Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SSD disk på bärbar


cybertears

Rekommendera Poster

Hej!

 

jag funderar på att köpa en SSD till min stationära.

 

nu undrar jag vilken storlek som rekommenderas och vilket märke.

 

Dator: Dell Optiplex 755

 

jag funderar på att göra likadant för min bärbara dator (fin prestanda man får ut där?)

 

Min bärbara Acer E1-571G-53236G75Mnks

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Tipsar att börja med att läsa NordicHardware: Svenska SSD-Guiden

 

När det det gäller storlek så snåla inte.

Citat från slutorden kaptilel 63 Rekommendationer och utmärkelser

 

Till sist vill vi också uppmana nya köpare att inte snåla med utrymmet när man ska köpa SSD. Enheter med 60 gigabyte må vara billiga, men de presterar oftast betydligt sämre än sina större syskon och dessutom så får du inte in särskilt mycket på 60 gigabyte (55,8 gigabyte). Vi rekommenderar alltid att skaffa en enhet som är större än 200 gigabyte. De kostar så pass lite nu så ska man köpa SSD är det lika bra att ta det hela vägen. Oftast presterar en enhet bättre ju mer kapacitet den har.

 

Enheter med 120/128 gigabyte kan vara intressant för företag som vill byta till SSD i sina laptops. På företagsdatorer så har man inte jättemycket filer sparade lokalt och då behövs inte lika mycket kapacitet. På en hemdator eller gamingsystem så skulle vi rekommendera att man tar en 240/256 gigabyte enhet. Familjens fotografier, Itunes bibliotek och 15 Disney-filmer tar mer plats än vad många tror. Att din enhet ofta mår bättre och presterar bättre med lite extra ledigt utrymme är också värt att ha i åtanke.

 

Förövrigt Samsung 840 (bra pris/prestanda) men det finns andra i det prissegmentet som kanske presterar bättre eller om ekonomin tillåter skulle jag rekommendera Samsung 840 Pro.

Men det beror också på vilka övriga krav du har på prestanda och strömsnålhet (viktigt i en bärbar) och dessa har inte bara väldigt bra tillförlitlighet, men även strömsnåla och när det gäller ren prestanda är det nästan ingen SSD som slår Samsung 840 Pro som dessutom har 5 års garanti.

 

Som sagt läs SSD-guiden så får du inte enbart testresultat om marknadens i princip alla SSD för konsumentbruk, utan även övrig nyttig information om SSD i allmänhet och inte minst kolla in seriösa tester och analyser på AnandTech.

 

När det gäller helt nya SSD på marknaden skulle jag nog avvaktat, för nya SSD kan ha firmware till SSD Controllern som ännu inte rättats till. Alltid bäst att en SSD funnits ute på marknaden ett tag och när man installerat så kontrollerar man först hos tillverkaren eller via den medföljande SSD-tools s/w om man har senaste firmware.

Priset har även hunnit gå ned efter att den funnits ute på marknaden mellan ett halvår och ett år.

 

Mvh :rolleyes:

 

[Edit] Prisjakt

Samsung 840 250GB http://www.prisjakt....t.php?p=1441706

Samsung 840 500GB http://www.prisjakt....t.php?p=1441712

 

Samsung 840 Pro 256GB http://www.prisjakt....t.php?p=1441708

Samsung 840 Pro 512GB http://www.prisjakt....t.php?p=1441713

 

Obs. Jag har inte kollat på dina datorer så jag vet inte vilka anslutningar och annat dessa har, om dom stöder moderna SSD med gränssnitt SATA 6Gbit/sek (SATA 600) eller endast SATA 3Gbit/sek (SATA 300) där det är överkurs med en extremt snabb Samsung 840 Pro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Notera att SSD-guidens råd ovan baseras på att du endast kan eller tänker ha EN (1) hårddidk i din dator, t.ex. de enklare bärbara som endast har stöd för en hårddisk.

 

I mer moderna påkostade bärbara och i alla stationära datorer så kan du ha två (2) hårddiskar. Har du två hårddiskar i datorn och du väljer att optimera din windows för 2 hårddiskar så kan din 1:a hårddisk (SSD´n i detta fall) vara betydligt mindre än den storlek som SSD-guiden anser, då du totalt separerar ALLT data som användarna skapar/genererar från din 1:a hårddisk.

 

Installerar du din Windows optimerat för 2 hårddiskar så har du endast Windows, program och spel på din SSD-disk, ALLT användarrelaterat (som oftast tar upp mest utrymme i din dator: typ: alla filmer, bilder och övriga filer, AUTOMATISKT hamnar på din 2:a hårddisk (Som troligtvis blir din gamla SATA-hårddisk)

 

I och med att man då separerar Windows, program och spel HELT från alla användarrelarerade filer så kan du lätt räkna ut hur stor din SSD-disk minst skall vara..

Själv märkte jag, när jag skulle gå över till Windows 8 på hemdatorn, att vi, min fru och jag som använt datorn, endast haft en 1:a hårddisk på 80Gb...

 

Och då har den datorn kört samma installation av Windows 7 ända sedan Windows 7 släpptes!

 

Vi hade m.a.o. kunnat kört med en SSD-disk 75GB som 1:a hårddisk, och klarat oss under alla dessa år! Detta ENBART pga. att vi installerar Windows OPTIMERAT för 2 hårddiskar! Detta kan endast ske vid ominstallation av Windows, och ser till att redan när du bootar på Windows.skivan/USB-pinnen så flyttas ALLT användarelaterat till datorns 2:a hårddisk, några efterhands flyttar av t.ex. dokument-mappen etc. ger aldrig samma effekt, utan får 1:a hårddiskens lediga utrymme att krympa konstant.

 

Så! SSD-guiden är bra, Men kom i håg att deras rekomendationer baseras på en enkel installation i en enkel dator med endast en hårddisk, Har ni möjligheten att ha två hårddiskar i er dator (Oftast har man en hårddisk i datorn när man köper en extra disk i form av en SSD-disk) Då kan man behålla den gamla disken (som ren lagringsdisk) medan den nya SSD-disken endast hanterar Windows, program och era spel!

 

 

 

/WinGuider.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

1. En liten SSD säg från 60-120GB som mycket riktigt påpekas i NordicHardwares Svenska SSD Guiden är att dessa har färre minneskretsar och därmed markant sämre prestanda överlag än motsvarande större modell av samma fabrikat och familj.

 

Det är ju så med dom flesta SSD att ju större volym på totala minnet betyder fler nand-flash "minneskretsar" och därmed ökad prestanda.

Anledningen finns att läsa på AnandTech: How SSDs Work

 

2. Ju större SSD - ju mer plats över för mer program och att dessa helst bör köras från en SSD och även att ladda data från en SSD är väl mer än solklart. Tex. spel.

Egen erfarenhet av Far Cry 3 och BF3 vilken den första ligger på SSD och den andra på en HDD WD VelociRaptor 10 000 rpm och har absolut ingen väntetid alls att tala om. Jämfört med BF3 hårddisken så är återigen det mer tyngre Far Cry 3 löjligt snabbare mellan varje nivå.

 

3. Inte viktigast, men ändå har stor påverkan på prestandan på en SSD är att man helst skall skapa en Spare Area dvs. när man första gången skapar partitioner så bör (men inget krav) man lämna ett utrymme på c:a 25% oallokerat.

SSD- controllern kommer ändå att använda detta oallaekerade utrymme för att flytta runt på data som aldrig ligger statiskt lagrad i minnescellerna, dessa flyttas konstant runt hela tiden för att minska varje enskild skrivning i minnesblocken och det är SSD-Controllerns Firmware som sköter detta.

Hur? Mer komplicerat än många tror och här förklaras detta:

AnandTech Understanding TLC NAND

Fördelen är också att man efter detta utan vidare kan fylla sin SSD utan att bekymra sig!

 

4. Endurance - där är det just Spare arean kommer in, men i realiteten inga problem.

 

Nu har ju dom flesta SSD tillverkarna ett dolt reservutrymme som man som användare inte kommer åt och brukar ligga på en runt 7% men ändå rekommenderas att man inte bör fylla en SSD så den blir helt fylld, vilket ger ger kraftigt försämrad prestanda över tid.

Max runt 80%

Där finns det hur mycket information som helst om, bl.a. på

AnandTech Exploring the Relationship Between Spare Area and Performance Consistency in Modern SSDs och NordicHardwares Svenska SSD Guiden särskilt kapitel 7: Garbage Collection, TRIM, Write Amplification, Overprovisioning

 

5. Kontrollera 4K Align på SSD (Windows 7/8 installation från scratch sköter detta automatisk vid skapande av partitioner).

Windows XP stöder inte 4K align som standard. Vid kloning från hårddisk till SSD är detta särskilt viktigt att kontrollera.

Start > i sökrutan skriv cmd > i listan som kommer upp klicka på cmd.exe > skriv eller kopiera in (obs. att klistra in i kommandofönstret endast fungerar med högerklick).

wmic partition get Name, StartingOffset

Om Offset eller Start på första SSD partitionen har ett nummer som är jämt delbart med 4 så är SSD (eller HDD) 4K Aligned och då är det bara att köra eller tex klona.

 

6.

  • Kontrollera att Windows inbyggda Defragmenetarare inte har schemalagd defragmentering av SSD påslagen.
    http://www.howtogeek...-windows-vista/
    En SSD skall aldrig Defragmenteras på vanligt sätt med liknande defragmenteringsprogram.
     
    Skall man migrera sin gamla systemdisk (HDD) till en ny SSD så kan man innan man klonar eller kör en fräsch backup se till att stänga av detta innan.
    Vid nyinstallation av tex. Windows 7/8 så känner operativet av att det sitter en SSD och slår av schemaläggning av defragmenteringen på SSD automatiskt.
     
    Kör man efteråt Windows Experience Index så kommer Windows då också att känna av att det sitter en SSD pga. den mycket högre överföringshastigheten jmfrt. med HDD och ställa om sig, så det är bra att köra detta när allting är på plats.
    Windows 7/8 (måste verifiera 8:an)
    Kontrollpanelen > System och säkerhet > System > klicka på prestanda klassificering > Klicka Utvärderar
  • Obs. Det gäller endast systemdisk.

  • Superfetch/Prefetch här går meningarna isär om vad som är bäst. Intel rekommenderar i vart fall att detta stängs av och det sköts ofta direkt inifrån SSD tillverkarens medföljande verktygsprogram. I Intels fall heter detta Intel SSD Toolbox och man kör där System Tuner.
    Alt. kan man snegla på detta http://www.howtogeek...-windows-vista/
    Vid nyinstallation av Windows 7 så kommer Superfetch/Prefetch att stängas av när en SSD detekteras, utom när det gäller äldre generationers SSD med låga prestanda.
    SuperFetch: How it Works & Myths
     
    OBS! OBS! In Microsoft Windows 8*, Superfetch functions differently than in previous versions of Windows, and should not be disabled for an Intel SSD.
  • Att det står Intel betyder bara att Intel med sina SSD absolut inte under några omständigheter rekommenderar att detta stängs av under Windows 8 och det samma bör gälla alla SSD oavsett tillverkare, däremot har jag detta avstängt i Windows 7 - mina egna kommentarer.

 

 

[Edit] Så här ser min Intel SSD 520 180GB ut -och dom flesta programmen ligger på D - vilken inom en snar framtid kommer att bytas ut till en Samsung 840 Pro 512GB (Prisjakt) m.a.o. kommer jag sedan att ha två SSD i samma burk.

 

Inte nödvändigtvis 25% Spare Area men nära på, men det spelar ingen roll heller eftersom jag ändå inte fyllt den med data till ens hälften av det formaterade utrymmet.

post-73434-0-32311700-1371271770_thumb.png

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack :) men vart kollar jag hur min dator/datorer har stödet för SSD då?

 

funderar på att köpa denna , då jag har en ready nas så brukar jag lägga väldigt lite filer på datorn utan jag kör med remote om jag är bortrest och internt med en "nätverksmapp" när jag är hemma.

 

det är rätt nice att kunna mappa upp mina mappar från nasen som en nätverksmapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Din dator har garanterat stöd för SSD om den inte är så gammal att den endast har IDE (PATA) portar.

Pata http://en.wikipedia....ki/Parallel_ATA

SATA som du nog har http://sv.wikipedia....wiki/Serial_ATA

 

En SSD skall egentligen ses som en helt vanlig hårddisk, alltså den beter sig och formateras som vilken hårddisk som helst - förutom att den är rejält snabbare.

 

Btw. Det finns värre SSD än Samsung 840 (utan Pro) i denna prisklass.

 

Mvh :rolleyes:

 

[Edit] Vilken dator pratar vi om egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min stationära är ca 5 år gammal men har sata disk i sig idag.

 

min bärbara är bara 1,5 månad gammal då jag köpte den på netonnet :)

 

Vad menar du med värre Flyfisherman? :) rekommenderar du någon annan? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Tja om du kollar NHs SSD guide (länkat ovan) så finner du nog SSD med bättre prestanda i samma prisklass, eller kanske billigare och bättre.

Vill du ha hjälp att kolla?

 

Din bärbara skall ha en SSD som endast är 5mm tjock, men tex. Intels SSD 520 är ibland beroende på vilket artel nr. 7mm - inga problem för dessa är förberedda och endast att skruva av den. sk. ramen runt så passar dom in i vilken laptop som helst.

 

Exempel den svarta ramen skruvas bort om SSD kommer med denna förmonterad (7mm varianten)- vilket oftast inte är fallet :

post-73434-0-54823500-1371297654_thumb.png

 

Då ser den ut så 5mm variant - vilket skall vara i en modern laptop

post-73434-0-20056200-1371297851_thumb.png

M.a.o. så följer alla moderna SSD standard på måtten.

 

Men en SSD har alltid 2,5" storlek och i din stationära, chassit, så kanske du endast har plats för 3,5" disk?

Då är det det bara att skaffa en adapter till din stationära om inte denna följer med SSD eller att ditt datorchassi redan har detta som medföljde?

Alltså en sådan och brukar kosta runt 50:-

Tex. http://www.kjell.com...stvinkel-p98840

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, Jag skulle gärna ta emot din hjälp att kolla :)

 

funderar på att köpa till den bärbara först :)

 

men ge mig gärna tips på vilken jag kan slänga i den stationära datorn också. (helst i samma prisklass)

Tja om du kollar NHs SSD guide (länkat ovan) så finner du nog SSD med bättre prestanda i samma prisklass, eller kanske billigare och bättre.

Vill du ha hjälp att kolla?

 

Din bärbara skall ha en SSD som endast är 5mm tjock, men tex. Intels SSD 520 är ibland beroende på vilket artel nr. 7mm - inga problem för dessa är förberedda och endast att skruva av den. sk. ramen runt så passar dom in i vilken laptop som helst.

 

Exempel den svarta ramen skruvas bort om SSD kommer med denna förmonterad (7mm varianten)- vilket oftast inte är fallet :

post-73434-0-54823500-1371297654_thumb.png

 

Då ser den ut så 5mm variant - vilket skall vara i en modern laptop

post-73434-0-20056200-1371297851_thumb.png

M.a.o. så följer alla moderna SSD standard på måtten.

 

Men en SSD har alltid 2,5" storlek och i din stationära, chassit, så kanske du endast har plats för 3,5" disk?

Då är det det bara att skaffa en adapter till din stationära om inte denna följer med SSD eller att ditt datorchassi redan har detta som medföljde?

Alltså en sådan och brukar kosta runt 50:-

Tex. http://www.kjell.com...stvinkel-p98840

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vilka storlekar pratar vi om på dom båda datorerna?

Vilken av datorerna är det viktigast med prestanda?

Vad får dom kosta?

 

Laptopen bör ju för det första ha en SSD med låg strömförbrukning - om du ofta använder den på batteri.

 

Priset går alltid hand i hand med storleken samt prestandan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

storlek mellan 256 och 480 GB

 

Den viktigaste är nog den bärbara just nu.

 

helst mellan 2-3 tusen

 

jag kör ofta på batteriet på den bärbara så den ska ju ha en ssd med så låg strömförbrukning så möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Samsung 840 Pro 256GB http://www.prisjakt....t.php?p=1441708

Samsung 840 Pro 512GB http://www.prisjakt....t.php?p=1441713

 

Har väldigt låg strömförbrukning och extrem prestanda, 5 års garanti (det är få som har det), kända för tillförlitlighet och toppar i nästan alla tester.

Men dom är inte billiga. Särskilt 512GB är ju dyr.

 

Det är mycket stor skillnad på Pro-serien mot den vanliga 840 versionen.

Samsung utvecklar för övrigt egen firmware, egen SSD-controller och egna minneskretsar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom var inte så dumma, ja tyvärr så e dom rätt dyra :( men vill man ha kvalité så...

 

Man ska vara glad om man får ett års garanti så 5 år är inte illa :D

 

 

Tackar för hjälpen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det finns ju naturligtvis andra som också är bra och helt säkert duger fint och billigare om du kollar i Svenska SSD-Guiden och sedan jämför priser på Prisjakt - SSD.

 

Då skulle du kanske kunna skaffa en större SSD typ 500GB eller nåt, till ett vettigare pris.

Jag antar att till laptopen så vill du ha stor som möjligt också eftersom du bara kan ha en disk inkopplad i denna.

 

Till stationära kan du välja en mindre SSD om du samtidigt har en hårddisk där du lgarar musik, film, bilder etc.

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja det ska ju helst vara det :)

 

Den stationära är det inte lika viktigt med då jag har mina filer på min nas.

inte för att jag lägger så värst mycket på den bärbara iheller för det gör jag inte men om man är på språng så har man inte alltid en internet förbindelse och då är det ju bra om lite ligger lokalt endå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Samsung 840 visst den ger mest för pengarna, men den har inte 5-års garanti och har klart sämre prestanda än Pro.

Oavsett så ger den rejält bättre prestanda än vilken hårddisk som helst, det har egentligen alla SSD.

 

Och när du tar till rejält med storleken och om du avsätter utrymme för overprovisioning, så kommer max. ant. skrivningar på minnescellerna inte att vara ett problem eftersom just denna har TLC-NAND flash minnen. Låt c:a 20-25% vara oallokerat (oformaterat) då kan du fylla det formaterade utrymmet utan vidare och behöver inte fundera på att SSD blir överfull eller att att minnena inte klarar så många skrivningar som tex. Pro eller andra typer av SSD med MLC-NAND Flash.

Inga problem.:rolleyes:

Läs mer om detta här: kapitel 7: Garbage Collection, TRIM, Write Amplification, Overprovisioning

Samt AnandTech Exploring the Relationship Between Spare Area and Performance Consistency in Modern SSDs

 

 

Men kolla också sista kapitlet i NHs: Svenska SSD-Guiden

kapitel 63 Rekommendationer och utmärkelser

 

Tex. Kingston V300 240GB har fått utmärkelsen bra köp och är billig.

Kingston V300 är just nu den absolut billigaste 240GB enheten som går att köpa i Sverige. Bland de andra enheterna i den här prisklassen så använder nästan alla asynkrona minneskretsar. V300 däremot använder 19nm Toggle-NAND, vilket gör att den presterar i klass med betydligt dyrare enheter. Strömförbrukningen är bra och det gör enheten intressant för laptops. Om man är på jakt efter en lite större enhet, men avskräcks av Samsungs TLC-NAND, så är V300 240GB det bästa valet.

 

+ Bäst pris/prestanda just nu, OK prestanda, Bra tillbehör.

- Sämre pretanda med komprimerad data (film, musik, bilder)

 

Och det finns flera intressanta alternativ om du läser hela NHs: Svenska SSD-Guiden

 

Prisjakt - SSD

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

återupplivar tråden lite.

 

jag är inne på att skaffa denna då jag har lite taskigt med pengar just nu. har velat ett bra tag om man skulle köpa en SSD eller ej.

 

 

Men nu är min största fråga kontakterna på diskarna.

 

Min vanliga sata disk på min laptop har ju tre "kontakter"

 

är detta något jag måste tänka på när det gäller att uppgradera till SSD?

post-124092-0-19149600-1376414982_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är samma SATA kontakter på en SATA-hårddsik som på en SATA-SSD; en för ström och en för data.

 

För övrigt så är den SSD 7mm tjock, men enligt specifikationen så skall detta art.nr, SDSSDHP-256G-G25 (som du länkat till) passa notebook.

Se längst ned: http://mp3support.sa...d-datasheet.pdf

 

Här är tillverkarens produktsida med diverse nyttigt: http://www.sandisk.c...?capacity=256GB

Bl.a. installationsguide för bärbara sid. 5/7 http://mp3support.sandisk.com/downloads/um/ssd-install-guide.pdf

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så det är inget o tänka på?

 

tänkte mer på den där saken där det fanns stift. om du kollar på bilden som jag länkade tidigare så förstår du va jag menar...

 

är det inget att bry sig om? är det bara för mig att tuta och köra? :)

 

Det är samma SATA kontakter på en SATA-hårddsik som på en SATA-SSD; en för ström och en för data.

 

För övrigt så är den SSD 7mm tjock, men enligt specifikationen så skall detta art.nr, SDSSDHP-256G-G25 (som du länkat till) passa notebook.

Se längst ned: http://mp3support.sa...d-datasheet.pdf

 

Här är tillverkarens produktsida med diverse nyttigt: http://www.sandisk.c...?capacity=256GB

Bl.a. installationsguide för bärbara sid. 5/7 http://mp3support.sa...stall-guide.pdf

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...