Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Grafikkort för video?


PC-Novisen

Rekommendera Poster

Hallå alla kunniga kamrater!

Jag funderar på ett Hem-PC-erbjudande med 2 alternativ. En tanke är att nyttja "burken" bl a för videoredigering.

Nu har jag problem med vilket alternativ jag skall välja;

a) Processor: Pentium 4 1,5 GHz

RAM-minne: 256/512 SDRAM

Grafikkort: GeForce2 MX 32MB AGP TV-OUT

B) Processor: Pentium 4 1,7 GHz

RAM-minne: 512 RDRAM

Grafikkort: GeForce3 64MB AGP

 

Vad är avgörande för att kunna redigera video på ett bra sätt? Att RDRAM är överlägset SDRAM är jag medveten om, men vad krävs av grafikkortet?

Behöver jag komplettera med något specialkort i båda alternativen eller...???

Jag har en kamera med DV-IN så tanken är att köra tillbaka den redigerade filmen till kameran.

Hjälp mig med detta snarast är ni snälla!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eeeh.. att RDRAM är överlägset DDR-RAM är bara sant vid riktigt tung redigering med okomprimerade strömmar (med videokort för 50kkr å uppåt) - annars är skillnaden marginell ;)

 

Du behöver antingen ett firewire-kort (en knapp tusenlapp), om du vill redigera video i mjukvara utan hårdvarustöd (segt). Eller ett bra redigeringskort med firewire/dv-stöd för att redigera video i hårdvara. Förslag: Matrox RT2500 och liknande prosumerkort som ligger på runt 10kkr.

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack för ditt snabba svar Weyland!

 

Men kan kan du förklara helt kort vad du menar med dv-stöd för att redigera i hårdvara?

Om man nu inte vill lägga 10 lapp på ett Matrox-kort är ju Pinnacle-korten ett alternativ.

Hur ser du på dessa?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.tomshardware.com finns en ganska enkel och begränsad, men ändå bra DV-guide - under rubriken "Digital Video Guide" finns ett par artiklar du kan börja med att läsa.. ;)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du bara mata dv in/ut, föreslår jag fina Adaptec 4300 Fireconnect. Behöver inte ens drivrutiner i W2k ;) Pinnacle korten har jag en hel del erfarenhet av, bra kort i sig, men de billigare har rätt usla anslutningar som glappar lätt. Försiktighet krävs! =)

 

Matrox RT2000/2500 är fina kort, men tyvärr mkt kräsna på hårdvaran, inte bara prestandan på hårdvaran, utan det krävs att grejerna "lirar" ihop (ungf som att sätta ihop en AMD dator hehe.. )

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Matrox RT2000/2500 är fina kort, men tyvärr mkt kräsna på hårdvaran, inte bara prestandan på hårdvaran, utan det krävs att grejerna "lirar" ihop (ungf som att sätta ihop en AMD dator hehe.. )

 

Japp, samma sak gäller dock i ännu högre utstreckning för Pinnacles produkter - bara som en liten varning. Funkar det så funkar det riktigt bra, men funkar det inte så är det kört... :7

 

Begagnade Canopuskort/system är oxå ett trevligt alternativ, typ DVRex-kort och liknande.

 

Btw, inget firewirekort behöver drivrutiner för Win2k å framåt såklart ;)

 

Billiga kort för ett par tusen har då i regel inget hårdvarustöd utan är egentligen bara ett firewirekort plus bundlad mjukvara. Ska man redigera på "imac-vis" kan man köpa ett så'nt - men personligen känns det otroligt segt och jobbigt att arbeta med klipp utan hårdvaruacc bakom :)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har byggt några canopus system, bl.a med DVRex M1, funkar kanonbra! Hög komponentkvalitet, säkra å seriösa drivare samt hastighet! Dock är priset på dessa lite väl mkt för hempularen.

 

Håller med om att "Imac" lösningen är seg, så pass seg att man ofta lägger ned massa idéer för att det går för sakta. Men, om pengarna är begränsningen så är det trots allt en fungerande lösning.

 

Pinnacle, än en gång, bra kort i sig, men drivarna är inte alltid så seriösa. Titta på gamla dc30 t.ex, ett vettigt kort i sig, men W2k drivarna har väl legat i betastadium sen ja vet inte när. Dessutom är de befintliga drivarna (icke beta) rätt buggiga i många system.

 

Kontentan: It´s a jungle out there! =)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Intresant ämne! jag lurar själv på att köpa ett Matrox marvel ETV 450. det tycker jag verkar vara ett kanonkort. det har dock inte dvingång. Är det någon som vet något om det kortet

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, men det står inte mycket om hårdvarustödet för capturedelen - vilket får mig att anta att det är lika med noll, allt görs med processorn (iMac-redigering mao - fast utan firewire/DV dessutom). Eftersom den krävern en P3@500MHz som minimum är det nog så.

 

Dvs det beror på vad du ska ha det till... ren å skär lågkvalitativ (analog via svhs) videoredigering ter sig inte spela någon direkt roll om du har ett marvel eller ett geforcekort med capture-del - båda är typiska "knappt hobby"-lösningar. Men det är ett fint kort, förmodligen riktigt vass bildkvalitet också - samt dualhead för TVn att visa mjukvaruDVD på - tufft.

 

För att göra det kort, marvelkortets redigeringsfinesser är väl endast baserade på medföljande programvara och mjukvarucodecs såvitt jag förstått - även om det inte är fy skam med riktigt bra mjukvara knuten till ett kort.

 

Ta reda på dina behov först, vad och hur vill du redigera? Har du och använder du en DV-kamera idag? Behöver du analog capture och analoga utgångar för VHS alls eller räcker det med DV in och ut? Osv...

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant liten diskussion det här. :)

 

Men kan man inte på något sätt utnyttja DV-hårdvaran i kameran ? Jaja, kanske fantiserar lite.

 

Annars får jag väl planera för att köra med mitt motto...

"allt kan göras i mjukvara"...efter att ha sett realtime raytracing på en C64:a. ;-)

 

 

__________________________________

b all the *nörd* u can b - Tekno

 

[inlägget ändrat 2001-10-16 23:26:14 av Viking]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...