Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Filsystem på CD


Licknatte

Rekommendera Poster

Hej !

 

Har tidigare fört över MP3-låtar till CD för att använda i bilen och det har fungerat.

 

När jag nu gjorde om proceduren först i WIN8 sedan i WIN7 så gick det inte, systemet i bilen säger "Check disc".

När jag kollade på cd-skivorna,så hade den tidigare skivan filsystem CDFS och den som inte funkar

har filsystem UDF.

 

Hur få till det ? Någon som har koll på detta.

Går det att konvertera till det tidigare systemet ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Hur har du gjort när du bränt skivorna?

 

Gratis CDBurnerXP skall klara detta utan problem.

 

  • bränna alla typer av dataskivor
  • ljud-cd med eller utan tystnad mellan spåren
  • skapa och bränna ISO-avbildningar
  • verifiering av skriven data efter slutförd bränning
  • skapa startbara skivor
  • stöd för flera språk
  • bin/nrg → ISO-konvertering, enkel utskrift av cd-omslag och mycket mer!
  • Operativsystem: Windows 2000/XP/2003 Server/Vista/2008/Win7/Win8 (x86 / x64)

Skapa ljud-cd

  • Create Audio-CDs from the following formats: MP3, WAV, OGG, FLAC, WMA, APE, MPC, WV (WavPack)
  • lägga till ett eller flera spår direkt från existerande ljud-cd utan att först rippa dem (lägga till cda-filer)
  • spela upp ljudfiler med den integrerade mediespelaren
  • stödjer ljud-cd utan tystnad mellan spåren (disc-at-once-läge)
  • Import M3U or WPL playlists or Nero audio compilations (NRA)
  • stöd för ReplayGain
  • support for CD-Textimportera CUE-sheets
  • Export audio compilations as M3U playlist and Cue sheet
  • skapa mixed mode-skivor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sista försöket var att kopiera filerna direkt till CD vilket inte gick, borde inte det fungera?

 

Skall pröva det rekommenderade programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har provat att bränna med det rekommenderade programmet. Bränningsprogrammen tar vad jag förstår bara 20-30 låtar på en CD eller finns det ngt sätt att få in fler.

Jag har alltså en CD gjord 2004 (WinXP-dator) med 200 låtar som kan spelas i CD-spelaren i bilen. Nu försöker jag få till en ny CD med ca 200 låtar men det vill sig inte. Det blir alltså ett annat filsystem på CD-skivan idag än på den tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Du behöver nog rippa dina ljudcd till mp3 först innan du bränner dem till cd;n.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Har du 200 låtar på en ljud CD som tidigare fungerat i bilens CD-spelare?

 

Det låter inte som denna skiva är en ljud-CD eller audio CD utan en dataskiva med mp3 låtar på, annars är det väldig dålig sampling på dessa låtar, alltså mycket låg kvalitet.

 

En vanlig CD-spelare av äldre modell klarar endast ljud-cd eller audio-CD men nyare kanske även klarar .mp3 låtar.

Hur är det i ditt fall?

 

Om brännarprogrammet bara tar in c:a 20-30 låtar beror detta på att en vanlig ljud-cd inte klarar av mer musik dvs. 80 min.

 

Exempel på en ljudkompilerng i CDBurnerXP där jag på ett album bara har 25 låtar och fyller inte riktigt 80 minuters CD-skivan

post-73434-0-65829100-1371596163_thumb.png

 

Tittar jag på Ljud CD i utforskaren så ser det ut så här och filsystemet är då CDFS

post-73434-0-59380000-1371596254_thumb.png

Och den skivan fungerar helt perfekt att spela upp i min bils CD-spelare som för övrigt inte klarar .mp3 format.

 

Låtarna är från början .mp3 som jag bara drog in från en mapp på datorns hårddisk till CDBurnerXP och därefter brände som ljud-CD.

post-73434-0-14121300-1371596552_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog som du påpekar ingen ljud-CD utan en data-CD med MP3-låtar som går att spela dels i bilen samt i en microstereo från Sony. Filsystemet på den är CDFS och det verkar som att de nyare operativsystemen skapar dataskivor med ett annat filsystem (UDF).

Blir att leta reda på en burk med WIN-XP och pröva antar jag.

 

Tack för hjälpen hittils !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen,

Det ordnade sig med inställningen för medium/filsystem till ISO 9660 / Joliet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...