Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mystisk musik när skärmen går i viloläge?


mrcreosote

Rekommendera Poster

Hej Bullen, jag har ett problem. Sista dagarna när datorn går i viloläge, svart skärm, så börjar trevlig hissmusik spelas, låter ungefär som introt till en amerikansk 80-tals sitcom...

 

Virus? Jag har nyligen totalt återställt datorn till fabriksinställningar så den borde ju vara ren?

 

Så fort jag rör musen eller trycker på en tangent så skärmen går igång igen så upphör musiken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viloläge används för lite olika funktioner. Vad menar du med viloläge, att du bara låter datorn vara ett tag och det är egentligen skärmsläckaren som går igång, att du väljer Viloläge i start-menyn eller vad?

 

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-performance/i-want-to-disable-the-music-that-plays-during/32063337-8e16-4304-855e-a6affcb9e1b3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja det går 10-15 minuter och skärmen släcks ned och den går väl sen ner i något slags vilo- eller strömsparläge.

 

Jag har försökt kolla i ljudinställningar och strömspar inställningar men hittar inget om att det ska gå igång hissmusik när den går ner i viloläge?

 

edit: en kille verkar haft sama problem som jag och hittat någon inställning i skärmsläckaren som ska hjälpa, men jag hittar inget? Min länk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Använder du skärmsläckare?

I så fall vilken; Windows inbyggda eller via något separat installerat program?

 

Om det är det sistnämnda så kan det finnas ett ljudschema med en sådan skärmsläckare-programvara, vilken jag för övrigt avråder från att använda pga. det tar upp onödiga systemresurser.

 

Start > Kontrollpanelen > Program => gå igenom listan med installerade program och se om du har något 3:e parts skärmsläckarprogram installerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej jag är väldigt försiktig med att ladda ner onödiga program och tillägg, är väldigt noga med att hålla datorn ren och fräsch, har inget tredjeparts skärmsläckare installerat, kör bara windows eget, och har som sagt nyligen återställt datorn till ursprungsskick. Tror faktiskt det var då problemen började....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

Och som vanligt så är det inte samma person som är med i filmen som har skrivit inlägget !

 

 

 

Om du nyss har gjort en total återställning så bör ditt problem inte vara möjligt !

 

Existerade problemet DIREKT efter återställnningen ?

 

Det är rimligt att anta att du har gjort någon typ av ändring med datorn sedan återställningen och det har orsakat problemet .

 

Tillbaka till ritbordet och fundera , annars så är väl ovanstående ideer vanliga lösningar .

Ominstallation igen ! ?

 

Jag tillförde väl inte mycket med mitt inlägg men jag kunde inte motstå frestelsen att få skriva ett bara för att få skriva den första raden såsom reaktion på ditt första inlägg , he he .

 

 

Trevlig midsommar .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja det går 10-15 minuter och skärmen släcks ned och den går väl sen ner i något slags vilo- eller strömsparläge.

 

Jag har försökt kolla i ljudinställningar och strömspar inställningar men hittar inget om att det ska gå igång hissmusik när den går ner i viloläge?

 

edit: en kille verkar haft sama problem som jag och hittat någon inställning i skärmsläckaren som ska hjälpa, men jag hittar inget? Min länk

Ändrar sig tiden om du ändrar tiden för när skärmsläckaren går igång?

Bara så att vi vet att det är just det som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm,, nu gick jag och handlade och inget hände när jag kom tillbaka, allt var tyst och fint.

 

Kan det ha något med spotify eller utorrent att göra, som ofta varit igång när detta inträffat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spotify är ju till för att spela musik och googlar man på det stöter man på ett antal trådar ditt problem skylls på Spotify.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spotify är ju till för att spela musik och googlar man på det stöter man på ett antal trådar ditt problem skylls på Spotify.

 

Hmm nu har jag googlat massor på spotify och alla ord/bregrepp som har med detta problem att göra, men hittar inget, och jag brukar vara ganska duktig på att söka på google, vrida och vända på allt tills jag hittar.

 

Kära Cecilia - länk till det du hittat i ämnet?

 

Glad Midsommar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack detsamma!

 

Ska se om jag kan komma ihåg vad jag googlade på innan jag skrev första svaret.

...

Nix, tyvärr hittar jag inte igen det.

 

Vad har du för skärmsläckare vald och efter vilken tid går den igång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har det varit lugnt några dagar, symptomet verkar ha försvunnit?

 

Efter datorns totala återställelse hade jag ingen skärmsläckare, det blev bara svartskärm efter ca 10 minuter. Jag har ju kollat alla inställningar men inte egentligen ändrat något, förutom att jag nu ställt in bubblor som skärmsläckare.

 

Iofs bra att det lugnat ner sig, men samtidigt skumt att man inte vet vad det var - känns ju lite otryggt, att det kan fortfarande ligga och lura någonstans i väntan på bättre tider?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
det blev bara svartskärm efter ca 10 minuter.

Ja det är nog standardinställningen i Windows 7 energisparläge och helt normalt.

Men tiden kan du ändra till ett annat värde som passar dig, eller stänga av detta helt om du inte alls vill att bildskärmen skall släckas ned och spara energi.

 

Se denna tråds inlägg #5 för mer info http://eforum.idg.se...ost__p__1609506

Samt inlägg #9 ang. skärmsläckare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...