Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tv till reciver via hdmi


pedimano

Rekommendera Poster

Hej!

 

 

Har letat runt lite här på forumet samt googlat runt, men jag kan inte få något hemmabio-ljud till tvn. Jag får ljud om jag ansluter min telefon eller kollar på en dvd via hdmin, men när jag kollar på tv så får jag inget ljud. Behöver jag någon mer kabel? Nu går det alltså bara 1 kabel mellan tvn och hemmabion, och det är hdmin.

 

 

Adam Pet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har TVn och receivern stöd för ARC (Audio Return Channel)?

 

Om inte krävs annan kabel, en optisk eller en koax.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Hur ser du på tv? Boxer? Digitaltv via adls/vdsl/fiber? Satellittv? Har du någon form av digitaltvmottagare skall ljudutgången från denna anslutas till en ljudingång på hemmabion.

Sedan fär du välja "ljudkälla" om du vill höra ljudet från tv;n, Allt detta brukar finnas att läsa i manualen till hemmabion.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har TVn och receivern stöd för ARC (Audio Return Channel)?

 

Om inte krävs annan kabel, en optisk eller en koax.

Eller en audiokabel med RCA-kontakter om sådana finns på TV,n.

I värsta fall kanske man måste köra via TV,n hörlursutgång, om sådan finns.

Men har den HDMI-in så bör det finnas någon vettig utgång..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller en audiokabel med RCA-kontakter om sådana finns på TV,n.

 

koax = RCA :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag kollar på tv via en antenn. Det där med ljudkälla, det går inte att ändrs från stereo till något annat. Är det för att jag inte inte har använt en optisk kabel? Men spelar det roll ifall jag köper en optisk eller en koax? Har både en billig tv och ett billigt hemmabiosystem.

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/39FU3253/thomson-39-led-tv-39fu3253 och en tusenkronors-hemmabio av märket pioneer.

 

Adam Pet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

Enligt specifikationen på din tv så har du ENDAST optisk ljud utgång , endast , så det är alltså ditt enda alternativ .

Så om recievern har optisk ljudingång så är problemet löst men om den inte har en sån ja då har du problem .

 

Hursomhelst så kan man av tv`ns spec alltså utläsa att du måste koppla ihop tv`n med en reciever med den optiska utgången för att få ljud genom en hemmabio .

 

En sak jag undrar över är vad hdmi`n du nämner överhuvudtaget gör ?

 

Länka en spec på hemmabion också !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt specifikationen på din tv så har du ENDAST optisk ljud utgång , endast , så det är alltså ditt enda alternativ .

Så om recievern har optisk ljudingång så är problemet löst men om den inte har en sån ja då har du problem .

 

Hursomhelst så kan man av tv`ns spec alltså utläsa att du måste koppla ihop tv`n med en reciever med den optiska utgången för att få ljud genom en hemmabio .

 

En sak jag undrar över är vad hdmi`n du nämner överhuvudtaget gör ?

 

Länka en spec på hemmabion också !

 

Hdmin har jag så att jag kan kolla på film via dvdspelaren. Då funkar ljudet.

http://www.pioneer.eu/se/products/DCS-222K/print.html

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du spelare DVD spelar du upp den internt i din hemmabio och sänder bilden till TVn via HDMI.

 

När du tar emot bilden/signalen i TVn måste du sända ljudet till din hemmabio. Om nu både din TV och din hemmabio stött ARC hade HDMI varit allt som behövts, nu behövs annan kabel.

 

Tittar på manualen för din hemmabio, där anges att det inte finns någon digital ingång (kontrollera bak på spelaren om det stämmer, Prisjakt påstår annorlunda).

Det ger att det enda som finns kvar är att koppla in analog stereo via RCA till hemmabion AUX.

 

men som sagt, gör en okulär kontroll bak på hemmabion och se om du hittar en spdif (ensam RCA-kontakt) eller en optisk kontakt. Tror inte du kommer göra det tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

Självklart är hdmi`n till för dvd tittande , tankefel av mig .

 

 

1 . Som du själv misstänkte så behöver du en kabel för ljudet mellan tv`n och receivern .

 

2 . Tittar du på specarna på dina apparater så passar de inte ihop vad det gäller ljud överföringen , så du har ett problem .

 

3 .Men det finns en lösning , hallelulja , http://www.kjell.com...vandlare-p68907

 

De är generösa med öppet köp på Kjelles .

 

Enligt specen på receivern så har du 1 x RCA jag förutsätter att det med det menas 1 par och inte en RCA ingång , kolla det först så du vet hur det ska kopplas i den änden .

 

Ovanstående lösning är bara ett förslag , det finns nog flera adapter varianter och andra butiker .

 

Men lösningen är ju enligt dina specar , optiskt ljud från tv`n till analogt d.o in i receivern .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

Återigen , lösningen enligt specarna är optisk till analog , det finns INGEN annan väg /sätt , ENLIGT SPECARNA .

 

Scart enligt tv`ns spec är en ingång INTE en utgång och går därmed inte att använda i detta fall !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men ofta går det ändå. Fast bäst att köpa kabel på öppet köp och testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återigen , lösningen enligt specarna är optisk till analog , det finns INGEN annan väg /sätt , ENLIGT SPECARNA .

 

Scart enligt tv`ns spec är en ingång INTE en utgång och går därmed inte att använda i detta fall !

 

 

 

TVn har enligt specen hörlursuttag på framsidan. En passande kabel från detta till hemmabions RCA ingång är värt att testa.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

MONSHI :

 

Jaa prova kan man ju alltid , friskt kopplat hälften brunnet som elektrikern sa .

 

 

 

Tack vare att de är generösa med öppet köp på kjelles så kan man alltid köpa på sig ett gäng kablar och gå hem och testa och sen gå och lämna tillbaka utan problem , bara man ser till att allt är nerpackat ordentligt och förpackningarna fortfarande är i gott skick .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

TVn har enligt specen hörlursuttag på framsidan. En passande kabel från detta till hemmabions RCA ingång är värt att testa.

 

LARSAS

 

Som de flesta vet så brukar det ge ett väldigt dåligt ljud men om det är ok med TS så är det ju ok , detta skrivet som en info till TS .

 

Ett gäng kablar på öppet köp var ordet .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...