Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förslag på moderkort? Ev. garfikkort också?


Klippan

Rekommendera Poster

Hej, har en äldre dator som jag börjar uppleva som seg och att den hänger sig i en minut ibland.

Den är ett hembygge men har fungerat bra under en lång tid. Nu sitter det ett ASUS A8S-X moderkort i.(2005)

Jag tänkte att byta upp mig ett par snäpp och satsa på något nyare.

Jag skulle gärna vilja ha något liknande kort fast nyare alltså och utgå från det.

 

Övriga önskemål:

 

ATX format - det måste passa i min låda som i sin tur passar väldigt bra i bokhyllan.

 

Kunna köra XP - för det har jag och är nöjd med det

 

Gärna kunna köra W98 - jag har en "dual boot installation" och kan köra äldre spel på den

 

Behöver inte kunna köra de nyaste spelen jag har inga sådana.

 

Gissar på att ett par år (2-3 år) gammalt kort räcker gott för mig.

 

Likaledes ang. grafikkort. Räcker det med det inbyggda? Eller har någon förslag på ett?

 

Tack på förhand !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nvidia geforce gt 630m är ett grafikkort för dig :) Eller ett billigt o bra Intel graphics?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nvidia geforce gt 630m är ett grafikkort för dig :) Eller ett billigt o bra Intel graphics?

Det grafikkortet är för laptops, så det blir inte så bra.

 

 

Vad det gäller moderkort, så har Asus A8S-X socket 939. Det är en standard som inte tillverkas längre. Det sista moderkortet med socket 939 som tillverkats är ASRock 939A785GMH/128M (2009). Blocket är nog din bästa chans om du vill ha ett liknande kort som du har nu.

 

Angående grafikkort. Vad har du nu? Hur mycket får ett nytt kosta och hur kraftigt är ditt nätaggregat? Svårt att komma med förslag utan att veta detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gärna kunna köra W98 - jag har en "dual boot installation" och kan köra äldre spel på den

 

Jag tänker inte ge dig förslag på komponenter, trots att jag bygger datorer stup i kvarten för vänner och bekanta enligt användarönskemål och budget från dem.

 

Vad jag däremot skall säga till dig är att du bör vara medveten om att med nya komponenter kan du få problem med att hitta drivrutiner för W98. W98 är ett gammalt OS. Tillverkarna av komponenter tar sällan eller aldrig fram drivrutiner för dem som är anpassade för W98.

 

Skall du fortsätta köra W98 skall du se till att hålla dig till moderkort som är tillverkade fram till 2007. Då finns det större möjligheter att hitta drivrutiner för W98, i vissa fall bra sådana. Tillverkade moderkort (och för all del även grafikkort) från och med 2008 och senare (i synnerhet tillverkade efter 2010) innebär antingen standarddrivrutiner (om sådana finns) som fungerar hjälpligt i W98 eller inga alls.

 

De drivrutiner som du kommer att få störst problem med för W98 är de som är anpassade för chipseten på moderkorten (de som har med PATA, SATA, USB, PCIe, minneshantering med mera att göra).

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...