Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Seg omstart efter installation av program


sebsa1

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har precis köpt en ny bärbar dator med windows 8. En msi gx70.

 

Har märkt att efter varje installation av ett program som kräver att windows startar om så tar det väldigt lång tid att starta om, ca 1-2 timmar...

 

Datorn stannar vid ett meddelande som säger "Konfigurerar Windows-funktioner" Det börjar på 15% slutfört och sen tar det hur lång tid som helst innan den kommer upp till 100%.

 

Det är samma sak varje gång. Är det någon som har någon ide vad felet kan vara?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej och välkommen till Eforum.

 

"Konfigurerar Windows-funktioner" låter nästan som Windows installationen inte blivit fullständigt utförd första gången det installerades av leverantören.

 

Testa detta:

Låt den utföra "Konfigurerar Windows-funktioner" till fullo > starta om datorn > vänta några minuter > kör manuellt Windows update > hämta och installera ev. uppdateringar > starta om datorn > återigen vänta några minuter > kör ytterliggare en Windows update och hämta och installera ev. uppdateringar > starta om datorn > vänta några minuter => förhoppningsvis så kan du nu prova att installera ett program utan mankemang.

 

 

Hur man kör Windows update http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/windows-update#1TC=t1

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har gjort som du skrev några gånger tills det inte funnits uppdateringar kvar att göra men problemet kvarstår. Det tar inte så lång tid som jag skrev innan men det tar säkert upp emot en halvtimme med samma text som innan. Det verkar vara mellan 15-30% slutfört som går långsamt därefter går det snabbt igen...

 

Det var samma sak när man startade om efter windows uppdateringarna men då var texten "Konfigurerar windows-uppdateringar" istället för "windows-funktioner".

 

Har du några andra tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej!

 

Du kan kolla om systemfilsgranskaren kan hitta några fel i Windows:

http://www.eightforums.com/tutorials/3047-sfc-scannow-command-run-windows-8-a.html "Option Two" verkar enklast att göra.

 

Om det inte heller hjälper kanske en reparationsinstallation, eller som det kallas i Windows "Återställ datorn utan att filerna påverkas": http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/restore-refresh-reset-pc

Notera att alla program, utom appar från Windows Store, kommer att avinstalleras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för tipset! Jag gjorde en genomscanning som du skrev och datorn hittade några korrupta filer. Den kunde inte laga dom så jag ska prova att köra om scannet några gånger och se om detbgår att laga filerna annars gör jag nog en reparation som du skrev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag har exakt samma problem, den börjar på 15%, hänger där jättelänge, sen tickar den sakta upp till 100% och hänger där i några minuter. Har du hittat någon lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...