Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Startup Repair slutar inte


Admini

Rekommendera Poster

När jag startade min dator så sa windows(DOS kanske) att "du bör köra disk scan" eller nåt i den stilen. Jag tvekade först men sen bestämde jag mig för att köra det.

Och har han hållit på i mer än 2 dygn!

Och när jag försöker avbryta så säger han att denna process kan ej avbrytas.

Hårddisk lampan lyser konstant, så jag vågar inte dra ut sladden heller.

Det bör nämnas att det är en SSD disk och jag kör windows 7.

 

Vad göra? SNÄLLA!

 

Tacksam för hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Det där kan du bara avbryta, troligen har processen hängt sig.

Hårddisklampan lyser konstant utan att blinka, ja det har jag varit med många ggr. förut.

 

Har du möjlighet att trycka Ctrl + Alt + Del och sedan väljer du Aktivitetshanteraren > fliken processer > leta reda på den process som försöker köra denna sk. "disk scan" > markera och välj avsluta processen.

 

Misslyckas du med detta, så kan du bara trycka och håll in Powerknappen (På/Av knappen) i minst 4 sek. så datorn stängs av.

Sedan väntar du minst 10 sek. och startar datorn igen.

 

Det är då möjligt att Windows kommer att säga att datorn stängdes av onormalt och så får du upp en meny med olika val; men välj då att starta Windows normalt - utifall detta meddelande skulle dyka upp,

 

Får du några andra meddelanden så tala om vilka dessa är.

 

Förresten viken skanning är det du körde?

Vilken Windows?

Vad är det för SSD?

Vad är det för dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det där kan du bara avbryta, processen har hängt sig.

Hårddisklampan lyser konstant utan att blinka, ja det har jag varit med många ggr. förut.

 

Har du möjlighet att trycka Ctrl + Alt + Del och sedan väljer du Aktivitetshanteraren > fliken processer > leta reda på den process som försöker köra denna sk. "disk scan" > markera och välj avsluta processen.

 

Misslyckas så kan du bara trycka och håll in Powerknappen, själva På/Av knappen i minst 4 sek. så datorn stängs av.

Sedan väntar du minst 10 sek. och startar datorn igen.

 

Det är då möjligt att Windows kommer att säga att datorn stängdes av onormalt och så får du upp en meny med olika val; men välj då att starta Windows normalt - utifall detta skulle dyka upp,

 

Får du några andra meddelanden så tala om vilka dessa är.

 

Förresten viken skanning är det du körde?

 

Hej igen

Nej jag är inte i windows utan i DOS-läge, dvs. redan i början av uppstart. Så jag har inte tillgång till Ctrl + Alt + Del

Jag vet att jag kan stänga av datorn med 4 sekunders intryckning av knappen men undrar om det ska ta sån tid för 120 Gb SSD.

Skanningen heter Startup Repair och det ser ut att det rör på sig, en horisontell "processband" går fram och tillbaka som om den kör/skannar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Startup Repair, ja då kan jag inte säkert säga. Visst tycker jag att 2 dagar är alldeles för lång tid, men samtidigt så finns det tydligen några som kört just så länge eller längre http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_vista-system/startup-repair-how-long-is-too-long/d703e86b-0f97-475d-a495-6cd55dbdc554?page=1

 

Men något står inte rätt till, det är nog rätt klart, men just Startup repair kan jag tyvärr inte säga om det skadar datat på disken om just detta avbryts?;)

 

Vad kan du göra? Vänta i ett par dagar till? Låter också befängt...

Alt. stänga av datorn och riskera dataförluster..å andra sidan verkar ju något hänt innan som föranledde denna Startup repair och detta sk. grundproblem kan redan ha orsakat något fel på filsystemet eller annat.

 

Se också detta: How to Recover from an Infinitely Looping Startup Repair Loop without Reinstalling Windows

 

Mer på Google abort Startup Repair

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startup Repair, ja då kan jag inte säkert säga. Visst tycker jag att 2 dagar är alldeles för lång tid, men samtidigt så finns det tydligen några som kört just så länge eller längre http://answers.micro...5dbdc554?page=1

 

Men något står inte rätt till, det är nog rätt klart, men just Startup repair kan jag tyvärr inte säga om det skadar datat på disken om just detta avbryts?;)

 

Vad kan du göra? Vänta i ett par dagar till? Låter också befängt...

Alt. stänga av datorn och riskera dataförluster..å andra sidan verkar ju något hänt innan som föranledde denna Startup repair och detta sk. grundproblem kan redan ha orsakat något fel på filsystemet eller annat.

 

Se också detta: How to Recover from an Infinitely Looping Startup Repair Loop without Reinstalling Windows

 

Mer på Google abort Startup Repair

 

Jag läste lite i dem kommentarer på sidan du skickade och där säger några att : "stäng av datorn det gör ingenting", men lika många säger "gör inte det, det skadar disken"

Jag är inte rädd om infot på disken, det var bara en reservdator med w7 på, men jag är rädd om själva disken. Den kostade 2200 kr när jag köpte den.

 

EDIT: bifogar en bild på hur det ser ut: med skillnad att under progress bar står det istället: "Attempting repairs ..."

post-16548-0-63665900-1372275582_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"stäng av datorn det gör ingenting", men lika många säger "gör inte det, det skadar disken"

 

Disken skadas inte men filsystemet kan skadas

 

Jag är inte rädd om infot på disken

 

Varför rulla repair i 2dygn när du har inget viktigt på disken? - formatera och installera om - om det inte är ett hårdvarufel på disken - vilket du upptäcker vid formateringen/installationen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disken skadas inte men filsystemet kan skadas

 

 

 

Varför rulla repair i 2dygn när du har inget viktigt på disken? - formatera och installera om - om det inte är ett hårdvarufel på disken - vilket du upptäcker vid formateringen/installationen

 

Jag tog en risk och tryckte på på-knappen i 10 sekunder men det händer ingenting! datorn rullar på bara! Hur är det möjligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det möjligt?

 

Kanske på-knappen är trasig...

Ryck elsladden alt batteriet om det är bärbar - istället

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske på-knappen är trasig...

Ryck elsladden alt batteriet om det är bärbar - istället

 

Jag drog ut sladden och väntade en halvtimme och startade datorn igen, och den kör till windows-loggan och där är det stopp.

Jag tog HDn till en annan dator och kopplade externt och försökte formatera den men jag får: "Windows kan inte formatera disken"

Tog tillbaka den till den dator den satt i från början och försökte installera windows på nytt, men efter att den passerar tryck på valfri knapp för att starta CD, så hänger den sig och HD-lampan lyser konstant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...