Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CD skivor är bara 2 KB stora (Löst)


DePhaz

Rekommendera Poster

Jo, så är det tyvärr.

 

Skulle rensa en CD- RW skiva från filer men lyckades väl inte så bra. När jag högerklickade på skivan på skrivbordet så stod det något om "blankning" eller liknande vilket jag valde. Skivan blev nog tom MEN under "Disc Utility" var skivans volym bara 2.0 KB. OK, tänkte jag, skivan har väl blivit felaktig. Skivan slängdes.

 

Så efter någon vecka tänkte jag bränna filer på samma maskin och stoppade i en CD-R skivaom 800 MB. Tänkte att jag kanske borde kontrollera mitt "problem" och se om denna skiva beskrivs rätt i "Disc utility". Men det gjorde den inte. Volym 2.0 KB. På en helt ny oanvänd skiva! Högerklickar jag på CD skivan (monterad på skrivbordet) och väljer "Properties" står det:

Ledigt 0 byte

Använt 0 byte

 

Nu är frågan vad som har blivit galet och hur jag får datorn/programmet att visa rätt kapacitet igen. Läget är lite kritiskt eftersom jag behöver föra över lite filer till CD och min andra dator tydligen har en dålig brännare. Kan det blivit något fysiskt fel på brännaren eller är det något knas i operativsystemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
På en helt ny oanvänd skiva! Högerklickar jag på CD skivan (monterad på skrivbordet) och väljer "Properties" står det:

Ledigt 0 byte

Använt 0 byte

Ser ut att vara helt riktigt. En oanvänd skiva är ju inte formaterad och har inget filsystem och inga data.

 

Är det en CD-RW så skall den först formateras innan du lägger över filer, men brännarprogrammen känner normalt av detta automatiskt och frågar om det skall utföras.

 

Är det en begagnad CD-RW så måste ibland en sådan raderas innan ny skrivning, men i bland går det att bara fylla på med ytterligare data om detta ryms.

Brännarprogrammet brukar själv klara av detta eller fråga.

 

Exakt hur har du gjort och vilket program har du använt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt (skrivet) den gamla CD-RW skivan är nog förlorad (skäms och redigerar rubriken, jag skrev fel) men jag hoppas att det ska fungera med nyare skivor.

 

Kryxet är att jag inte kommer ihåg precis hur jag gjorde men jag tror att det var så här: Jag hade skivan med filer (från början skapad så att man skulle kunna lägga till filer efter hand, som en diskett ungefär) och jag formaterade den med Disc utillity i Linux. Jag tittade efter i samma program men tyckte väl inte att skivan såg riktigt "tom" ut så jag högerklickade på skivan (skrivbordet) och valde "blancing" (kan vara felstavat) i menyn. "Nu jäklar ska det väl vara tomt" tänkte jag och gick in i Disc utility igen. Valde CD/DVD enheten och såg att volymen var "okänd 2.0 KB". Det bränningsprogram jag har under Linux heter Brasero men jag tittade aldrig efter i detta program om det gick att skriva till skivan.

 

Öppnade några dagar senare tidigare nämnda diskverktyg och såg att en ny skiva också var "okänd 2.0KB". Inte heller denna CD (CD-R) kontrollerades med Brasero för jag trodde att något var galet. Jag är inte så bra på det här så det är fullt möjligt att det ska vara så men jag frågar ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...