Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tvåexterna hårddiskar- en syns


Ingen annan

Rekommendera Poster

Ingen annan

Försöker att ansluta två hårddiskar till en dator. De är döpta Ett respektive Tvaa. Ansluts Ett så syns den. Tas den bort och Tvaa ansluts så syns den. Försöker jag ansluta både Ett och Tvaa så syns bara en.

Har fått olika tipps bl a till denna adress "How to Change the Disk Signature of a Drive Without Losing Existing Data or Reformatting"

 

Win 7 Pro är operativsystemet.

 

Försöker ändra diskens Id. Det framgår av bif. bild så är Disk-ID: 0005F107. Försöker att ändra det till

ID=0006F108. Titta på raderna nere på "bilden" dar det skrivs om fel format och ogiltiga argument.

 

Frågan är: (På den övre delen)

Hur ska raden som visas efter ordet Syntax: se ut? Vad ska ersätta[iD=<<DWORD> | <GUID>>]

post-47054-0-16065700-1372178994_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade detta problemet för ett tag sedan med två externa som inte ville funka samtidigt. Det löstes med att först koppla i disk 1, bytte sedan enhetsbeteckning på denna disken och sedan var det bara att koppla in disk 2 så funkade det.

 

Antar att det blev någon konflikt så att datorn trodde att det var en och samma disk på något vis, inte för att jag är någon expert på datorer men det funkade för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen annan

Varför försöker du byta ID på disken? har de exakt samma som det nu är?

Se prolembeskrivningen. Endast en disk visas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen annan

Antar att det blev någon konflikt så att datorn trodde att det var en och samma disk på något vis, inte för att jag är någon expert på datorer men det funkade för mig.

Den lösning som du föreslår har jag prövat (tror jag) Har döpt diskarna till Ett resp Tvaa.

På min bifogade bild finns en rad som börjar med "Syntax" skriver jag den på rätt sätt så tror jag att den valda disken får ett nytt ID. Men hur ska raden formuleras?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är det inte så enkelt att de både försöker skaffa sig samma enhetsbeteckning? Att de båda försöker bli E:?

Iofs borde Windows kunna hantera detta utan att knota, anslut ena och skicka iväg den till, säg, T: och se om det hjälper.

 

Sannolikheten för att diskarna har samma DISK-ID är ytterst liten, det värdet ska du inte behöva ändra kan jag tycka. Eller har du verifierat att de har samma?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den lösning som du föreslår har jag prövat (tror jag) Har döpt diskarna till Ett resp Tvaa.

På min bifogade bild finns en rad som börjar med "Syntax" skriver jag den på rätt sätt så tror jag att den valda disken får ett nytt ID. Men hur ska raden formuleras?

Du ska inte ändra namn på diskarna. Ändra Enhetsbeteckning gör du i Diskhantering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen annan

Du ska inte ändra namn på diskarna. Ändra Enhetsbeteckning gör du i Diskhantering.

 

Hoppas att det är lösningen. Ska prova i kväll!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen annan

 

Sannolikheten för att diskarna har samma DISK-ID är ytterst liten, det värdet ska du inte behöva ändra kan jag tycka. Eller har du verifierat att de har samma?

Har inte verifierat! Ska testa din tankegång i kväll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen annan

"Mitt problem:

Försöker att ansluta två hårddiskar till en dator. De är döpta till Ett respektive Tvaa. Ansluts Ett så syns den. Tas den bort och Tvaa ansluts så syns den. Försöker jag ansluta både Ett och Tvaa så syns bara en."

 

Du ska inte ändra namn på diskarna. Ändra Enhetsbeteckning gör du i Diskhantering.

 

Har gjort försök enligt ditt förslag, Tog bort disk "Ett" och ändrade disk "Tvaa" Enhetsbeteckning till "W". Rörde inte disk Ett. tog bort Tvaa och anslöt Ett. Nu hade även disk Ett Enhetsbeteckningen "W". Tog bort disk Ett och gav den Enhetsbeteckningen "V". Kollade sedan, båda diskarna hade Enhetsbeteckningen "V".

 

Alltså: Ändrar jag Enhetsbeteckning på en disk så får även den andra samma beteckning när den ansluts!

 

I Diskhanteringen går att se Enhetsbeteckningarna. I ett felmeddelande går att läsa "Disk 4 är offline eftersom den har en signaturkollision med en annan disk som är online"

 

Hur får jag bort denna "signaturkollision"?

 

Ska nu ändra disk Tvaa till "X". Disk Tvaa fick Enhetsbeteckning "X". Stoppar datorn byter disk Tvaa mot disk Ett. Startar om datorn, nu har disk Ett enhetsbeteckningen X.

 

Vad är "Signaturkollision"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ansluter disk 1, ändrar enhetsbeteckning och ansluter sedan disk 2 utan att ta bort disk 1. Fortfarande kollision?

 

Låt mig säga mystiskt, så ska det inte vara och jag har inte den blekaste vad du kan göra...

 

och denna lilla guide hjälper dig nog inte

http://geekswithblogs.net/WynApseTechnicalMusings/archive/2007/07/13/113922.aspx

inte heller denna

http://www.alltomwindows.se/forum/topic/24791-problem-med-usb-ansluten-extern-harddisk-ar-offline-lost/

men kanske denna

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/990102-tre-iomegadiskar-signaturkollision/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen annan

Tack!

Ditt förslag tillsammans med dina förslag till webb-platser hjälpte. Nu sitter jag med mina två, 2Tb diskar anslutna. Det var sweclockers.com som gav det sista tipset.

 

Tusen tack!

 

Om du ansluter disk 1, ändrar enhetsbeteckning och ansluter sedan disk 2 utan att ta bort disk 1. Fortfarande kollision?

 

Låt mig säga mystiskt, så ska det inte vara och jag har inte den blekaste vad du kan göra...

 

och denna lilla guide hjälper dig nog inte

http://geekswithblogs.net/WynApseTechnicalMusings/archive/2007/07/13/113922.aspx

inte heller denna

http://www.alltomwindows.se/forum/topic/24791-problem-med-usb-ansluten-extern-harddisk-ar-offline-lost/

men kanske denna

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/990102-tre-iomegadiskar-signaturkollision/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt att det löste sig. Tycker klart det känns som en liten bugg, att Windows borde kunna hantera/guida dig enkelt genom detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...