Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
cat80

Omstart i ny dator

Rekommendera Poster

Det skulle vara intressant att från några erfarna datoranvändare få uppgift om hur man på bästa sätt lägger upp och genomför övergång från en äldre dator till en ny. I mitt fall använder jag Windows 7 i den nya datorn precis som jag gjorde i den äldre.

Med hjälp av min son har jag börjat sätta i stånd en nyinköpt dator. Ett par nyköpta diskar i terrabyteklass har infogats. Från de diskar som ingick i den tidigare använda datorn har filer med varierat innehåll (egenproducerade filmer, fotografier, släktdata, hemsideinnehåll m m) "tankats över" till diskarna i den nya. Programpaketen (Windows 7, Officepaketet och ytterligare några andra program) har installerats från skivor.

Det har blivit ett visst tapp av data. Tillgänglig backup har i några fall varit föråldrad. Därutöver har en del data försvunnit och en del anknytningar mellan datafiler och program har brutits. Vissa uppdateringar och reparationer kommer att kunna genomföras men i slutänden kommer i alla fall något att vara helt förlorat

Alltså finns det någon god regelsamling att hålla sig till när skall ta en nya dator i anspråk utan att förlora värdefulla data och funktioner?

Cat80

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har du en lätt men ändå svårt fråga. Man får börja med att dela upp frågan i två delar

1: Användardata. Dvs bilder, dokument, egna filer.

2: Metadata i program, ett enkelt exempel är persontaggning i Picasa, bokmärken i webbläsaren, tillägg i program osv.

Nummer 1 är enkelt att hantera, bara att kopiera och länka in i operativet, bland användarfiler. Nummer 2 är lite krångligare och frågan där är hur djupt man måste/vill/kan gå. Inte helt säkert att det ens går alltid vid en uppdatering.

Men en del är även inställningar i program som man måste göra efter installation.

jag undrar, vad för data är det du förlorat? har du kvar den gamla datorn, kanske något mer går att räddas?

Windows i sig har ett bra migreringsverktyg. Det sköter inte all kanske men det mesta som finns inom Microsofts sfär så att säga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...