Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Leopold56

Koppla datorn till TV

Rekommendera Poster

Hejsan,

Jag försöker koppla datorn till TV-n och det funkar sisådär. Om jag vill ha två skärmar - alltså jobba med datorn samtidigt som jag ska kolla på program från t.ex. SVT Play på TV-n via datorn så går det inte. Ljudet går fram men bilden från SVT Play kommer inte fram utan jag har bara skrivbordsbilden från datorn på TV-n. Vad kan vara fel?

Med hälsningar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hade varit lättare att hjälpa om du skriver vad du kopplar samman dator och tv med, HDMI eller annat?

Sorry, det är med HDMI. TV-n är en platt-TV och datorn en HP laptop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med min Laptop får jag varken bild eller ljud via HDMI. Därför använder jag VGA mellan dator och TV och hörlursutgång till förstärkare. Ingen bra lösning men fungerar klockrent om man inte får HDMI att fungera. Ta en titt på ljudinställningarna i kontrollpanelen och återkom med vad du hittar där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser du muspekaren på din TV? Kan du flytta fönster till din TV? Kan du flytta din webbläsare till din TVs del av skrivbordet?

ja, antar att du utvidgar datorns skrivbord till TVn, inte klonar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser du muspekaren på din TV? Kan du flytta fönster till din TV? Kan du flytta din webbläsare till din TVs del av skrivbordet?

ja, antar att du utvidgar datorns skrivbord till TVn, inte klonar.

Nej, det går inte att dra nånting till TV-n. Muspekaren syns inte heller. Det enda som syns på TV-n är datorns skrivbord men inte de filer jag har på skrivbordet. Jo, jag har utvidgat bildskärmarna så att de är två.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det går inte att dra nånting till TV-n. Muspekaren syns inte heller. Det enda som syns på TV-n är datorns skrivbord men inte de filer jag har på skrivbordet. Jo, jag har utvidgat bildskärmarna så att de är två.

Kan du inte dra ett öppet fönster till TV:n, så har du inte utvidgat skrivbordet utan klonat, speglat laptopens skärm till TV:n.

Om du högerklickar på skrivbordet och sedan Skärmupplösning så kan du ta en skärmbild. Lägg upp bilden i ditt nästa inlägg.

I.o.f.s kan du lätt själv se om skärmarna är speglade. Är storleken den samma på laptopens och TV skärmen i rutan Skärmupplösning så är de speglade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

post-66573-0-22737500-1372137624_thumb.jpg

Kan du inte dra ett öppet fönster till TV:n, så har du inte utvidgat skrivbordet utan klonat, speglat laptopens skärm till TV:n.

Om du högerklickar på skrivbordet och sedan Skärmupplösning så kan du ta en skärmbild. Lägg upp bilden i ditt nästa inlägg.

I.o.f.s kan du lätt själv se om skärmarna är speglade. Är storleken den samma på laptopens och TV skärmen i rutan Skärmupplösning så är de speglade.

Hoppas det här funkar nu.

Redigerad av Leopold56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

post-66573-0-22737500-1372137624_thumb.jpg

Hoppas det här funkar nu.

Tja, det där ser rätt ut. Konstigt att det inte fungerar. Prova med att göra TV:n till primär bildskärm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klickar jag på identifiera så kommer en 1:a upp på datorskärmen och en 2:a på TV-n. Sätter jag TV-skärmen som primär bildskärm så byter skärmarna så att säga plats. Men muspekaren kommer inte upp på TV-skärmen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter konstigt.

men

1: Du utvidgar, du klonar inte?

2: Du ser 1 och 2?

3: Du ser inga fönster, ingen mus på TVn?

Om du sätter TVn som primär skärm ska den fungera precis som en vanlig datorskärm, precis som om den var din primära i datorn.

men som sagt, jag poängterar, utvidga, klona inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Jag har "Utvidga dessa bildskärmar".

2. Klickar jag på identifiera så kommer 1 upp på datorn och 2 på TV-n.

3. På TV-n ser jag enbart datorns skrivbordsbild.

Jag har också satt "Visa endast skrivbordet på 2". Då kommer allt upp på TV-n medan datorn blir svart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag upptäckt en sak. Om jag för muspekaren ut till höger eller vänster så kommer den in på TV-n. Så då verkar ju det funka. Men om jag klickar på t.ex. en webbläsare i TV-skärmen så kommer bilden upp i laptopen och det är ju inte riktigt meningen. Jag vill kunna ha datorn som den är och TV-skärmen till att t.ex. titta på videoklipp. Som det nu är så händer det inget på TV-skärmen och videoklippet kommer på datorn i stället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man startar ett program kommer det normalt upp på den skärm där det låg senast. Sedan ser man till att fönstret inte är maximerat innan man drar iväg det med musen till den andra skärmen. Där kan man maximera fönstret igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, det finns två tekniker för att få datorns Video på TVn

Den förstnämnda är den jag rekommenderar, den andra tycker jag har spelat ut sin roll idag.

men primärt utöka ditt skrivbord som du gjort. Det är alltså i princip som att lägga två, säg, matbrickor bredvid varandra. Du kan göra objekt mellan dem, du kan lägga objekt som sträcker sig över båda och de sitter fysiskt ihop på en kant.

Du kan flytta den ena brickan, lägga den ovan, under, till höger eller till vänster om primära brickan (skrivbordet). Dvs föra musen, dra ett fönster, i den riktningen.

Det vill säga, ta tag i ditt videofönster, dra över det till den del av skrivbordet som syns på TVn.

Maximera.

Sekundära metoden, som idag knappt fungerar vad jag vet, är videoöverlagring. För att aktivera det måste du dyka ned i drivrutinerna för ditt grafikkort. Det struntar vi i tycker jag, det ovan är så mycket mer intuitivt idag med bärbara datorer och trådlösa möss.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu fungerar det. Upptäckte att det nog är frågan om ett enkelt handhavandefel från mig. Tusen tack till er alla som svarat för er hjälp och ber om ursäkt att jag nog tagit upp onödig tid. Ha en mycket trevlig sommar allihopa!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu fungerar det. Upptäckte att det nog är frågan om ett enkelt handhavandefel från mig. Tusen tack till er alla som svarat för er hjälp och ber om ursäkt att jag nog tagit upp onödig tid. Ha en mycket trevlig sommar allihopa!

Bra att det löste sig men kan du berätta vad du gjorde för fel?

Kan ju vara någon annan som hamnar i samma situation.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förlåt lite sent svar. Det kardinalfel jag gjorde var att betrakta TV-n som just en TV och inte som i det här fallet en andra datorskärm. Jag upptäckte av en slump att om man drog muspekaren utanför ena hörnet på datorn så hamnade den på TV-n och då kopplade det i skallen på mig. Sen var det inga problem att begripa hur jag skulle göra då jag sedan tidigare jobbat med två datorskärmar samtidigt i datalabbet på universitetet här.

Än en gång tack allihopa för alla svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tidigare utan problem kopplat min laptop till TV:n med HDMI, senast igår funkade detta.

Idag funkar det inte alls utan står bara "ingen signal" på blå bakgrund på TV:n. Har vickat och tagit ur/satt i sladden i omgångar och testat bägge TV:ns HDMI-uttag utan resultat. Jag har inte mixtrat med några inställningar på varken tvn eller datorn sedan det funkade sist. Vad är det för fel tro?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla stiften i HDMI-kabelns kontakter. När det inträffade för oss hade ett stift i ena kontakten blivit intryckt av någon anledning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kollade stiften och mycket riktigt så såg ett av stiften ut att ha blivit intryckt. Dock ser det precis likadant ut för motsvarandestift i kontakten i andra änden av kabeln så frågan är om det inte ska vara så? Det är stiftet längst ut på den "undre"/inkonade sidan som sitter längre in i båda ändar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag upptäckte det därför att de två ändarna såg olika ut. Så då är nog inte det som är problemet i ditt fall.

Anser datorn att den är ansluten till två skärmar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...