Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 8.1 Preview finns nu


Cecilia

Rekommendera Poster

pchb1knowfinder

Jag är inte helt säker på vad som gäller så jag tänkte fiska efter ett klargörande .

 

Är det w8 med tillägget .1 som man kan prova eller måste man ha w8 och sen handlar nedladdningen om enbart tillägget , hmm .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte helt säker på vad som gäller så jag tänkte fiska efter ett klargörande .

 

Är det w8 med tillägget .1 som man kan prova eller måste man ha w8 och sen handlar nedladdningen om enbart tillägget , hmm .

 

Antagligen så laddar man ned uppdateringen från Windows Store. Det förutsätter att man har Windows 8 på sin dator redan. Men det finns även en ISO-fil man kan ladda ned och sen lägga på en dvd-skiva eller usb-minne och installera på sin dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag rekommenderar starkt att väldigt noga läsa igenom Frågor och svar i Cecilias länk ovan och därefter ta en ordentlig funderare om det är värt att installera förhandsversionen Windows 8.1

 

Det är inte riskfritt och en del tidigare installerade program och appar kommer inte att fungera, dessutom går den inte att sedan avinstallera.

Då måste man antingen ominstallera Windows 8 alt. göra en fabriksåterställning om datorn levererats med Windows 8.

 

När man sedan installerar efterföljande utgåvor av Windows 8.1 kan man endast behålla personliga filer, men appar måste installeras om.

 

Det bästa är väl att ha en dual boot och testa med.

 

Från Tom's Hardware http://www.tomshardw...news-44585.html

A forum post on MyDigitalLife reveals that not only will Microsoft provide Windows 8.1 Preview as a direct update in Windows Store, but will also provide a downloadable ISO so that customers can burn the update on a bootable DVD or Blu-ray disc. This will allow users to install the preview on a separate partition so that they can choose to load Windows 8 or 8.1 Preview separately. "Installing from the Store will upgrade the existing Windows 8 OS on that partition to Windows 8.1 Preview," reads Microsoft's Q&A. "You will not be given the opportunity to select another partition, so you would need to already have a dual boot system installed in order to install Windows 8.1 Preview as a dual boot through Windows Store."

Should customers simply wait for Windows 8.1 to roll out later this year, or take the Preview plunge on Wednesday? Sorry Microsoft, but it sounds like the latter option will be a real pain for most, especially with all the app install and reinstall going on.

 

För den som vill testa att installera denna förhandsversion (ej färdig slutprodukt) med allt krångel det innebär, kan hämta ISO-fil härifrån så fort dom lagt upp den.

Det står också mer på den sidan om nyheterna etc.

 

Aktiveringsnyckel Windows 8.1 Preview (från Frågor och svar)

Om du installerar Windows 8.1 Preview via Windows Store behöver du inte någon produktnyckel. Om du laddar ned ISO-filen måste du ange den här produktnyckeln: NTTX3-RV7VB-T7X7F-WQYYY-9Y92F.

 

Mvh ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

Det jag funderar över är om det går att installera det i ett program som skapar en virtuell dator , till exempel Vmware player eller Virtualbox .

 

Nu är inte jag nåt dator proffs , ännu , men rent teoretiskt borde det ju gå ! ?

 

Nån som vet !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag funderar över är om det går att installera det i ett program som skapar en virtuell dator , till exempel Vmware player eller Virtualbox .

 

Nu är inte jag nåt dator proffs , ännu , men rent teoretiskt borde det ju gå ! ?

 

Nån som vet !

Absolut :)

Jag körde de olika preview-versionerna av Windows 8 i Virtualbox. Men det kan vara bra att vänta några dagar tills man kan kolla i deras forum om det finns några särskilda inställningar man bör välja för att det ska gå bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Japp, nu sitter den där.:thumbsup:

Installerat full Windows 8.1 Preview x64 virtuellt i VMware Player och direkt efteråt kört Windows update där det var ett antal uppdateringar och sedan omstart.

 

Därefter installerat VMware Tools och omstart - detta pga. VMwares 3d-grafikdrivrutiner (bl.a. högre skärmupplösning), stöd för externa enheter, dra filer mellan host och guest operativsystem etc.etc.

Startknappen:

Ett vanligt klick tar en till Startskärmen (samma som Windowstangenten) och högerklick så har man dessa val

 

Stänga av Windows 8.1 kan nu göras direkt från Startknappen

post-73434-0-78035900-1372355345_thumb.png

 

 

[Edit] Produkthandboken för Windows 8.1 Preview.

Bl.a.

IT professionals can also customize the Start

button to open the Apps view, which provides a complete list of installed apps. This list can

be reordered by category, date, or name, and desktop apps can appear at the front of the list.

Windows 8.1 can also boot right to the desktop. In fact, you can start directly in any view–

the Start screen, Apps view, the desktop, or even a single app.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Boot av Windows 8.1 direkt till skrivbordet (Desktop)

1. Gå till Skrivbordet: Windowstangeten + D eller klicka Skrivbordet på Startskärmen

2. Högerklicka på Aktivitetsfältet och välj Egenskaper

3. Fliken Navigering

4. Bocka i "Gå till skrivbordet istället för Start när jag loggar in" och klicka Verkställ sedan OK

 

post-73434-0-96078400-1372356837_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

https://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?ProductID=1881&DwnldID=7838

 

Ovanstående verktyg kan kolla om man har Intel Virtualiseringsstöd i sin dator , lättare gjort kanske för en del än att kolla i bios om inte annat så är det automatiserat = bekvämt .

 

Tänkte att det kanske kan vara nåt för tutorialen av Flyfisherman .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut :)

Jag körde de olika preview-versionerna av Windows 8 i Virtualbox. Men det kan vara bra att vänta några dagar tills man kan kolla i deras forum om det finns några särskilda inställningar man bör välja för att det ska gå bra.

Finns en bugg som kan orsaka en krasch/blåskärm men också ett kommando man kan ge för att undvika det:

https://www.virtualbox.org/ticket/11899

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet om det går att testa 8.1 utan att man måste ha 8 installerad först, jag tänkte egentligen bara känna lite några dar på Windows innan jag tar bort det igen.. Det är flera år sen sist, så det vore lite kul :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Är det någon som vet om det går att testa 8.1 utan att man måste ha 8 installerad först, jag tänkte egentligen bara känna lite några dar på Windows innan jag tar bort det igen.. Det är flera år sen sist, så det vore lite kul :blink:

Ja, det installeras som vanligt dvs. att skapar du ett bootbart media (DVD eller USB-sticka) från .iso filen så kan du installera Windows 8.1 Preview och det är detta som jag gjort fast i virtuell miljö under VMware Player då, på en dator där jag kör Windows 7 som host.

 

Finns info här samt nedladdning av .iso-filen http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-8/preview-download

Läs också Frågor och svar http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/preview-faq

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns en bugg som kan orsaka en krasch/blåskärm men också ett kommando man kan ge för att undvika det:

https://www.virtualbox.org/ticket/11899

Nu finns det en guide som hjälper en att undvika det problemet när man installerar 8.1 i VirtualBox: http://www.askvg.com/fix-cant-install-windows-8-1-or-server-2012-r2-in-oracle-virtual-box/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej inte win 8 linux efter 7:an..

Ursäkta, men det där förstår jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte lägga in 8.1 men när jag laddat ner och skulle installera hakade det upp sig i steget "installerar". "vi berättar sen vad du ska göra" var ungefär det sista budskapet som verkade vara i sin ordning. Det gick inte att installera enligt Store-appen. Jag gjorde Återställning för att slippa konstiga budskap om kvarvarande uppdateringar av appar som ändå inte fungerade.

 

Jag väntar nog med 8.1 tills den läggs in automatiskt och hoppas att det löper då

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Nja det beror nog inte så mycket på det som att MS brukar ha väldigt låg hastighet överlag om man hämtar stora filer från tex. MSDN.

Den tiden det brukar ta att hem en iso-fil på 2,5 till 3GB har konstant genom åren legat på 1 till 1 1/2 timme och då har jag ändå fiberlina 100/10 MBit/sek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag sitter också på fiberlina

 

det suger att dom har det hastighetsbegränsat :/

Nja det beror nog inte så mycket på det som att MS brukar ha väldigt låg hastighet överlag om man hämtar stora filer från tex. MSDN.

Den tiden det brukar ta att hem en iso-fil på 2,5 till 3GB har konstant genom åren legat på 1 till 1 1/2 timme och då har jag ändå fiberlina 100/10 MBit/sek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...