Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hittar ej utdelad skrivare


tomashag

Rekommendera Poster

Jag har två datorer som båda kör XP Pro. Den ena har en skrivare ansluten till en USB-port och skrivaren är utdelad. Nu vill jag kunna använda skrivaren även från den andra datorn men jag kan inte få det att fungera. Båda datorerna ligger i samma arbetsgrupp och den andra datorn ser den första datorns namn men inte skrivaren. Jag försöker ansluta med \\datornamn\skrivarnamn men jag får bara ett felmeddelande att skrivaren inte kan hittas. Datorerna ligger på ett nätverk och båda kommer ut på internet så det borde inte vara något problem där. Vad göra?

 

/Tomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Måste du inte installera skrivardrivrutinen på alla datorer som skall använda skrivaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste du inte installera skrivardrivrutinen på alla datorer som skall använda skrivaren?

 

Jag försökte först utan att installera skrivardrivrutinen på den andra datorn, sedan gjorde jag det - ingen skillnad!

 

/Tomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

http://web.comhem.se...57/network.html

Citat:

 

Skrivare ansluten till en annan dator

1. För att dela ut skrivaren, välj

Start > (Inställningar > )Skrivare och fax

på den dator som skrivaren är ansluten.

 

2. Högerklicka på skrivaren och välj

Dela ut...

 

3. Markera

Dela ut den här skrivaren

 

4. På den dator som skrivaren ska läggas till, kör guiden

Start > (Inställningar > )Skrivare och fax > Lägg till en skrivare > Nästa

 

5. Markera

En nätverksskrivare... > Bläddra...

 

6. Dubbelklicka på önskad arbetsgrupp

 

7a. Markera skrivaren och fortsätt tills guiden är klar

 

7b. Om inte skrivaren syns, notera vilket resursnamn skrivaren fick när den delades ut. Fyll i:

 

Skrivare: \\server\resursnamn, där server är namnet på den dator som skrivaren är ansluten till. Om lösenord krävs, sätt lösenord på den dators konto som skrivaren är kopplad till och försök igen. Fortsätt tills guiden är klar

 

Datorn som skrivaren är kopplad till måste vara igång om det ska gå att skriva ut från övriga datorer i nätverket.

 

----------------------------------------

 

Skrivare ansluten till nätverket

 

Om du har drivrutin till skrivaren, packa upp filerna på lämplig plats och kör filen setup. Installera så långt det går utan att ansluta skrivaren. Om setup saknas, finns en .inf-fil som ska pekas ut senare.

 

1. På den dator som skrivaren ska läggas till, kör guiden

Start > (Inställningar > )Skrivare och fax > Lägg till en skrivare > Nästa

 

2. Markera Lokal skrivare... och ta bort bocken för Identifiera och installera Plug and Playskrivaren automatiskt

 

3. Markera Skapa en ny port och välj Standard TCP/IP Port

 

4. Ange Skrivarnamn eller IP-adress, dvs den IP-adress skrivaren har, t ex 192.168.0.200. Portnamn fås då automatiskt

 

5. Om enheten inte kan identifieras, prova att markera Standard och välj Generic Network Card

 

6. Peka ut skrivaren om den finns med i listan, annars välj Diskett finns...

Peka ut .inf-filen i drivrutinsmappen, eller välj Behåll befintlig drivrutin

 

7. Ändra Skrivarnamn om du redan har en skrivare ansluten med samma namn. Välj om skrivaren ska vara standardskrivare, dvs användas som första val. Fortsätt tills guiden är klar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrivare ansluten till en annan dator - det är precis så jag har gjort. Suck!

 

/Tomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Kan du se skrivaren när du "utforskar" nätverket och "expanderar" datorn med skrivaren ansluten?

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Kan du se skrivaren när du "utforskar" nätverket och "expanderar" datorn med skrivaren ansluten?

/ Jari

 

Nej, jag ser datorns, som skrivaren är ansluten till, namn men inte skrivaren. Kan det vara så att skrivardatorns disk också måste vara utdelad för att det ska fungera?

 

/Tomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Nej, jag ser datorns, som skrivaren är ansluten till, namn men inte skrivaren. Kan det vara så att skrivardatorns disk också måste vara utdelad för att det ska fungera?

 

/Tomas

 

Svar nej. Det torde bero på utdelningen av skrivaren som ej verkar ha slagit igenom. Nu kommer jag inte i håg exakt hur det var i XP, men måste inte skrivar och fildelning vara aktiverad för att det skall fungera. Se denna länk.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in i datorn som inte är ansluten till skrivaren och kontrollera att den skrivare du vill använda är markerad som Standard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte kollat Jaris länk men är det inte så att även datorn som inte har skrivaren ansluten måste aktivera skrivardelning?

 

Någon skillnad om man SÖKER datorns Ip och sedan klickar vidare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Har inte kollat Jaris länk men är det inte så att även datorn som inte har skrivaren ansluten måste aktivera skrivardelning?

 

Någon skillnad om man SÖKER datorns Ip och sedan klickar vidare?

 

Helt rätt, alla datorer i nätverk som delar resurser behöver ha delning av filer och skrivare aktiverat. Detta avser samtliga versioner av windows.

Denna delning brukar jag aktivera vid anslutning av en ny maskin i mitt hemmanätverk.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt, alla datorer i nätverk som delar resurser behöver ha delning av filer och skrivare aktiverat. Detta avser samtliga versioner av windows.

Denna delning brukar jag aktivera vid anslutning av en ny maskin i mitt hemmanätverk.

/ Jari

 

Jag har inte tillgång till datorerna just nu - återkommer i morgon.

 

/Tomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båda datorerna är satta för delning av filer och skrivare! Kan det vara något med att det är mellanslag i skrivarnamnet : Samsung CLX-3180 Series? Man ser skrivaren under detta namn i datorn som har skrivaren ansluten till sig.

 

/Tomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat det med att söka efter IP och gå den vägen? Fick göra så ibland för utdelade kataloger. Att bara bläddra sig fram funkade inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte detta fungerar, kanske börja om från början med att sätta upp ditt Hemmanätverk från scratch?

http://www.idg.se/2....t-natverk-hemma

 

Jag provade att koppla in datorn i ett annat nätverk och minsann, då gick det hur lätt som helst att ansluta till en skrivare på en annan dator! Det första nätverket där det inte fungerade är ett kontorsnätverk men det borde väl inte vara spärrat på något illvilligt sätt för att man inte ska kunna använda ett skrivare kopplad till en annan dator? De båda aktuella datorna ingår ju i samma arbetsgrupp och ingen annan på nätverket ligger på samma arbetsgrupp.

 

/Tomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ett kontorsnätverk, så kan det mycket väl finnas en behörighetsspärr, finns det någon ansvarig för detta kontorsnätverk, eller är det helt öppet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ett kontorsnätverk, så kan det mycket väl finnas en behörighetsspärr, finns det någon ansvarig för detta kontorsnätverk, eller är det helt öppet?

 

Det verkar vara svårt att få tag i någon kunnig person på kontoret. Datorn, som jag försöker ansluta till skrivaren på en annan dator fick sin arbetsgrupp på det andra nätverket, där allt fungerar. Måste man kanske tilldela namnet på arbetsgruppen igen på nätverket, där det inte fungerar, även om det är samma namn?

 

/Tomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...