Just nu i M3-nätverket
Jump to content

hur gör man i MMC?

Ufo Mongo

Recommended Posts

Hur gör man för att få en endaste vy/alternativ i MMC?

Jag vill att en användare ska köra en genväg till MMC, och bara få chansen att starta/stänger spooler-tjänsten.

-Two wrongs make a right

Gör 2 batchfiler och lägg dessa på skrivbordet, typ "start_spooler.cmd" och "stop_spooler.cmd". Dessa ska innehålla "@net start spooler" respektive "@net stop spooler".

förvisso rätt vad gäller spooler-grejen, dock inte som svar på det jag frågade :-)

näe, frågan var hur man kunde visa endast EN sak i en MMC, och spooler var bara ett exempel.

ok... Jag är dock inte säker på att jag förstår din fråga, men jag misstänker att du vill göra något som MMC inte är gjort för.

MMC är enkelt sagt ett sätt att ha samma stuk på gränssnittet för flera applikationer. Man skriver ett program ("MMC snap-in") - vanligtvis i C++ - som man kompilerar och länkar till en ".msc"-fil (vilket är samma nästan sak som en DLL).

Programmeraren bestämmer helt och hållet vad den ska kunna göra. Du som användare har ingen kontroll över detta - att exempelvis i MMC-snapin:en "services.msc" bara styra 1 service är inget du kan göra. "services.msc" kontrollerar alltid alla services som finns på datorn.

OK

Då kanske jag har skrivit fel. Jag vill han en *.msc där man bara kan göra en sak.

Jag vill alltså att en användare ska kunna öppna en msc (mmc) och idiot-säkert bara kunna göra en sak, spelar ingen roll vad. Poängen är att msc ska vara så idiotsäker att man kan överlåta den till en användare :-)

Om du listar vad du vill att användaren ska få göra, kanske jag eller någon annan kan föreslå en alternativ lösning. Exempelvis kanske du skulle kunna skriva ett grafiskt gränssnitt i VB och använda WMI för det användaren ska göra.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...