Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med XP och HD


BeSon

Rekommendera Poster

Hallå på forumet.

 

Vår äldre Acer Aspire 1360 (1362) med Toshiba MK4025GAS formaterad Fat 32 började strula med att hänga sig blev seg utav **, HDn var fylld till 75%

Formaterade om burken för ca 14 dar sen, XP Home, efter lite trix fick jag in SP3 men nu fick vi andra problem.

Hade en extern 2,5 tum i kabinett på 110 GB formaterad med NTFS men SATA så den gick inte att peta in.

Kopplade in den med USB kabel och fick bra respons med den.

Vid installation lade jag Office och våra doc. och bilder på den för att inte fylla C.

Datorn är inte seg som tidigare men den fungerar fortfarande si och så, den hänger sig, ingen blåskärm och man måste stänga med on/of och starta om.

Då kommer det att disken C: måste inkonsekvenskontrolleras.

Har kört chkdsk /f med besked att det finns korslänkad *.tmp i allokeringsenheten 34684 korslänkningen korrigerad med hjälp av kopiering fråga kommer om du vill konverter förlorade kedjor till filer (J). 13440 kb i 572 återställda filer.

Håller HDn på att lägga av månne?

Har testat värmen med HWmonitor som anger låga värden,

 

Datorn används som lite surf, E-post och bankärenden, hade F Secure från Telia men läste att den är resurskrävande, petade in AVG Free efter ominstallationen.

Mot nätet har vi en D-link Dir 635 med brandvägg, hur det fungerar har jag inte en susning om.

 

Bertil

 

Någon i detta eminenta forum som kan tipsa om vad det är som är galet är det någon drivrutin som spökar?

Mottar alla tipps med tacksamhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om inte din hårddisk är på fallrepet. De signaler din dator ger ifrån sig ger mig den misstanken.

 

Min vanliga tips är

1: Skapa en säkerhetskopia

2: Ladda ned HD Tune, läs av hälsofliken

http://www.hdtune.com/

säger inte allt men kan räcka

3: Ladda ned ett program som kan testa din hårddisk extensivt, gärna från tillverkaren av disken. Ett ställe att starta på:

http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man vill ju liksom inte tro att det faktiskt är fel på hårddisken.. Ofta tycker man att den fungerar för bra, vid de tillfällen när den faktiskt fungerar, för att det ska vara sant.

 

Men jag håller med föregående talare. Ta en backup. Skaffa en ny disk!

Återkommer felen så var det kanske inte diskfel men du har en ny, och troligen större disk.

 

Den gamla (om den nu ändå är okej) kan sättas i ett USB-kabinett och användas som extradisk till ex. dator, backupper, Wii, digitalmottagare osv..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...