Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gammal dator


MariaE

Rekommendera Poster

Flyfisherman

CPU "throttling" kanske enklast kan jämföras med en racer bil.

 

Vid full gas i en tävling så går motorn på väldigt höga varv, ger mer hästkrafter, men blir samtidigt varmare och en racer bil kan också överhettas.

Släpper man av på gasen (trotteln eller trottlarna på äldre motorer) så avger den mindre hästkrafter, blir inte lika varm, går långsammare helt enkelt.

 

På liknande sätt arbetar denna CPU "throttling", när CPU:n når gränsvärdet för den satta temperaturen så börjar den "throttla" dvs. den går ned i hastighet, som jag skrev tiidigare så sänks frekvenser och annat så värmen sjunker, men den blir också långsammare - precis som racerbilen blir det när man släpper på gasen.

 

CPU "throttling" används också ibland på bärbara datorer för att spara på dess batteri när CPU (processorn) inte belastas. När CPU skalar ned sig i frekvens, drar den också mindre ström och som en följd blir den inte lika varm och ofta blir datorn tystare eftersom CPU (processor) fläkten inte behöver arbeta på högvarv.

 

I ditt fall tycker jag att du satt gränsvärdet för CPU temp. för lågt när det gäller dess avstängning (CPU shutdown).

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 116
  • Skapad
  • Senaste svar

Jag tänkte börja surfa på min blå dator igen därför att jag trodde att det hade blivit något fel med bildskärmskortet till min surfdator... Men det kanske är så att min surfdator också har något liknande detta "throttle". Jag fick ingen bild när jag skulle sätta på datorn men nu funkar min surfdator igen...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle också rekommendera dig att försöka byta batteriet på moderkortet, visst går det att köra utan, men varje gång du stänger av datorn nollställer ju bl.a.  klocka och datum, och som du redan märkt, och kan också påverka negativt på flera program,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt inte så många program i den datorn. Nästan bara Windows och gamla dataspel. Men jag ska ta och installera ett livsviktigt program som har slutat att fungera och det är HDD health.  Jag har skrivit upp vilket värde spin up time hade från början och satt en lapp på datorn. Min Pentium 400 har spin up time ändrats på flera gånger. Jag har skrivit upp ursprungsvärden på spin up time och satt en pärm. Jag ska leta fram detta värde.  Spin up time kan också ha ändrats tillbaka till lägre värde eftersom jag inte har använt datorn på ett tag. Men nu när jag har fått fram nationalencykopedin då använder jag datorn lite mera och gör backup oftare eftersom jag inte vet när datorn kraschar.... Min Pentium 400 är sprayad med blåfärg. Jag gillar blått. :-) Jag kommer inte ihåg vad jag försökte få fram skivan med tidigare eftersom det inte lyckades. Kanske med hjälp av en tandpetare ?

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ändrat daturmet i min blåa dator och nu klagar den på att det inte är äkta Windows... Men när datorn har varit avstängd ett tag och jag måste börja med att skriva in Cmos-värdena på nytt och det står år 2003 nånting då klagar inte datorn... Windows 7 var inte uppfunnit då. I vilket fall som helst så kollar jag varje gång att Cmos-värdena är som jag har ställt in dem.Annars går datorn sönder när den blir för varm :-(  Om jag ska byta Cmos-batteri måste jag be om hjälp att öppna datorn. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Någon gång i november kommer min Dell-dator att krascha enligt hdd health. Den datorn är från 1999. Men om jag inte använder den på nån månad så håller den naturligtvis längre. Men moderkortet kan ju också gå sönder före hårddisken. Då får jag nog ta och instalera Windows 98 på min blå dator för Windows 98 måste jag ha på en av datorerna. Jag har ju program som inte går att köra Windows 7.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte köra Windows 98 virtuellt istället, om din dator klarar att hantera detta?

Windows 98 tar ju heller inte upp några systemresurser att tala om, så det passar ypperligt att köra virtuellt.

 

Som ett exempel kör jag MS-Dos 6.22, Windows 3.11, Windows 98, Windows XP, Windows 8.1 samt ett flertal olika Linux distributioner virtuellt på min stationära med Windows 7 x64 som "Host" (värd).

 

Dessa virtuella maskiner "Guest" uppträder och fungerar som om det skulle vara en riktig maskin och man kan installera och köra dom flesta program precis som vanligt.

 

Se bl.a. dessa trådar:

Guide - Hämta och installera gratis VMware Player särskilt viktigt inlägg # 7

Guide - Hur man kör en VMware-maskin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte köra Windows 98 virtuellt istället, om din dator klarar att hantera detta?

Windows 98 tar ju heller inte upp några systemresurser att tala om, så det passar ypperligt att köra virtuellt.

 

Som ett exempel kör jag MS-Dos 6.22, Windows 3.11, Windows 98, Windows XP, Windows 8.1 samt ett flertal olika Linux distributioner virtuellt på min stationära med Windows 7 x64 som "Host" (värd).

 

Dessa virtuella maskiner "Guest" uppträder och fungerar som om det skulle vara en riktig maskin och man kan installera och köra dom flesta program precis som vanligt.

 

Se bl.a. dessa trådar:

Guide - Hämta och installera gratis VMware Player särskilt viktigt inlägg # 7

Guide - Hur man kör en VMware-maskin

Dessa länkar får jag läsa i morgon eller nån annan dag. Nu är jag för trött. Men att skriva detta inlägg var inte så ansträngande.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 98 har jag på min Dell-dator. Det har jag alltid haft men när den kraschar ska jag köra andra operativsystem virtuellt på datorn som jag har Windows 7 32-bitar på. Jag försöker installera Windows 7 på engelska på min blåa dator. Det tar lite tid. Den stänger ju av sej ibland. Då måste jag vänta nån timme innan jag försöke igen. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

?? Maria, gör det inte så komplicerat.

 

Vill du ha hjälp med stegen att skapa virtuella maskiner, så säg till.

Det är absolut inget märkvärdigt, men du bör naturligtvis se till att du har en frisk dator med någorlunda kraft på.

 

Som sagt, bara hör av dig, men jag rekommenderar att du börjar med att läsa igenom länkarna ovan.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den här datorn blir det inte ialla fall. Den bara surfar jag på. Och allt som jag tycker är värt att spara flyttar jag jag över till mina andra datorer och bränner skivor där. Annars blir det bara en massa viris och min surfdator startar långsamt eller ännu värre. Mina andra datorer som der har blivit virus i har inte betett sej så. antivirusprogrammet har bara tagit bort dessa filer. Det påstås att viss kod på vissa webbsidor är skadligt. Därför lagrar jag såna filer på min andra dator. Dessa skadliga filer har inte förstört något i den datorn . På många av mina skivor har jag en massa skadliga filer för jag kunde inte köra antivirusprogram så ofta när jag surfade på min blå dator. Den stängdes av för ofta då.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag installerat total commander på min blå dator. Jag hoppas jag hittar några roligare program också...  Jag har försökt att få tag på backgammon som inte är så snabbt men det verkar visst omöjligt. :-( De enda spel som jag har på min blå dator är patiens och hjärter. Jag gillar inte så många äkta dataspel. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag även installerat Open Office. Det bästa med datorn är att den är tyst och blå.

 

Det går inte att surfa på den utan att man börjar om från 0 filer. Nej nu blev det fel där. Det är den svart-vita datorn som det inte går att surfa på. Den blå går ju att surfa på men den stängs av ganska fort och det går inte att installera flashplayer. 

 

Jag har ringt internet support och bett dem att hjälpa mej med datorn så att den gick att surfa på. Men det funkar inte. Dessutom blir den för varm fort och för långsam. Därför köpte jag en ny som jag bara surfar på nu.

 

Jag märkte att jag inte kunde ladda ner filmer från you tube på den. Datorn stängdes av för ofta och innan jag hade laddat ner filmen. Nu har jag alla filmer som jag vill se från you tube. Jag har slutat att spela in program till video också. Jag har alla program som jag vill se nu. Jag spelar över dem från videoband till DVD-RW sen kopierar jag dem till äkta skivor. Och sen glömmer jag att radera DVD-RW så det blir en äkta skiva till av samma program :-( Vissa filmer har jag också på vanliga DVD-R för det är kö på äkta skivor. 

 

Min andra dator som är spreyad med blåfärg väntar jag bara på att den ska krascha. Den är från 1999. Spin up time har ändrats flera gånger på den datorn. Den blir inte heller för varm för den är för långsam. Den har jag Windows 98 på. När datorn som jag har Windows 98 på nu kraschar ska jag installera Windows 98 på den blå. Jag har ju flera program som bara kan köras på Windows 98.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blå är färgen...

Detta är Neptunus, en mycket vacker färg på denna planet i det yttre solsystemet.

 

250px-Neptune.jpg

 

Och dess omloppsbana Neptune_Orbit.gif

Bilden ovan är tagen från NaSA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en snygg planet. Omloppsbanan var inte snygg. Den var röd. Nu blir det till och med röda prickar under det som jag skriver. Nu ska jag sova lite till. Men det kan bero på

att vi helt har bytt ämne för denna tråd ??

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en snygg planet. Omloppsbanan var inte snygg. Den var röd. Nu blir det till och med röda prickar under det som jag skriver. Nu ska jag sova lite till. Men det kan bero på

att vi helt har bytt ämne för denna tråd ??

/Maria

Tja, varför inte, eftersom du har en blå dator och blått är genomgående i tråden...

Ett litet stickspår således.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska ta reda på lite mera uppgifter om mina blåa dator. Nu har jag installerat Netscape 7.0 tror jag det var. Netscape  har de visst slutat med helt. Tur att jag har en skiva med den webläsaren då. Jag ska fixa till en snygg bakgrund till datorn. Jag gjorde fel först. Bakgrunden blev alldeles svart :-( Det verkar visst som om man bara kan välja rena färger  i vissa fall. Jag vet inte hur jag fixade till bakgrunden i denna dator.? Det är dumt att det bara finns två USB-uttag framtill på datorn och längst ner :-( För att kunna sätta dit ett USB-minne måste jag ha en extra liten usb-sladd som jag råkar trampa på ibland :-( Det finns 4 stycken på baksidan. 

 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är olämpligt att surfa med Netscape och andra nedlagda produkter eftersom de innehåller kända säkerhetshål som kan utnyttjas av en webbsida för att infektera datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag surfar inte på den datorn längre. Jag kopplade bara upp mej för att försöka få alla menyer i Windows på engelska. Avira har jag som antivirusprogram. Avira hittade massor med visur på min svart-svita dator som jag flyttar över alla filer till. Jag kunde inte ladda ner någon webläsare på engelska . Jag installerade en webläsare som jag hade på  en DVD-R.

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fresh Diagnose gav mej inte så mycket info om datorn som jag kunde kopiera hit  eller bifoga i nån fil för de som undrar vilken dator jag har. Hoppas någon vet nåt bättre program. I Windows 98 finns sysinfo som man kan köra på datorn för att få veta vilka grafikkort mm som finns i den. Men det verkar inte finnas något liknande i Windows 7 32 bitar  :-( 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Windows 7 öppna Start och klicka på Kör, skriv sedan DxDiag i rutan och Enter, då ska du kunna hitta vilket grafikkort du har under fliken Bildskärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ska jag göra det. Nu har jag installerat Sea Monkey i datorn också. Den är på engelska den också. Men jag kunde inte installera Safari på Engelska. Men det gick att ladda ner Safari på engelska och flytta över till min blå dator ialla fall.  Ja det kanske är ganska självklart men men eftersom det nu inte gick att installera det på engleska trots att det var på engelska så börjar man ju undra vad som är självklart eller inte. Jag installerade backgammon också från en skiva men det påstås att man måste registrera det för att kunna spela hela spelet....:-( 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag installerat ett program som heter Winfile i min blå dator. Påminner om winfile i windows 98 och windows 3.1 . Hoppas jag hittar några fler bra program på engelska. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag äntligen kunnat ändra bildskärmsbakgrund från svart till blå men det tog tid.:-(  Datorn ville ändra tillbaka till svart hela tiden :-( Vissa inställningar kan jag inte alls göra p.g.a. att Windows 7 inte är registrerat  på min blåa dator.

 

 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har glömt bort min blå dator ett tag nu p.g.a. alla fel som har blivit med denna surfdator. Nu vet jag hur man får blå text i alla fall. 

 

Det finns olika blåfärg att välja på. Jag trodde först att detta bara funkade om man använde  Webbläsaren Sea Monkey som jag har i min blå dator också. 

 

Det verkade blir samma färg... Hoppas det blir med annat blåfärg...

Men de olika blåfärgerna heter ialla fall medium blå och blå som man kan välja mellan. Det andra är cyan eller turkos. 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...