Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Radering i Outlook


kallegul

Rekommendera Poster

Om jag har två hotmail (numera Outlook) konton och vill komma in i en av dessa så räcker det med att skriva första bokstaven i hotmail (outlook) så kommer hela adressen fram automatiskt och man skriver sen in lösenordet och man kommer då in i sin e-mail. Smidigt tycker jag. Men om man vill ta bort en av adresserna hur gör man då? Adresserna är snarlika och börjar på samma bokstav. Har provat ett markera adressen och högerklickat och tryckt på ta bort och klipp ut. Då försvinner visserligen adressen men den finns ändå kvar. Nästa gång jag vill in och skriver första bokstaven kommer även den adress jag inte vill ha kvar fram.

 

Om man kan ta bort en adress som i detta fall och all info skulle försvinna gör det inget alls. Den som skall tas bort innehåller ingenting och används inte men det stör att den kommer fram som e-postförslag varje gång jag ska in på mitt e-mail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Jo jag kom på att jag kanske var otydlig. Har alltså 2 e-mailadresser. Men den ena är ingen riktig så att säga. Jag har förmodligen någongång skrivit in min adress och sen skrivit fel och sen lösenordet och då har hotmail som det hette då sagt att det är ogiltigt. Jag har förmodligen då sett att adressen är fel och skrivit rätt och sen med rätt lösenord och då kommit in. Men detn felskrivna e-mailadressen ligger sen kvar. Den adress som jag skrev fel på slutar på hotmail.comcr3460. Ett sådant slut på adressen kan man inte ha. Jag måste ha tänkt på något annat den gången. Men jag vill nu ha bort denna adress. Jag fick inte fram det tydligt nog i frågan ser jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att du loggar in på webbsidan outlook.com för att komma åt din e-post och det är i formuläret där som du får upp den felaktiga adressen?

Vilken webbläsare använder du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej kallegul!

 

Så här avslutar du det Microsoft-konto (hotmail-konto) du inte vill ha:

Logga in på det konto du vill ta bort.

Väl inne klickar du på ditt namn högst upp till höger -> Kontoinställningar -> Kontosammanfattning Klicka där längst ner på Avsluta kontot

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det går ju inte att logga in på det kontot..

Jag tror Ts vill ha bort autofyll i den webbläsare som används för att logga in..

Som Cecilia är inne på..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt Mikael. Jag läste inte frågan ordentligt trots att det står hur tydligt som helst på första raden: "och vill komma in i en av dessa"

 

Hm vi som har hotmail får väl fundera litet mer på hur kalleguls problem ska lösas. Jag gissar att han inte använder Firefox för jag får alltid skriva hela adressen i denna webbläsare. I Firefox Inställningar (-> Avancerat -> Tillgänglighet) har jag t.ex. ibockat "Sök efter text när jag börjar skriva" och ändå måste jag alltid skriva ut hela hotmailadressen. I Internetalternativ Internet Explorer kan man däremot ställa in att man vill ha "Komplettera automatiskt" för formulär.

 

Om det är IE som används är det därför en enkel match att bocka ur den automatiska kompletteringen. Problemet är dock att trådskaparen vill ha kvar sitt "autofill" men vill slippa få upp den felaktiga emailadress som inte går använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag öppnar datorn, går in i Google Crome, klickar på hotmail som finns i menyraden överst där den alltid funnits. Då kommer jag fram till en sida som nu heter Outlook och där ska jag skriva in mitt användarnamn och lösenord. När jag skriver in första bokstaven i användarnamnet kommer två förslag fram. Ett på den e-mail jag har och använder men även på den som jag skrivit in fel någongång men som börjar på samma bokstav som den gällande. Den vill jag ha bort. Jag kan inte komma in på det kontot eftersom jag aldrig varit inne för som jag skrev tidigare så kan man inte ha en adress med det avslutet. När jag klickar på hotmail i menyraden kommer bilden jag bifogar fram. Skriver jag in min gällande e-mail och lösen kommer jag in ipå mitt e-mail utan problem men jag kommer inte in av naturliga skäl om jag försöker komma in på en adress som inte finns men som ligger kvar som förslag på e-mailadress.

Menar du att du loggar in på webbsidan outlook.com för att komma åt din e-post och det är i formuläret där som du får upp den felaktiga adressen?

Vilken webbläsare använder du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan nog säga att den sista meningen i i svaret från mbgtmari sammanfattar vad jag vill. Men jag använder inte IE utan Google Crome.

Du har rätt Mikael. Jag läste inte frågan ordentligt trots att det står hur tydligt som helst på första raden: "och vill komma in i en av dessa"

 

Hm vi som har hotmail får väl fundera litet mer på hur kalleguls problem ska lösas. Jag gissar att han inte använder Firefox för jag får alltid skriva hela adressen i denna webbläsare. I Firefox Inställningar (-> Avancerat -> Tillgänglighet) har jag t.ex. ibockat "Sök efter text när jag börjar skriva" och ändå måste jag alltid skriva ut hela hotmailadressen. I Internetalternativ Internet Explorer kan man däremot ställa in att man vill ha "Komplettera automatiskt" för formulär.

 

Om det är IE som används är det därför en enkel match att bocka ur den automatiska kompletteringen. Problemet är dock att trådskaparen vill ha kvar sitt "autofill" men vill slippa få upp den felaktiga emailadress som inte går använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte Google Chrome utan IE men även om du inte använder IE kanske detta fungerar:

1. Skriv internetalternativ i Startsökfältet. Du får då upp (Kontrollpanelen:) Internetalternativ.

2. Klicka på Internetalternativ. Du får du upp Egenskaper för Internet. 3. Välj (med ett klick) Innehåll.

4. Under Komplettera automatiskt (Den här funktionen kan spara vad du skriver in på webbsidor...) klickar du på Inställningar.

5. Se till att enbart Formulär (och ev. Användarnamn + lösenord för formulär, om du använt det också) är ibockat. Klicka på Ta bort historik för Komplettera automatiskt.

6. Du får då upp Ta bort webbhistorik. Se till att enbart Formulärdata (Sparad information som du har skrivit in i formulär) är ibockat. Klicka på ta bort.

7. Inställningar för Komplettera automatiskt kommer nu upp. (Enbart Formulär ska vara ibockat.) Nedanför bandet "Ta bort historik för komplettera automatiskt" klicka på OK.

 

Nu när du förhoppningsvis fått bort all gammal formulärifyllning är det dags att enbart fylla i den korrekta e-postadressen. www. hotmail. com -> logga in på den korrekta adressen. Logga ut. Stäng webbläsaren. Ändra nu tillbaks till Komplettera automatiskt (formulär) i Internetalternativ. Gå nu in på hotmail och du bör enbart få "autofill" av den korrekta adressen vid inloggningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en kort fråga innan jag provar ditt förslag. Om jag klickar på ta bort historik som du skriver i punkt 6 betyder det då att all annan historik försvinner? Sidor jag besökt och som jag sparat via bokmärkestjärnan i övre högra hörnet? Försvinner då också de 20 snabbikonerna som finns i övre menyraden som t.ex aftonbladet, expressen, blocket, telia,youtube,eforum,hitta för att ta några? Eller har ditt förslag enbart med adresser i outlook att göra vilket jag hoppas? Frågorna kan tyckas elementära och kanske en aning banala men datorer är inte min starka sida och jag vill inte göra fel så att jag får börja om från början.

Jag har inte Google Chrome utan IE men även om du inte använder IE kanske detta fungerar:

1. Skriv internetalternativ i Startsökfältet. Du får då upp (Kontrollpanelen:) Internetalternativ.

2. Klicka på Internetalternativ. Du får du upp Egenskaper för Internet. 3. Välj (med ett klick) Innehåll.

4. Under Komplettera automatiskt (Den här funktionen kan spara vad du skriver in på webbsidor...) klickar du på Inställningar.

5. Se till att enbart Formulär (och ev. Användarnamn + lösenord för formulär, om du använt det också) är ibockat. Klicka på Ta bort historik för Komplettera automatiskt.

6. Du får då upp Ta bort webbhistorik. Se till att enbart Formulärdata (Sparad information som du har skrivit in i formulär) är ibockat. Klicka på ta bort.

7. Inställningar för Komplettera automatiskt kommer nu upp. (Enbart Formulär ska vara ibockat.) Nedanför bandet "Ta bort historik för komplettera automatiskt" klicka på OK.

 

Nu när du förhoppningsvis fått bort all gammal formulärifyllning är det dags att enbart fylla i den korrekta e-postadressen. www. hotmail. com -> logga in på den korrekta adressen. Logga ut. Stäng webbläsaren. Ändra nu tillbaks till Komplettera automatiskt (formulär) i Internetalternativ. Gå nu in på hotmail och du bör enbart få "autofill" av den korrekta adressen vid inloggningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa i Chrome:

Inställningar

Avancerade inställningar

Klicka på blå text "Hantera sparade lösenord"

 

Kolla om du där hittar någon rad som stämmer med det du vill ta bort.

 

("Hantera inställningar för Autofyll" verkar vara annat som ex. att ens gatuadress automatiskt kan fyllas i när sådan efterfrågas.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6. Du får då upp Ta bort webbhistorik. Se till att enbart Formulärdata (Sparad information som du har skrivit in i formulär) är ibockat. Klicka på ta bort.

Bocka alltså ur de andra sakerna som du inte vill ta bort. Jag blev bara av med "autofill" när jag gjorde så och testade.

 

i Chrome... ("Hantera inställningar för Autofyll" verkar vara annat som ex. att ens gatuadress automatiskt kan fyllas i när sådan efterfrågas.)

Det ena "Autofyll" behöver väl inte utesluta det andra. Uppenbarligen har ju kallegul, som använder Chrome, fått ifyllnaden av sin e-postadress från sin webbläsare.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade enligt ditt förslag. Gjort exakt som det står. Ingen skillnad alls. Den felaktiga e-mailadressen ligger kvar. Blir nog bäst att den får ligga där den ligger.

Jag har inte Google Chrome utan IE men även om du inte använder IE kanske detta fungerar:

1. Skriv internetalternativ i Startsökfältet. Du får då upp (Kontrollpanelen:) Internetalternativ.

2. Klicka på Internetalternativ. Du får du upp Egenskaper för Internet. 3. Välj (med ett klick) Innehåll.

4. Under Komplettera automatiskt (Den här funktionen kan spara vad du skriver in på webbsidor...) klickar du på Inställningar.

5. Se till att enbart Formulär (och ev. Användarnamn + lösenord för formulär, om du använt det också) är ibockat. Klicka på Ta bort historik för Komplettera automatiskt.

6. Du får då upp Ta bort webbhistorik. Se till att enbart Formulärdata (Sparad information som du har skrivit in i formulär) är ibockat. Klicka på ta bort.

7. Inställningar för Komplettera automatiskt kommer nu upp. (Enbart Formulär ska vara ibockat.) Nedanför bandet "Ta bort historik för komplettera automatiskt" klicka på OK.

 

Nu när du förhoppningsvis fått bort all gammal formulärifyllning är det dags att enbart fylla i den korrekta e-postadressen. www. hotmail. com -> logga in på den korrekta adressen. Logga ut. Stäng webbläsaren. Ändra nu tillbaks till Komplettera automatiskt (formulär) i Internetalternativ. Gå nu in på hotmail och du bör enbart få "autofill" av den korrekta adressen vid inloggningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du läst igenom alla borttagningsmöjligheter på Google Chromes hjälpsida som vertpre länkade till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde det och provade enligt vad som står där. Prisad vare vertpre. Det lyckades. Det som jag inte ville ha kvar är nu borta. Har provat flera gånger och det verkar fungera bra. Tack. Får se om jag klarar av att ge vertpre en stjärna.

Har du läst igenom alla borttagningsmöjligheter på Google Chromes hjälpsida som vertpre länkade till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att det fungerade. Lägg in sidan som bokmärke. Kan ju vara bra att ha en annan gång kanske. Tack för poängen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...