir det 5774 kronor, vilket är 274 kronor över budget. Jag tycker det är illa att hamna där men TS kan välja Greattech-datorn. Då klarar TS budgeten.

 

Samtidigt så ger de 274 kronorna TS så mycket mer än vad enheterna i Greattech-datorn ger.

 

Bättre CPU

Bättre hårddisk

Bättre grafikkort

Bättre nätaggregat

Bättre moderkort

 

TS budget är helt okej och valen av komponenter måste hållas inom det spannet.

 

Åge

 

P.S. Redigering är grammatiska korrigeringar. D.S.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så den datorn jag ska satsa på kommer att bli komplett datorn?

 

 

Vilken dator du skall satsa på är ett val du skall göra själv.

 

Din budget är på max 5500 kronor.

 

Greattechs paket kostar som grund 3990 kronor utan Windows. Med Windows begär de 5180 kronor.

Du klarar budgeten och kan sänka priset om du väljer att köpa Windows från en annan leverantör. Windows 7/8 kan köpas för ca. 840 kronor plus eventuell frakt.

Väljer du att installera Windows själv och köper från en annan leverantör kan du byta grafikkortet till ett HD7770 och ändå klara budgeten.

Priset hamnar då på ca. 5470 kronor med frakter.

 

ITSales paket tycker jag du skall lämna. Grundpriset är 4495 kronor. Windows 7/8 från dem gör att priset blir 5490 kronor.

Väljer du Windows från en annan leverantör hamnar du på ca. 5385 kronor inklusive frakter.

 

Det skiljer mindre än 100 kronor på det bästa paketet från Greattech och ITSales inom din budget och paketet från Greattech är bättre.

 

Sedan har vi Kompletts dator, Gamer - Unlimited Edition.

 

Grundpriset på den är 5495 kronor plus frakt och du hamnar nästan inom din budget. Väljer du postfrakt spricker din budget med 94 kronor (5594 kronor).

 

Byt hårddisken till en Barracuda och 1TB och priset blir 5248 kronor plus frakt. Väljer du postfrakt blir priset 5347 kronor.

Du klarar budgeten och får en bättre spelprestanda än både ITSales och Greattechs datorer inom budgeten.

 

Byter du CPUn i Kompettdatorn till en Core i3 3220 spricker din budget. Då hamnar priset på 5675 kronor plus frakt. Med postfrakt för 99 kronor hamnar du på 5774 kronor. Det är 274 kronor över din budget.

 

I gengäld får du en bättre dator än vad de andra två kan erbjuda, även om du hos Greattech väljer det bästa kortet som går att välja, GTX650.

 

Att välja bort Windows i Komplettdatorn sänker priset med 728 kronor. Det är mindre än vad det kostar att köpa den hos någon annan så jag föreslår att du INTE väljer bort Windows.

 

Om du klarar av att överskrida din budget med 274 kronor, ja, då anser jag att Komplettdatorn med de ändringar jag föreslår är det bästa alternativet för dig.

Du får mest för pengarna.

 

Skall du göra den ännu bättre i spel är det grafikkortet du skall byta ut. Då spräcker du din budget ännu mer.

Gå i så fall på GTX660 som nästa steg. Därefter är det HD7870 som gäller. Kom bara ihåg att steg 1 höjer priset med 380 kronor och steg 2 höjer priset med 570 kronor.

 

Fundera på om du behöver detta. Jag tror att ett HD7850 kommer att räcka långt för dig. Budgeten är redan överstigen med 274 kronor om du får datorn skickad till dig. Hämtar du den blir det något mindre.

 

Åge

 

P.S. Redigering är rättstavning och grammatiska korrigeringar. D.S.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skulle bygga datorpaketet själv, motsvarande Komplett, skulle du kunna komma undan lite billigare.

Jag har kollat upp på Prisjakt och kommit fram till att Webhallen totalt sett ger dig bäst pris på det mesta.

Det gäller då enbart jämförelsen med Komplettpaketet.

Jag har ändå satt ihop 3 alternativ som alla håller sig under dina maximala 5500 kronor.

Det fjärde paketet överstiger din budget med 43 kronor men ger i gengäld också den bästa spelprestandan av dem alla.

 

Paket 1, motsvarar i princip Komplettpaketet:

 

Låda: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/168548-cooler_master_elite_k350-svart-transparent'>http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/168548-cooler_master_elite_k350-svart-transparent'>http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/168548-cooler_master_elite_k350-svart-transparent'>http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/168548-cooler_master_elite_k350-svart-transparent

 

329 kr.

 

PSU: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/176851-fsp_power_supply_fsp500-60apn85_500w_80_bronze'>http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/176851-fsp_power_supply_fsp500-60apn85_500w_80_bronze'>http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/176851-fsp_power_supply_fsp500-60apn85_500w_80_bronze

 

399 kr.

 

CPU: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/160655-intel_core_i3-3220_330ghz

 

969 kr.

 

Moderkort: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/173719-asus_p8b75-m_lx_plus-matx-b75

 

499 kr.

 

Minne 4GB: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/154474-corsair_vengeance_lp_4gb_ddr3_pc-12800_1600mhz_cl9'>http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/154474-corsair_vengeance_lp_4gb_ddr3_pc-12800_1600mhz_cl9'>http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/154474-corsair_vengeance_lp_4gb_ddr3_pc-12800_1600mhz_cl9'>http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/154474-corsair_vengeance_lp_4gb_ddr3_pc-12800_1600mhz_cl9

 

290 kr.

 

Optisk enhet: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/154094-asus_dvdrw_24x_sata_bulk_svart'>http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/154094-asus_dvdrw_24x_sata_bulk_svart'>http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/154094-asus_dvdrw_24x_sata_bulk_svart'>http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/154094-asus_dvdrw_24x_sata_bulk_svart

 

159 kr.

 

Hårddisk 1TB WD: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157596-western_digital_blue_1tb_sata_iii'>http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157596-western_digital_blue_1tb_sata_iii'>http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157596-western_digital_blue_1tb_sata_iii'>http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157596-western_digital_blue_1tb_sata_iii

 

529 kr.

 

Windows 8 64-bit: http://www.webhallen.com/se-sv/mjukvara/163211-microsoft_windows_8_64-bit_oem_svensk'>http://www.webhallen.com/se-sv/mjukvara/163211-microsoft_windows_8_64-bit_oem_svensk'>http://www.webhallen.com/se-sv/mjukvara/163211-microsoft_windows_8_64-bit_oem_svensk

 

840 kr.

 

Frakt Postpaket:

79 kr.

 

Summa Webhallen: 4093 kronor

 

Grafikkort XFX HD7850: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-pci-e/xfx-radeonhd78501gb/180200.7064/'>http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-pci-e/xfx-radeonhd78501gb/180200.7064/

 

1390 kr.

 

Frakt Postpaket:

0 kr.

 

Summa NetOnNet: 1390 kronor

 

Totalt: 5483 kronor

 

Det förutsätter att du själv bygger ihop datorn.

 

 

 

Paket 2, lägre pris och lite sämre normalprestanda men samma spelprestanda som i Paket 1:

 

Låda: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/168548-cooler_master_elite_k350-svart-transparent

 

329 kr.

 

PSU: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/176851-fsp_power_supply_fsp500-60apn85_500w_80_bronze

 

399 kr.

 

CPU: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/165823-amd_athlon_ii_x4_750k_34ghz_socket_fm2'>http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/165823-amd_athlon_ii_x4_750k_34ghz_socket_fm2

 

659 kr.

 

Minne 4GB: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/154474-corsair_vengeance_lp_4gb_ddr3_pc-12800_1600mhz_cl9

 

290 kr.

 

Optisk enhet: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/154094-asus_dvdrw_24x_sata_bulk_svart

 

159 kr.

 

Hårddisk 1TB WD: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157596-western_digital_blue_1tb_sata_iii

 

529 kr.

 

Windows 8 64-bit: http://www.webhallen.com/se-sv/mjukvara/163211-microsoft_windows_8_64-bit_oem_svensk

 

840 kr.

 

Frakt Postpaket:

79 kr.

 

Summa Webhallen: 3284 kronor

 

Moderkort: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/moderkort/amd-socket-fm2-/asus-f2a55-mamda55/180474.7085/'>http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/moderkort/amd-socket-fm2-/asus-f2a55-mamda55/180474.7085/'>http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/moderkort/amd-socket-fm2-/asus-f2a55-mamda55/180474.7085/

 

529 kr.

 

Grafikkort XFX HD7850: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-pci-e/xfx-radeonhd78501gb/180200.7064/

 

1390 kr.

 

Frakt Postpaket:

0 kr.

 

Summa NetOnNet: 1919 kronor

 

Totalt: 5203 kronor

 

Du får ett lägre pris men behåller spelprestandan.

Det förutsätter att du kan bygga själv eller har någon som bygger åt dig.

 

 

 

Paket 3, som Paket 2 men med bättre grafikkort och lite dyrare:

 

Låda: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/168548-cooler_master_elite_k350-svart-transparent

 

329 kr.

 

PSU: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/176851-fsp_power_supply_fsp500-60apn85_500w_80_bronze

 

399 kr.

 

CPU: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/165823-amd_athlon_ii_x4_750k_34ghz_socket_fm2

 

659 kr.

 

Minne 4GB: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/154474-corsair_vengeance_lp_4gb_ddr3_pc-12800_1600mhz_cl9

 

290 kr.

 

Optisk enhet: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/154094-asus_dvdrw_24x_sata_bulk_svart

 

159 kr.

 

Hårddisk 1TB WD: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157596-western_digital_blue_1tb_sata_iii

 

529 kr.

 

Windows 8 64-bit: http://www.webhallen.com/se-sv/mjukvara/163211-microsoft_windows_8_64-bit_oem_svensk

 

840 kr.

 

Frakt Postpaket:

79 kr.

 

Summa Webhallen: 3284 kronor

 

Moderkort: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/moderkort/amd-socket-fm2-/asus-f2a55-mamda55/180474.7085/

 

529 kr.

 

Grafikkort Gigabyte GTX660: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidia-pci-e/gigabyte-gtx6602gbpci-e/180798.7063/

 

1579 kronor.

 

Frakt Postpaket:

0 kr.

 

Summa NetOnNet: 2108 kronor

 

Totalt: 5392 kronor

 

Du får ett lite högre pris igen och bättre spelprestandan.

Det förutsätter att du kan bygga själv eller har någon som bygger åt dig.

 

 

 

Paket 4, bygger på Paket 3 men med ännu bättre spelprestanda, något sämre normalprestanda och litet högre pris än budgetmax:

 

Låda: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/168548-cooler_master_elite_k350-svart-transparent

 

329 kr.

 

CPU: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/165825-amd_athlon_ii_x4_740_3.2ghz_socket_fm2

 

635 kr.

 

Minne 4GB: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/154474-corsair_vengeance_lp_4gb_ddr3_pc-12800_1600mhz_cl9

 

290 kr.

 

Optisk enhet: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/154094-asus_dvdrw_24x_sata_bulk_svart

 

159 kr.

 

Hårddisk 1TB WD: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157596-western_digital_blue_1tb_sata_iii

 

529 kr.

 

Frakt Postpaket:

79 kr.

 

Summa Webhallen: 2021 kronor

 

PSU: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=771922&cks=ASS&assoc=B99EC1DD-959C-4C0C-9D36-284FB69F5D76

 

379 kr.

 

Grafikkort XFX HD7870: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=745855&cks=ASS&assoc=B99EC1DD-959C-4C0C-9D36-284FB69F5D76

 

1695 kr.

 

Windows 8 64-bit: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=765368&cks=ASS&assoc=B99EC1DD-959C-4C0C-9D36-284FB69F5D76

 

820 kr

 

Frakt Postpaket:

99 kr.

 

Summa Komplett: 2993 kronor

 

Moderkort: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/moderkort/amd-socket-fm2-/asus-f2a55-mamda55/180474.7085/

 

529 kr.

 

Frakt Postpaket:

0 kr.

 

Summa NetOnNet: 529 kronor

 

Totalt: 5543 kronor

 

Du får ett lite högre pris som nu överstiger maxbudget med 43 kronor.

Du får något sämre normalprestanda men klart bättre spelprestanda.

Det förutsätter att du kan bygga själv eller har någon som bygger åt dig.

 

Observera att priserna ovan gäller just nu ikväll! Priserna ändras hela tiden.

 

Bygger du inte själv, eller får hjälp av någon, då är Komplettdatorn det bästa alternativet för dig om du kan acceptera 274 kronor över maxbudget.

 

Vänligast

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

chokladbanan1999

Om du skulle bygga datorpaketet själv, motsvarande Komplett, skulle du kunna komma undan lite billigare.

 

Jadu, jag kan inte bygga själv och känner ingen som gör det. Så det blir nog komplett paketet i slutändan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

chokladbanan1999

Men vilka spel pratar vi om egentligen?

 

För alla som undrar så kommer jag att försöka mig på ganska grafikkrävande spel, t.ex som Battlefield 3 oh sedan Battlefield 4 när det kommer ut. Annars är det inte lika mycket krävande spel vad jag förstått. Call of Duty, minecraft, far cry 3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadu, jag kan inte bygga själv och känner ingen som gör det. Så det blir nog komplett paketet i slutändan.

Då var mitt antagande från början helt korrekt. :D

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För alla som undrar så kommer jag att försöka mig på ganska grafikkrävande spel, t.ex som Battlefield 3 oh sedan Battlefield 4 när det kommer ut. Annars är det inte lika mycket krävande spel vad jag förstått. Call of Duty, minecraft, far cry 3.

Jag kan inte uttala mig om hur bra ett befintligt grafikkort kommer att stå sig med en ny version av ett spel.

Hur bra grafikkorten klarar t.ex. Battlefield 3 beror på hur hög upplösning du kommer att använda.

 

Ju bättre grafikkort du köper desto bättre spelprestanda får du. Samtidigt skall du vara medveten om att kostnaden för en dator drar iväg med priset på prestandakorten.

Fråga dig själv, hur bra kort vill du ha och hur mycket är du beredd att lägga??

Max 5500 kronor inledde du tråden med.

Kompletts paket erbjuder dig en dator med HD7850 för 274 kronor över din budget.

 

Jag har kikat lite på tester igen och här kommer några uppgifter som beror referensprodukterna. Du bör vara medveten om att de olika tillverkarna av korten (OEM) kan skapa såväl bättre som sämre kort än referensprodukten. Det vanligaste är bättre kort.

 

Battlefield 3:

 

1024 x 768 Ingen AA (Anti Alising)

 

HD7850 med 2GB: 83,5 FPS (Frames per second, eller bildrutor per sekund)

HD7870 med 2GB: 99,8 FSP

 

 

1280 x 800 samt 2xAA

 

GTX660 med 2GB: 91,7 FSP

 

 

1280 x 1024 samt 2xAA

 

HD7850 med 2GB: 60,6 FPS

HD7870 med 2GB: 73,0 FSP

 

 

1680 x 1050 samt 4xAA

 

HD7850 med 2GB: 49,7 FPS

GTX660 med 2GB: 61,2 FSP

HD7870 med 2GB: 60,9 FSP

 

 

1920 x 1200 samt 4xAA

 

HD7850 med 2GB: 40,9 FPS

GTX660 med 2GB: 49,4 FSP

HD7870 med 2GB: 50,2 FSP

 

 

2560 x 1600 samt 4xAA

 

HD7850 med 2GB: 25,6 FPS

GTX660 med 2GB: 30,1 FSP

HD7870 med 2GB: 31,6 FSP

 

Om jag skall tolka ovanstående så kommer ett HD7850 att fungera fint med Battlefield 3 upp till 1920x1200 i upplösning. Med 40 rutor per sekund bör det flyta på bra.

 

Med 2560x1600 i upplösning kommer Battlefield 3 fortfarande att fungera eftersom 25 bildrutor per sekund är den hastighet som TV visar bilder (biofilm har 24 rutor per sekund som standard).

 

GTX660 och HD7870 är i princip jämbördiga i Battlefield 3 och klarar 30 bilder per sekund i den högsta angivna upplösningen ovan. Det betyder att Battlefield 3 kommer att flyta på bättre än med ett HD7850.

 

Hur bra grafikkort du vill ha/behöver är något du själv enbart kan avgöra. Ju bättre grafikkort desto mer pengar måste du ut med.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Far Cry 3 är mer krävande än något av dom du räknat upp bortsett BF4 - som vi inte vet något om, finns ej på marknaden.

Men det skall vara Ok utan några större mankemang.

 

Jag kör själv dessa spel med ett Asus Radeon HD7870-DC2T-2GD5-V2 2GB

Detta klarar utan problem med väldigt höga till extrema inställningar (dock ej maxade MSAA kör på 4x) 1920x1080 i både BF3 och Far Cry 3 som ställer ännu högre krav på grafiken.

 

Det är mycket enkelt att ställa om grafiken i spel-inställningarna om man skulle råkat på att ha för höga och vid installation brukar standardinställningen alltid fungera. Den brukar faktiskt vara lite väl lågt inställd, så där brukar man sedan behöva höja några snäpp.

Man testar sig fram helt enkelt - inga problem.

 

Mvh :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HD7850 med 2GB: 25,6 FPS

 

Ribban för spel på datorer brukar vara min 30 FPS B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, "NordicOne" länkar till AnandTech.

 

Jag förstår inte hur du får fram att HD drar mer än GTX.

Jag läste aldrig så långt ner på sidan. :blush: Jag antog att HD 7850 drar mer eftersom AMD rekommenderar 500W och Nvidia 450W, men så är det tydligen inte.

 

 

Ribban för spel på datorer brukar vara min 30 FPS B)

Det stämmer bra, men i ett online spel som BF3 är chansen till ett långt liv liten om alla andra har 60 FPS eller mera. :) Men det borde inte vara något problem med de grafikkort som har nämnts om man drar ner på "godsakerna" lite grann.

 

Jag har kikat lite på tester igen och här kommer några uppgifter som beror referensprodukterna. Du bör vara medveten om att de olika tillverkarna av korten (OEM) kan skapa såväl bättre som sämre kort än referensprodukten. Det vanligaste är bättre kort.

Problemet med de tester som görs med olika grafikkort, är att oftast använder man sig av de bästa processorerna som Intel Core i7 3770k eller bättre, vilket gör att man får ta dem med en stor nypa salt.

På den här sidan kan man blanda ihop olika komponenter och få en ungefärlig uppfattning om vad de klarar.

http://www.game-debate.com/games/index.php?g_id=883&game=Far%20Cry%203#systemRequirements

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste aldrig så långt ner på sidan. :blush: Jag antog att HD 7850 drar mer eftersom AMD rekommenderar 500W och Nvidia 450W, men så är det tydligen inte.

Du är förlåten! Även de bästa kan göra fel, utom jag då förstås. ;)

 

Det stämmer bra, men i ett online spel som BF3 är chansen till ett långt liv liten om alla andra har 60 FPS eller mera. :) Men det borde inte vara något problem med de grafikkort som har nämnts om man drar ner på "godsakerna" lite grann.

Du, NordicOne och Flyfisherman kan det här bättre än jag. Jag kör med ett HD2600XT och det ligger i lä med de kort ni kör med. :D

 

Problemet med de tester som görs med olika grafikkort, är att oftast använder man sig av de bästa processorerna som Intel Core i7 3770k eller bättre, vilket gör att man får ta dem med en stor nypa salt.

På den här sidan kan man blanda ihop olika komponenter och få en ungefärlig uppfattning om vad de klarar.

http://www.game-debate.com/games/index.php?g_id=883&game=Far%20Cry%203#systemRequirements

Saken är den att ju bättre grafikkort desto mindre betydelse har CPU! Jag har läst flera tester som påvisar detta. CPUn har mycket stor betydelse om grafikkortet är klent. Då jobbar den för att "hjälpa" GPUn. De grafikkort vi nämner här är långt ifrån klena.

 

Här är saxat från en välrenomerad sida som bekräftar att ett bra grafikkort inte bryr sig om vilken CPU den jobbar med:

 

AMD was very enthusiastic about FX’s performance in Battlefield 3 (multiplayer beta, at the time). And no wonder—Battlefield 3's single-player campaign doesn’t care if you’re using a $130 Core i3 or $315 Core i7. It doesn’t care if you come armed with two Hyper-Threaded cores or four Bulldozer modules. It just. Doesn’t. Care.

 

In fact, after getting a little overzealous swapping out Lynnfield-, Clarkdale-, and Sandy Bridge-based chips, I tried one AMD CPU and decided to call it a day. Any reasonably-modern processor is going to be held back by graphics long before hamstringing performance itself.

 

Processor-wise, it doesn’t really matter. I could pick an AMD FX, an Intel Core i3, or a Core i7 and get the same performance.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till TS,

 

Om du skall följa NordicOnes, Flyfishermans och vertpres tankar, samt kan tänka dig att överskrida din budget så använd Kompletts paket och gör följande ändringar:

 

http://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10700

 

Byt CPU till Core i3 3220

Behåll minnena, som idag är Kingston 4GB Value RAM p.g.a. prishöjning av Corsair Vengance med 102 kronor idag.

Byt grafikkort till XFX7870 2GB

Byt SSD mot WD Blue 1TB (även här har skett en prishöjning idag).

Resten låter du vara som de är.

 

Pris idag: 6276 kronor plus eventuell frakt.

 

Det paket som igår kostade 5675 kronor plus frakt kostar idag 5846 kronor p.g.a. prishöjningar på komponenterna.

 

Jag har idag letat runt igen för att hitta alternativ. Det jag hittat är det här som är i närheten av Kompletts dator:

 

http://shop.compless.com/?p=datorer&artid=68162

 

Hur jag än vänder och vrider på konfigurationerna blir de betydligt dyrare än motsvarande hos Komplett.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saken är den att ju bättre grafikkort desto mindre betydelse har CPU! Jag har läst flera tester som påvisar detta. CPUn har mycket stor betydelse om grafikkortet är klent. Då jobbar den för att "hjälpa" GPUn. De grafikkort vi nämner här är långt ifrån klena.

 

Här är saxat från en välrenomerad sida som bekräftar att ett bra grafikkort inte bryr sig om vilken CPU den jobbar med:

AMD was very enthusiastic about FX’s performance in Battlefield 3 (multiplayer beta, at the time). And no wonder—Battlefield 3's single-player campaign doesn’t care if you’re using a $130 Core i3 or $315 Core i7. It doesn’t care if you come armed with two Hyper-Threaded cores or four Bulldozer modules. It just. Doesn’t. Care.

 

In fact, after getting a little overzealous swapping out Lynnfield-, Clarkdale-, and Sandy Bridge-based chips, I tried one AMD CPU and decided to call it a day. Any reasonably-modern processor is going to be held back by graphics long before hamstringing performance itself.

 

Processor-wise, it doesn’t really matter. I could pick an AMD FX, an Intel Core i3, or a Core i7 and get the same performance.

 

Åge

Jag håller inte med din välrenomerade sida. När BF3 kom, hade jag en Core 2 Duo 8400 och GTX 260. Det var knappt spelbart i multiplayer. I kampanjen gick det men med lagg när det hände mycket på skärmen. Men vem köper BF3 för att spela kampanjen?

 

Lite senare bytte jag ut processorn till en Core i5 2500K. Då blev det skillnad. Går att spela BF3 på High utan problem med samma grafikkort. Så visst har CPU betydelse.

 

På den här sidan har de testat BF3 med 25 olika CPU:er tillsammans med ett GTX 680 och även där gör CPU stor skillnad.

http://www.pcgameshardware.de/Battlefield-3-PC-221396/Specials/Battlefield-3-Multiplayer-Tipps-CPU-Benchmark-1039293/

 

Visst hjälper ett bra grafikkort till, men online spel med många spelare ställer höga krav på CPU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte med din välrenomerade sida. När BF3 kom, hade jag en Core 2 Duo 8400 och GTX 260. Det var knappt spelbart i multiplayer.

Visst hjälper ett bra grafikkort till, men online spel med många spelare ställer höga krav på CPU.

 

Jag ser att du nämner en annan funktion än vad som nämns i citatet. :rolleyes:

 

Battlefield 3's single-player campaign doesn’t care if you’re using a $130 Core i3 or $315 Core i7.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vertpre, den 02 jul 2013, 02:41, sa:

Jag håller inte med din välrenomerade sida. När BF3 kom, hade jag en Core 2 Duo 8400 och GTX 260. Det var knappt spelbart i multiplayer.

Visst hjälper ett bra grafikkort till, men online spel med många spelare ställer höga krav på CPU.

Hej, jag skulle uppskatta om du tar med allt, när du citerar mig och inte plockar ihop meningar.

 

Jag vet att single player delen inte är lika beroende av bra CPU. Sidan www.tomshardware.com har också nämnt det.

 

Som jag tidigare nämnt, man köper inte BF3 eller BF4(när det kommer) för att spela kampanjen(single player). Det är något man får på köpet. Därför har, vad din referens skriver ingen relevans. BF3 är CPU beroende.

 

Minecraft är ett annat spel som är mer beroende av CPU än GPU, då det är Java baserat.

 

Du är förlåten! Även de bästa kan göra fel, utom jag då förstås. ;)

De bästa kan också erkänna när de har fel. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag skulle uppskatta om du tar med allt, när du citerar mig och inte plockar ihop meningar.

 

Jag vet att single player delen inte är lika beroende av bra CPU. Sidan www.tomshardware.com har också nämnt det.

 

Som jag tidigare nämnt, man köper inte BF3 eller BF4(när det kommer) för att spela kampanjen(single player). Det är något man får på köpet. Därför har, vad din referens skriver ingen relevans. BF3 är CPU beroende.

 

Minecraft är ett annat spel som är mer beroende av CPU än GPU, då det är Java baserat.

Hej!

Självklart skall jag ta med allt när jag citerar dig! Jag har noterat ditt önskemål och det accepteras! :)

 

Citatet jag lagt ut kommer från Tom´s Hardware.

Beträffande skillnaden mellan "single player" och "multiplayer" så erkänner jag att jag inte har den erfarenhet som behövs för att uttala mig.

 

De bästa kan också erkänna när de har fel. ;)

Ja, jag gjorde det i inlägg 25 i denna tråd. B)

 

 

 

P.S. Jag delade upp citatet i två delar för att underlätta översikten. Om du inte vill att jag gör så heller, vänligen meddela mig detta så upphör jag med det och tar citat i sin helhet. D.S.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

chokladbanan1999

Fråga dig själv, hur bra kort vill du ha och hur mycket är du beredd att lägga??

 

Jag tror nog att det får duga med ett HD7850. Men om jag får en känsla att köpa GTX660 så blir det väll det, men vi får se!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...