Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Upphovsrätt?


Göran

Rekommendera Poster

Jag funderar på att starta eget. Om jag skriver en applikation (som egen företagare) åt en kund, vem äger sedan koden om inget avtal skrivs?

Båda, kunden eller jag?

Tacksam för svar.

// Göran

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag skriver en applikation (som egen företagare) åt en kund, vem äger sedan koden om inget avtal skrivs?

 

Hmm... Huruvida ett avtal är skriftligt eller muntligt spelar i och för sig ingen som helst roll. Men du menar väl kanske att inget avtalats överhuvudtaget?

 

För det första skulle jag definitivt rekommendera att man fixar ett avtal i förväg ;-)

 

Nåja, åter till själva frågan. Det hänger helt och hållet på om ditt förhållande till kunden i lagens mening anses vara ett anställningsförhållande eller inte. Det finns nämligen ett särskilt undantag i lagen om upphovsrätt som gäller just datorprogram som framställs av en anställd för arbetsgivarens räkning:

 

"40 a § Upphovsrätten till ett datorprogram, som skapas av en arbetstagare som ett led i hans arbetsuppgifter eller efter instruktioner av arbetsgivaren, övergår till arbetsgivaren, såvida inte något annat har avtalats. Lag (1992:1687)."

 

Om du däremot inte räknas som anställd så gäller normal upphovsrätt, vilket innebär att upphovsmannen, du, behåller rätten till verket.

 

/Björn G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp. Antingen skriver du koden på ditt företags tid och tar sedan betalt för licenser, eller så tar du betalt för den tid det tar dig att utveckla applikationen, då är det naturligtvis så att kunden faktiskt betalat för koden och alltså äger den.

 

 

-------------------------------

It's not a bug, it's a feature.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eller så tar du betalt för den tid det tar dig att utveckla applikationen, då är det naturligtvis så att kunden faktiskt betalat för koden och alltså äger den.

 

 

Njae. Det här gäller som sagt bara om han i laglig mening räknas som en "anställd" av sin kund (vilket jag inte tror att ett inhyrt företag gör). Annars kvarstår upphovsrätten hos upphovsmannen. Oavsett på vilket sätt han tar betalt.

 

Och över huvud taget gäller ju detta enbart datorprogram (som här har ett särskilt undantag i lagen). I alla andra fall (exempelvis anställda journalister, fotografer, illustratörer med flera) har upphovsmannen en betydligt starkare ställning. En anställd fotograf som på arbetstid tar en bild för sin arbetsgivares räkning har fortfarande upphovsrätten till bilden. Arbetsgivaren har dock en utnyttjanderätt (som dock bara gäller för arbetsgivarens "normala verksamhet").

 

/Björn G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, om jag tolkar er rätt så har jag upphovsrätten till det jag gjort, förutsatt att jag inte är anställd utan egen företagare. Det gör att jag har rätt att återanvända koden i andra sammanhang. Kunden äger koden den har köpt. I praktiken äger vi båda koden.

// Göran

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, om jag tolkar er rätt så har jag upphovsrätten till det jag gjort, förutsatt att jag inte är anställd utan egen företagare.

 

Så bör det rimligen vara, ja.

 

Det gör att jag har rätt att återanvända koden i andra sammanhang.

 

Aha, det gäller att återanvända kod... då beror det på. Här måste ni nästan göra ett avtal på förhand för att reda ut vad som gäller, vad det egentligen är du har sålt.

 

Alltså: vi kan nog slå fast att du i det här fallet har upphovsrätten till koden du skrivit för ett företag.

 

Det innebär bland mycket annat att företaget som köpt koden har rätt att utnyttja den till "sin normala verksamhet" men inte kan sälja den vidare (mångfaldiga den) eller förändra den utan ditt tillstånd.

 

Det innebär däremot inte att du med automatik har rätt till så kallat vidareutnyttjande av koden, eftersom du skrivit den för företagets räkning.

 

Som sagt: det är lämpligast att reglera sådant här i förväg.

 

/Björn G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...