Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Åska


corado

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag bor i ett hyreshus från 1991, det är ett kommunalt bostadsbolag som äger det.

Min fråga är hur säker min dator är under ett åskoväder?

Man hör ju att man ska dra ur sladdar och antennkablar, men gäller

det även i ett någorlunda modernt hyreshus?

 

Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det gäller oavsett hur man bor, ett blixtnedslag kan vandra både i elledningar och telefonledningar, vertikalt och horisontellt, flera km, så man kan aldrig vara helt säker.

Har själv dålig erfarenhet av åsksmällar, och förstörd utrustning.

Det enda är att dra ur el och telefon/bredband, och helst innan ovädret kommer.

Visst kan man åsksäkra så mycket som möjligt, men det gäller främst när man bor i eget hus.

 

 

--------------------------

Flyttar tråden till bättre forum

Laso - Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller åska kan man nog aldrig vara riktigt säker..

Man vet ju inte var smällen tar.. är det i en elledning utanför hyreshuset så kan nog en del av energin leta sig in till din dator.

 

Men om jag bodde i ett hyreshus inne i stan skulle jag inte i panik rusa och rycka ur allt när man hör åskan.

Bodde jag i ett hus mitt ute på en åker och har luftledningar både för el och tele skulle jag vara mer alert.

 

Jag har ett enkelt överspänningsskydd (apparatskydd) av bra fabrikat till tv mm.

Till min stationära dator har jag både skydd lika ovan samt en fulltrafo.

 

Dock finns inget skydd för tele och därför är det teleproppen till modemet som dras ut vid oväder..

 

(Ett problem med överspänningsskydd är att man inte vet när skyddet inte längre fungerar. Det kan ju ha tagit emot ett antal smällar och gjort sitt jobb men till sist tröttnat. Finns en del skydd med indikering för när skyddet är väck)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan aldrig vara helt säker påpekar Laso.

Men ska man börja se på risken för åskskador (dom jag kännner till)

så tas rekordet av en medarbetare på det företag där jag arbetade i slutet på 90-talet nära Växjö.

Den "leasade företagshemdatorn" från 1997 till 2000, 3 år drabbades under de här åren av 2 förstörda datorer och 6 förstörda modem. Så efter 3 år var hon inne på sin 3e dator och 7 modem.

Bodde på landet med 2km luftledning till huset.

 

Som god tvåa en kamrat i Barsebäck by. Efter ett blixtnedslag i transformatorstationen för området så var det mesta av anslutna elprylar förstört, TV, tvättmaskin osv. Dock ingen dator för det här var före hemdatorernas tid.

 

Själv har jag haft dator hemma sedan 1993. Bott i städer som Växjö, Arvika, Göteborg. Slutat dra ut elprylarna för länge sedan. Däremot har jag multikontakter för dator, bildskärm, skrivare osv. Multikontakter som normalt är frånslagna.

Har aldrig råkat ut för nått.

Vare sig skadad elektronik vad jag märkt.

Eller blixtnedslag som träffat mig själv. Trots att man aldrig kan vara helt säker som Laso skriver.

 

Så min slutsats är:

Ju tätare bebyggelse, ju längre avstånd det är från dig till luftledningar, dessto mindre risk.

 

Matas områdets centrala transformatorstation med markledning, mindre risk än om transformatorstationen matas med luftledning (som jag tror det var i Barsebäck by).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har drabbats av åskskada en gång. Skadade, men slog inte ut, en dator, dödade ett ADSL-modem, en telefon och en digitalbox.

 

Tog sig in i huset troligen via telefonen.

Detta i ett säkert område, dvs inga luftledningar men ändock har blixten slagit ned någonstans.

 

Överspänningsskydd, brytkontakter, klarar inte av att blockera en blixt. De är för svaga. Och har man datorn ansluten till annan utrustning kan blixten krypa in annan väg än via elledningarna.

 

Som skrivits ovan. Bor man i tätbebyggt område, inga luftledningar osv kan man klara sig i många många år utan skada. Enda sättet att säkra sig till 100% är att dra ut alla kablar och kontakter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överspänningsskydd, brytkontakter, klarar inte av att blockera en blixt

Det är sant, inte blixten.

Men det är ändå rätt sällan som själva blixten slår ner direkt i ens ledningar inomhus.

 

Oftast handlar det om överspänningar som en följd av en potentialhöjning när blixten slagit ner i närheten.

 

Ett grovskydd (Typ 1) kan ta det som blir kvar och letar sig in i huset.

Ett mellanskydd (Typ 2) tar det som grovskyddet släpper igenom.

(alternativt ett kombinerat typ 1 & 2)

Ett apparatskydd (typ 3) tar det som mellanskyddet släpper igenom.

 

Sedan ska apparatens egen isolation tåla resten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bor på "landet", inga luftledningar vare sig telefon eller el, men ändå så har jag fått flera datorer, modem, routrar utslagna/förstörda under dom senaste åren.

Några ggr har blixten slagit ner i telestationen, och letat sig fram till mitt hus.

Någon gång har den slagit ner i närheten, indirekt direktträff, och då hjälper ingenting.

Har utnyttjat försäkringssjälvrisken och kunnat få nya prylar från min ISP, vid varje tillfälle, samtliga ggr har hårddiskarna klarat sig.

 

Idag, så åker kontakterna ur om man ska iväg eller jobba och man tycker himlen ser misstänkt ut, eller väderrapporten spår elände.

 

Men visst är det säkrare inne i stan, och i större hyreshus. jag bara menar, att helt 100:a kan man aldrig bli.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spelar det någon roll om man har jordade uttag eller inte?

 

Nej, åskan söker sig iofs till jord men den kan likagärna gå via nollan eller en fas ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Flyfisherman

Grundregeln - går åskan - ur med alla sladdar från vägguttagen, oavsett om man bor på landet eller i stan i lägenhet.

 

Som påpekats tidigare, så kan (och har hänt, samt händer hela tiden) blixtnedslag i en transformatorstation x-antal mil bort; fortfarande trots åskledar-skydd ge transienter över 230V/400V ledningarna på över 100 000 V. Dessa transienter är extremt kortvariga över höga frekvenser, men i sällsynta fall kan orsaka att all elektronik ansluten till vanliga elnätet - totalt slås ut.

 

Elkraftbolagen kommer då att säga nåt i stil med: nej vi har åskskydd så detta kan inte drabba våra kunder - också får man själv stå där med svartepetter.

 

[Edit]

Frågan om man är bättre skyddad med jordade uttag?

Både ja och nej.

 

För det första om man skall försöka vara så skyddad som man kan vara som en privatperson;

jordade uttag, samt en galvaniskt skild strömtrafo kopplad till jord.

Men även där är det ingen garanti, men oddsen är helt klart bättre.

 

Sedan som grädde på moset; även om inte elektroniken går sönder, så kan detta inträffa (och ja, har egen erfarenhet)

En nolla blir till en etta och vice verca, vilket orsakade på elekronikprodutionsfabriken att monteringsmaskinerna helt plötsligt monterade alla SFP-komponenterna 0.05mm fel.

 

Ingen förstod vad felet låg tills vi gjorde reset.

in med sk. "spikmätutrusning" som klarade av att mäta transienerterna och detta var på en fabrik i Östergötland där åskan gick i princip hela dagarna.

 

Japp - det var mycket riktigt blixtnedslagen flera mil därifrån som orsakade störningarna i monteringsmaskinernas positioneringssystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, som sagt, helt säker kan man tyvärr aldrig vara.

 

Under sista tiden här, har det ett par ggr kommit åskväder lokalt, bara sådär, himlen har mörknat rätt fort, sedan har regn, åska och blixt bara kommit på en gång, man hinner inte riktigt med, man bara hör att det smäller till ute plötsligt, men har haft tur, inget trasigt ännu under juli, men prognosen framöver säger ju, varmare och klart väder nästa vecka, sedan kommer kallare luft igen, och då är det troligen dags för lite åska och blixt igen, så det gäller att var med då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...