Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skadad papperskorg


bgjo

Rekommendera Poster

Hej igen,

 

Ett nytt problem har dykt upp efter att jag provat med en annan systemdisk och därefter växlat tillbaka till den ursprungliga.

 

Normalt kör jag Windows 7 men har en extra disk som jag installerat Windows 8 på för att testa om hårdvaran till datorn är kompatibel med detta OS.

 

Efter att ha växlat tillbaka till disken med Windows 7 fick jag upp ett felmeddelande om att Papperskorgen på O:\ är skadad. Vill du tömma papperskorgen för den här enheten? Ja/Nej.

Svarade med både Ja och nej men meddelandet återkom så fort jag använde Windows utforskare eller klickade på papperskorgen. Gjorde därför en systemåterställning till en tidigare tidpunkt och problemet försvann. (Provade dessförinnan med att ta bort papperskorgarna tillfälligt vilket inte hjälpte.) När jag gjorde detta var jag inloggad som administratör. När jag sedan loggade in på ettt standardkonto, erhöll jag samma felmeddelande igen.

När jag från mitt administratörskontot går in och utforskar O:\-disken finner jag till min förvåning att alla mappar på denna hade ett hänglås på sig som jag inte vet när och hur de har kommit dit.

Vill även tala om att strax innan jag gjorde diskbytet som jag beskrivit ovan, installerade jag Acronis True Image 2013 på Windows 7-disken så dessa kan möjligen härröra sig från detta program(?).

Vet som ni förstår inte om problemen jag beskrivit har något samband med varandra eller inte? Kanske någon som kan hjälpa mig med detta?

 

/bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att jag för att få bort hänglåsen på mapparna måste ta över ägarskapet över O:?

 

Jag har redan fullständiga rättigheter till den när jag är inloggad som administratör. När jag tar upp egenskaperna på disken och går in under Säkerhet finns det under Grupp- eller användarnamn förutom administratörer och System Autentiserade användare och Användare (Datornamn\Användare) vilka har olika rättigheter. Vad är det för skillnad på dessa?

 

/bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får tacka ännu en gång. Båda "problemen" lösta. Nu är det till att läsa på lite grann om behörig- och rättigheter så man får lite förståelse om innebörden av vad man tillåter.

 

Tack för hjälpen! /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...