Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hårdvarufel och kostnadsförslag fast jag har garanti


cybertears

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

jag skickade in min dator som knappt blev en månad gammal på reperation för att jag fick felet: No bootable Device, jag skrev om mitt hårddisk problem i denna tråden då jag försökt göra en Ghost images av disken.

 

när det inte gick testa jag med windows egna backup som då kunde göra en systemavbildning.

 

när det inte gick och jag startade om datorn gick disken inte igång och biosen kunde inte hitta den.

 

jag skickade då iväg datorn och fick tillbaka den igår.

 

där det stod i rapporten: system tested, system recovered, Bios updated. fast vi kom överens om att dom skulle byta disken till mig

 

(lämnade in den via netonnet i butiken)

 

när felet inte var löst då jag inte kunde skapa en systemavbildning med windows inbyggda för att den sa att det var fel i Fel i I/O-enhet så beslöt jag mig för att skicka iväg den utterligare en gång.

 

 

(se bifogad bild i den andra tråden för att se mitt felmeddelande.)

 

nu när jag kollade mailen i eftermiddags fick jag ett kostnadsförslag trots att jag har datorn under garanti, vad gör jag?!?!?!

 

i dokumentet står det även i felbeskrivningen: HDD.9.5MM.250GB.5K4.SATA.LF och MAIN BD.DIS.PARK.512.LF vet någon vad dessa koder står för?

 

bifogar det acer har skickat till mig samt garantikvittot på datorn.

 

Garantipapper på datorn.pdf

 

 

PN434403G.pdf

 

 

Tacksam för hjälp, flytta gärna tråden om den är lagd på fel plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HDD... låter som beteckning för hårddisken, 250 GB är kanske hur mycket den rymmer, SATA är väl att det är en SATA-anslutning.

 

MB och MAIN BD låter som Mainboard, dvs moderkort.

 

Jag föreslår att du kontaktar Netonnet (det är dem du har garantiavtalet med) och säger att du vill att de låter Acer åtgärda de upptäckta felen på garantin utan några som helst kostnader för dig. Om du får problem hänvisa till konsumentköplagen, Konsumentverket och Allmänna Reklamationsnämnden.

 

Läs gärna på Konsumentverkets webbplats om garantier och reklamationer först så vet du lite mer om vad som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

Jag hade problem med en helt ny samsung dator köpt av webhallen , jag gick till dom och de skickade den till det företag de har avtal med och de företaget ville ha betalt trots att jag hade garanti .

 

Det här är tydligen inget ovanligt att försäljnings företagen har avtal med tredje parts företag för reparation som tyvärr rätt så ofta inte är så seriösa man skulle önska .

Googla det hela och du blir mörkrädd över vad som går att läsa .

 

Vad man ska göra när man har problem är att vända sig direkt själv till dator företagets egna verkstad , då får man en seriös riktig service .

 

I mitt fall så fanns verkstaden i min närhet d.v.s i sthlm så jag åkte dit och fick en personlig kontakt med en och samma person hela tiden , superbt .

 

GRATIS , så som det skulle vara !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer helt i det Cecilia skriver. Ta kontakt med säljaren och hävda garantireparation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har dock inte sån tur att jag har verkstad i närheten, tackar för era svar. snackade med netonnet tidigare. dom ska snacka med Acers verkstad. Det är rätt roligt att acer ber användarna att registrera sina produkter. Jag har registrerat min produkt och anget inköpsdatumet. hmm borde dom inte kunna kolla upp om datorn ligger under garanti i deras register system? :0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

idag har jag fått ett mail från acer om ett nytt kostnadsförslag men den h är gången om en LCD PANEL då jag snackade med Acer bad dom mig skicka in garantikvittot på datorn, returnerande mail lyder såhär post-124092-0-75117900-1372271400_thumb.jpg

 

 

dom verkar inte veta vad dom håller på med

PN434614G.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står onekligen EME642G, dvs en eMachines och inte en Acer Aspire (dock märken från samma företag), på kostnadsförslaget du bifogade i början av tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker att man borde se skillnad på en LCD och en dator? förstår inte varför jag fick mailen eftersom att varken serienummer eller artikelbenämning stämmer. och det sa jag till netonnet när jag pratade med dom. att ingenting av detta stämmer. det var då dom skulle ta kontakt med Acer och sedan maila mig, men har man fått något från netonnet? nej inte ett skit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det konstiga är att jag har två olika enheter och två olika serienummer på kostnadsförslaget/förslagen

 

 

Första mailet fick jag serienummer: LXNB90201603564E121601

med enheten: EME642G-P323G25MNKK W7HP64ESDK

andra mailet fick jag serienummer: NXM82ED001311038007600

med enheten : V5-121-C74G32NBB W8ML64A13ND2

när jag mottagit första kostnadsförslaget så skicka jag med garantin igen, talade om att jag har en Acer, gav dom serienummer och artikelbenämning då jag fortfarande har dom uppgifterna på ett inlämningskvitto så hur i hela friden kan dom göra såhär?!?!?!?!?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man söker på: V5-121-C74G32NBB så får man fram att det ska vara en acer.

 

söker man på: eme642g så relaterar den det till acer eMachines

 

dock så stämmer som sagt varken serienummer eller artikelbenämning. Får ringa Acer support så fort dom öppnar och försöka få ett avslut på allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det låter som ett telefonsamtal behövs för att reda ut vad som hänt, annars kan det bli dagar av mejlskickande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dom har eskalerat dom här två ärendena vidare för att jag ska tas bort som ägare, vart datorn befinner sig idag kunde dom inte svara på.

 

att detta händer fattar jag inte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag kan göra för tillfället är att avvakta och ta kontakt med netonnet och höra vad det är som händer då ärendena kom från dom.

 

dock kan jag glädja mig åt detta mailet: post-124092-0-08026600-1372369520_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
cybertears

Jag har inte fått min dator än, den skickades iväg 06-24 och 2013-06-26 10:36 var den framme i borås netonnet verkstad, var datorn befinner sig i nuläget har jag ingen aning om. sist jag ringde så var den påväg ner, men det har den varit i 2 veckors tid nu. av någon konstig anledning så har jag fått en hårddisk utskickad till mig som jag inte vet vad jag ska göra med.

Hur har det gått för dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cybertears

datorn har legat hos netonnet i 2,5 veckor utan att dom gjort något. dom väntar på att ett ärende hos acer i samma serienummer ska avslutas då det blivit knas från början.

 

dom räknar med att jag ska vänta i 3 veckor till innan jag får datorn :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cybertears

Han som jag snacka med nyss ska kolla med verkstaden vad som händer

 

dock så förväntar jag mig inte att han ska ringa upp mig som han påstod att han kommer göra.

 

avvakta igen då :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att det står något på Konsumentverkets webbsidor om att en reparation pga en reklamation inte får ta för lång tid på sig. Du kan ha rätt att häva köpet eller få någon sorts ersättning. Kolla upp det.

 

För flera år sedan var det en kompis med en bärbar där ljudet slutade att fungera efter flera månader. Den låg på verkstad i 2 månader i väntan på ett nytt moderkort och då gick han till affären och fick köpet hävt och pengar i handen. Det var väl inte hela inköpsbeloppet eftersom han hade kunnat använda datorn i flera månader men det räckte långt på vägen till inköp av en ny och bättre dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cybertears

Hur kollar jag upp det?

 

och hur länge får ett sånt här ärende dröja?

såg att netonnet hade slutat att sälja min modell också :o

Jag har för mig att det står något på Konsumentverkets webbsidor om att en reparation pga en reklamation inte får ta för lång tid på sig. Du kan ha rätt att häva köpet eller få någon sorts ersättning. Kolla upp det.

 

För flera år sedan var det en kompis med en bärbar där ljudet slutade att fungera efter flera månader. Den låg på verkstad i 2 månader i väntan på ett nytt moderkort och då gick han till affären och fick köpet hävt och pengar i handen. Det var väl inte hela inköpsbeloppet eftersom han hade kunnat använda datorn i flera månader men det räckte långt på vägen till inköp av en ny och bättre dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cybertears

Jag har varit i kontakt med netonnet, Acer skickade ner en disk till mig för ca 1 vecka sen, jag hade ingen aning om varför, inga mail eller samtal fick jag iaf, nu när jag ringde och efterlyste min dator och han kollade upp mitt ärende så sa han att disken är skickad till dig för att du skulle byta den själv

 

jag: men jag förlorade garantin sa ni ju det var därför jag skickade iväg den.

Han: ja jag ser det här men från Acers sida så var det lösningen på problemet

Jag: jaha men hur ska jag kunna det när ni bad mig skicka iväg datorn?

Han: jag kommer skicka iväg datorn till dig imorgon för vi hinner inte idag så du borde ha den nu i veckan

jag: disken som dom skickade ut, finns det system på den redan?

Han: du får ta kontakt med acer och fråga.

jag: bra ring mig om en liten stund så ska jag ringa och fråga och därmed slut på det samtalet

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Ringer till acer och dom sa att det var redan windows 8 förinstallerat.

nu väntar jag på att killen från netonnet ska ringa så han kan skicka iväg min dator till mig

 

 

 

suuuck, om detta nu var fallet varför får jag inget veta då, då hade jag haft en fullt fungerande dator för en vecka sen :(

 

 

F**K netonnet och Acer asså :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit i kontakt med netonnet, Acer skickade ner en disk till mig för ca 1 vecka sen, jag hade ingen aning om varför, inga mail eller samtal fick jag iaf, nu när jag ringde och efterlyste min dator och han kollade upp mitt ärende så sa han att disken är skickad till dig för att du skulle byta den själv

 

jag: men jag förlorade garantin sa ni ju det var därför jag skickade iväg den.

Han: ja jag ser det här men från Acers sida så var det lösningen på problemet

Jag: jaha men hur ska jag kunna det när ni bad mig skicka iväg datorn?

Han: jag kommer skicka iväg datorn till dig imorgon för vi hinner inte idag så du borde ha den nu i veckan

jag: disken som dom skickade ut, finns det system på den redan?

Han: du får ta kontakt med acer och fråga.

jag: bra ring mig om en liten stund så ska jag ringa och fråga och därmed slut på det samtalet

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Ringer till acer och dom sa att det var redan windows 8 förinstallerat.

nu väntar jag på att killen från netonnet ska ringa så han kan skicka iväg min dator till mig

 

 

 

suuuck, om detta nu var fallet varför får jag inget veta då, då hade jag haft en fullt fungerande dator för en vecka sen :(

 

 

F**K netonnet och Acer asså :(

Jag hoppas att det snart ordnar sig för dig :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cybertears

Jag hoppas att det snart ordnar sig för dig :thumbsup:

 

Tack För all hjälp, Tack Cecilia för att du fråga :)

 

Hoppas jag med, datorn är påväg ner imorgon och jag har även fått ett mail om att jag behåller garantin, hoppas det är okej att jag lägger en "kopia" här.

 

Garanti.pdf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått min dator, men jag blev rasande när jag märkte att dom inte ens har packat upp min dator när den kom till service.

Eftersom att jag är reklamutdelare så använde jag överbliven reklam att lägga runt för att skydda datorn under transport eftersom att jag inte hade någon mindre låda att lägga datorn i. Min reklam var runt datorn precis som jag hade lagt den. Man kan ju undra varför den varit borta i 2 och en halv vecka angry.gifangry.gifsad.gifohmy.gifthumbsdown.gifmellow.gif (det står vecka på reklamen, så jag vet exakt vad som delats ut den veckan....)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...