Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 8


Gäst Qe2

Rekommendera Poster

Hej därute. Har införskaffat mig en ny dator. Letade efter en med Windows 7, men det var stört omöjligt. Hade jag varit tekniskt lagd kunde jag ju ha köpt en i delar och monterat ihop den själv, men jag vill gärna ha användning för datorn, så det blev till att köpa en, då med Windows 8. Ångrar mig som attan, men det är försent. Undrar om det finns någon som kan lämna ett tips om en lättförståelig bok om Windows 8? PC För Alla har ju en Windows 8 "skola", men efterlyser alltså en bok om ämnet i fråga. Tackar på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adlibris har en lättfattlig bok om Windows 8 till 216:- Jag köpte en liknande om Windows 7 och kan garantera att de är bra bilder som visar hur man skall göra så för nybörjare med OSet kan jag rekommendera den.

 

http://www.adlibris.com/se/searchresult.aspx?search=quickfirstpage&quickvalue=windows+8+helt+enkelt&title=windows+8+helt+enkelt&fromproduct=False

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adlibris har en lättfattlig bok om Windows 8 till 216:- Jag köpte en liknande om Windows 7 och kan garantera att de är bra bilder som visar hur man skall göra så för nybörjare med OSet kan jag rekommendera den.

 

http://www.adlibris....omproduct=False

 

Jag vet inte om det är boken Windows 8 Helt enkelt som Snow menar, men jag antar det. Har nu beställt den och förhoppningsvis skall den vara till nytta. Vad gäller Windows 7, så köpte jag en väldigt bra bok som heter Lättpocket Windows 7 av Jesper Ek. Man får hoppas att Windows 8 Helt enkelt är lika bra. Tackar ödmjukast för tipsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Till att börja med:

 

Som du har märkt har Windows 8 ingen startmeny (Något som retar vissa), Men det har den!

 

Startskärmen ERSÄTTER ju startmenyn! (Varför ha programvarorna i en liten meny, när du har dom "halv-öppna" direkt på skrivbordet, med halvöppna menar jag att du t.ex. ser sista olästa mailets inledning, väderappen visar t.ex. vädret UTAN att du behöver öppna programmet/appen, Du ser polarnas fejjan uppdateringar utan att behöva öppna någon app/program etc).

 

istället för att negativt tänka: "Vart tog min startmeny vägen", Tänk istället: "Vad bra, nu ligger startmenyn på direkt skrivbordet, så uppdateringar av epost etc. syns direkt utan att jag behöver öppna apparna!"

 

Finns inte det du vill ha på "startskärmen", dra finget/musen till övre högra hörnet, klicka på SÖK och skriv in t.ex. Utforskaren. Vips dyker ruta med utforskaren upp till vänster, högerklicka på den och välj: fäst på startskärmen för att få den på startskärmen, Väljer du att fästa den på aktivitetsfältet (eller vad den nu heter) så ser du den i SKRIVBORDSlägets aktivitetsfält!

 

startmenyn finns, men den ser inte ut som tidigare, den ligger DIREKT på startskärmen!

så egentligen behöver man inte Start8 eller Classic Shell, etc. om man inte är bakåtsträvare förstås! :unsure:

Så liknande program är inget jag rekommenderar!

 

 

Vidare brukar många som precis fått (eller funderar på att skaffa) Windows 8, undra hur Prestanda, säkerhet och kompatibilitet är jämfört med Windows 7:

 

Nu har jag bara kört Windows 8 Pro, dessutom endast Optimerat över 2 hårddiskar, Men prestandan är likvärdig, om inte bättre!

Säkerheten upplever jag som ännu bättre än i Windows 7, men då kör jag alla användarkonton som användare (ej medlemmar i admingruppen) precis som jag alltid gjort med Windows 7.

 

Kompatibiliteten är riktigt OK!, på min mediaPC med Media Center, så köpte Windows 8 mitt relativt gamla TV-kort rakt av! Nemas porblemas!

 

Skrivaren fanns det Windows 8 drivrutiner att hämta till, på tillverkarens webbplats, så det var heller inga problem!

 

Det enda jag tycker är lite jobbigt är Internet Explorer 10 när den körs från startskärmen, Saknar menyval och åtkomsten till internetalternativ, därför startar jag oftast IE 10 från skrivbordsläget istället, där är den precis som IE9, och IE10 i Windows 7.

 

Men som sagt, lär dej använda skärmens hörnor, så kommer du snabbt in i Windows 8 tänket! och du kommer att gilla Windows 8 bättre än Windows 7.

 

Jag väntar nu bara på möjligheten att skaffa en dator med pekskärm att köra Windows 8 på!

 

Då jag saknar en sådan kommer jag att få skriva WinGuider.se´s installationsguider för Windows 8 baserat på tangentbord och mus!

(PS! om någon vill testa BETA-versionen av WinGuider.se´s GRATIS guide för Windows 8, Skicka ett meddelande mer er e-post-adress, så får ni beta-versionen i ett mail! Notera att dessa installerar om Windows 8 från grunden! Så ni måste ha Windows 8 skivan eller motsvarande på t.ex. en USB-pinne. DS!)

 

Men som sagt! Att lära sig (vänja sig vid) att använda startskärmen, skärmens hörnor och givetvis även sökfunktionen (Som finns i skärmens övre högra hörn) är själva grundkunskapen man behöver, Visst! Att använda Internet Explorer från skrivbordsläget är något man kanske gör ett extra långt tag! (Använda sök för att hitta internet Explorer, högerklicka och välj: Fäst i aktivitetsfältet, ifall den inte finns på skrivbordet redan!)

 

När man kommit så långt! Då anser jag att en bok blir extra intressant i.o.m. att man redan har grunderna, så man kan fördjupa sig ännu mer och snabbare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...