Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows LIve 2011-fel 0xC00CE556


Mållgan

Rekommendera Poster

Jag har i min laptop Acer Asprire 8943G (Windows 7 Home edition)installerat en SSD-disk och till den clonat tillbaka den gamla C-diskens innehåll med operativsystem, alla program mm.

 

När jag därefter startar epostprogrammet Windows Live Mail 2011 kommer två dialogrutor fram: "Konfigurationsparsningsfel" samt "Fail to initialize 0xC00CE556 shared canvas". Epostprogrammet fungerar delvis om jag väljer Ignorera för dessa två besked (mail kan mottas) MEN det går inte att skapa och skicka nya mail eller vidarebefordra mottagna mail. Detta åtgärdas inte efter att jag kör reparation av Windows Live Mail. På nätet har jag hittat andra som har haft samma problem men någon dundermedicin tycks finnas. Någon som vet bättre?

 

Det kanske blir att ominstallera Windows Live Essentials där jag har version 2011 installerad. Innan nyinstallation av 2012-versionen kan kontot, kontakter och meddelanden exporteras från 2011- versionen men frågan är om detta sedan kan importeras till den nyinstallerade 2012-versionen. Någon som vet eller tror sig veta? Det enklaste vore ju att installera 2012-versionen och hoppas på att den ersätter 2011-versionen "automatiskt". Jag hittar ingenting på nätet om just detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-live/mail-import-backup-restore

 

Dina Kontakter bör du spara som .scv filer. "Om du importerar flera kontakter är det bättre att använda .csv. (eftersom filer av typen .vcf måste importeras en åt gången.)" För import av dessa till Windows Live Mail 2012 se Så här importerar du kontakter som är offline till Windows Live Mail i länken ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ökar mystiken. Först har jag avinstallerat Windows Live Essentials 2011 och startat om datorn. Därefter ny installerar jag Windows Live Essentials 2011 med nedladdad installationsfil. När jag sedan öppnar Windows Live Mail så finns där mitt epostkonto samt alla mail och kontakter som fanns i det avinstallerade programmet. Varifrån kommer dessa? Det spelar ingen roll om jag avinstallerar med Revo Uninstaller. Och samma fel är kvar. Det går inte att skapa och skicka nya mail eller vidarebefordra mottagna. Och jag vill för allt i världen inte avinstallera hela Windows 7 och sedan ominstallera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt obegripligt för mig. Jag har även tagit bort alla mappar på C-disken som handlar om Windows Live Essentials 2011 och Windows Mail men trots detta dyker mailboxarna och epostkontot upp i det nyinstallerade programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Server för inkommande epost är en POP3-server och sedan tycks det vara en SMTP-server för utgående post. Så har det alltid varit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något alternativ till Windows Live Mail för Windows 7 där man kan behålla sin epostadress som används i Windows Live Mail (en telia.com-adress)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows Live Mail 2012 har jag provat med men det funkar inte och precis på samma sätt som 2011-versionen. Thunderbird höll jag på att glömma bort. Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder nu Mozilla Thunderbird som förstavalet för epost med oförändrad epostadress. Funkar perfekt. Importerade kontakterna från Windows Live Mail 2011. Det sistnämnda får hänga med en tid. Det kanske dyker upp någon dundermedicin som fixar det elände som jag har beskrivit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis till att Mozilla Thunderbird fungerade för dig! Även jag tänkte en gång välja Thunderbird istället för Windows Live Mail. Jag skulle använda den som min tele2.se-adress. Tele2 använder sig av en POP3-server. Thunderbird föredrar IMAP som varande säkrare även om man vid installationskonfigureringen inte förbjuds att ange POP3 som sitt (eller rättare sagt som sin ipleverantörs) val. Därför valde jag WLM som inte klagade på POP3-valet.

 

Jag tycker du ska avinstallera Windows Live Mail 2011. Tror det kan skapa problem för dig om du har två olika mailprogram med exakt samma telia.com-adress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag begriper hamnar ankomna mail med adressat @telia.com i mitt konto i Telias websurver men överförs därifrån till min hårddisks mailprogram i det ögonblick jag öppnar dessa program. I nuläget anländer därför ankomna mail till båda mina inboxar, d v s både i inboxen i Windows Live Mail 2011 och i inboxen i Mozilla Thunderbird. En aning onödigt förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis till att Mozilla Thunderbird fungerade för dig! Även jag tänkte en gång välja Thunderbird istället för Windows Live Mail. Jag skulle använda den som min tele2.se-adress. Tele2 använder sig av en POP3-server. Thunderbird föredrar IMAP som varande säkrare även om man vid installationskonfigureringen inte förbjuds att ange POP3 som sitt (eller rättare sagt som sin ipleverantörs) val. Därför valde jag WLM som inte klagade på POP3-valet.

Säkerheten är förstås densamma oavsett vilket program du använder. ;)

 

Sen många år låter jag Thunderbird hämta mejl med hjälp av POP3 från e-postkonton hos flera olika ställen utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter betryggande, Cecilia. Just nu är det inte aktuellt för mig att byta från WLM till Thunderbird men om jag i framtiden skulle vilja göra det och jag då får upp att POP3 är osäkert kan jag bortse från det. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hurra! Efter en hel del research hittade jag nedanstående sida med förslag till lösning på problemet med "0xC00CE556" och som passade exakt för det felmeddelande jag fick (/...Framwork/v.2.0.50727/config/ ....). Efter genomförande av åtgärderna funkade Windows Live Mail 2001 perfekt igen! Jag gjorde ändringarna i både mappen "Framework" och "Framework 64" men det tycks som att åtgärden i mappen "Framework" var det som fixade till det. Kanske även kan hjälpa någon annan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsch. Här är länken:

 

http://blogs.sits-solutions.com/2010/11/02/parser-returned-error-0xc00ce556/

 

Nu skulle det också vara bra att kunna inmportera meddelanden (mapparna) från Thunderbird till Windows Live Mail 2011 men jag ser att i importfunktionen finns inte Thunderbird med som epostprogram från vilka meddelandeimport kan göras. Någon som vet innan jag börja borra i detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars har du rätt i att man inte verkar kunna importera inifrån WLM. Microsoft har bara skrivit sina egna epostprogram.

Arkiv -> Importera meddelanden -> Markera program Markera det format du vill importera e-post från : Microsoft Outlook Express6, Windows E-post, Windows Live Mail (Föregående Nästa Avbryt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hittat några metoder nu och återkommer när jag har tillgång till min "huvuddator" och provat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en beskrivning på en undersida till www.qlambda.com som jag hittade när jag sökte på min Ipad men när jag tar fram adressen på min huvuddator blir svaret att sidan inte finns.

 

Några avancerade övningar handlar det dock inte om utan först exporterar man Thunderbirds inkorg och skickade mail till var sin mapp, t ex på skrivbordet, och använder formatet EML för de exporterade mailen. Dessa mappar kommer då att innehålla varje enskilt mail i eml-format. För att genomföra detta krävs att man till Thunderbird först har importerat det särskilda Import-, exportverktyg som finns för Thunderbird.

 

Nästa steg är att öppna Windows Live Mail och där importera de två mapparna, som exporterats från Thunderbird. När man i importsteget kommer till valet av epostprogram, från vilket importen ska ske, så väljer man Windows Live Mail (trots att exporten har gjorts från Thunderbird men finessen är väl att mailen har exporterats i eml-format) och går vidare för att i nästa steg välja den mapp som ska importeras. Välj "huvudmappen" på "högsta mappnivå" även om eml-mailen finns i någon undermapp. I Windows Live Mail hamnar de på så sätt importerade mapparna, med mailen, i vänsterhuvudrubriken Undermappar (tror jag det blev)-Importerad mapp (nederst i vänsterkolumnen). Där öppnar man importerad mapp och kan sedan välja att flytta över, eller kopiera, innehållet till inkorgen resp. mappen för skickade mail. Lätt som en plätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poäng utdelad för lösningen :thumbsup:

 

Det finns också en särskild tråd om hur man flyttar mejl mellan olika program: //eforum.idg.se/topic/326802-guide-flytta-och-sakerhetskopiera-epost/

Känner du för att komplettera den med en kopia av det du skrev?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...