Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

internethastighet trådlöst ej trådlöst


Hans-Erik

Rekommendera Poster

har tidigare fått hjälp med motsvarande för min vista sp2 och har nu försökt ansluta laptopen. laddar hem ca 40 trådlöst men enbart 10-15 när jag sätter i sladden. laptopen är bara 1 år så jag förutsätter att det trådlösa nätverkskortet är up-to-date (till Vistan köpte jag ett nytt som funkar väl) - min fråga blir nu om det måste göras nåra inställningar för att få fart på laptopen och hur gör jag (helt rudis på w8). Vistan ligger nu på över 100 hem för Explorer och Chrome med sladd (ca 70 utan sladd) och FF 70 resp 65. jag förutsätter jag bör kunna få samma hastigheter med den modernare laptopen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat med att flytta runt datorn?

En trådlös förbindelse är känslig för hur det ser ut mellan routern och datorn, t ex kan väggar, grannars trådlösa nätverk, bärbara telefoner mm sänka hastigheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har provat med att flytta runt laptopen och trådlöst når jag bara 40-45 men problemet är väl större att så fort jag ansluter laptopen med sladd så hamnar jag bara runt 10 oavsett webläsare. ska jag inte göra nån form av inställning i nätverket för att få fart på anslutning med sladd? har för mig jag gjorde det i Vistan. men jag har ingen om hur och var jag går in i nätverksanslutningar i laptopen med W8. stationära Vistan går fortfarande fort med drygt 100/70 med sladd/utan sladd. sen att Firefox är 30% långsammare med sladd än Explorer och Chrome bryr jag mig inte om även om det är i mina ögon lite märkligt. sladdlös FF ger nästan samma värden som med sladd. laptopen har alltså W8 och den stationära Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I inlägget //eforum.idg.se/topic/341467-vista-sp2/page__view__findpost__p__1607334 skriver du att du kollade i Vistas aktivitetshanterare vad för hastigheter som de två anslutningarna hade mot routern. Hittar du motsvarande siffror i den nya datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är inte alls samma rediga upplägg i W8 som i Vistans aktivitetshanterare och jag hittar inga motsvarande angivelser. däremot har jag märkt att om jag startar om laptopen efter att jag satt i sladden så fungerar det bra med hemladdning ca 95 för Chrome/Explorer medan FF fortfarande inte är i närheten av det. tar jag bort sladden så funkar det trådlösa hyggligt med strax under 50. sätter jag i sladden (utan omstart) så hamnar värdet nere på 10-15 igen - startar jag om igen med sladden i så är det fart igen och det kanske är så det ska fungera också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollera om datortillverkaren har släppt någon ny BIOS-version eller nya drivrutiner till din datormodell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

har varit inaktiv en längre tid i huvudsak beroende på sjukdom. eftersom jag känner Vistan bättre ladade jag ner bios agent plus 568.exe i den och hittade på en massa nya poster att lddda ner "current 78% old 22%. men med mina baskunskaper törs jag inte göra nåt där och än mindre i laptopen med W8. har länge tänkt byta ut Vistan 5-6 år gammal och fått offert på sus P8H77-M H77 - Inter core i7-4770 - Corsair Vengeance DualC DDR3  Corsair PSU 500WCX 80+ Bronz - ASUS GT610 1GB PCI-E Silent - SeagateConstellatin ES.3  1 TB - Asus Internal DVD write - Chieftec Libra Midtower - W 8 64bits - bluetooth, kortläsare, trådlöst, originalskiva, 4 usb 3.0 och 8 usb 2.0 inkl - 3 partitioner - installation - till ett pris av sek 9400:00 - verkar för mig rimligt - vad tycker du?

alternativt tillägg som säljaren rekommenderar Intel SSD 525series 60gb oem som ger pris sek 10500:00. har aldrig haft ssd-disk tidigare - räcker storleken 60 gb till och kan merpriset motiveras?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att du varit sjuk :(

 

Jag rekommenderar alltid att man kollar efter BIOS och drivrutiner på datortillverkarens webbplats, resp. moderkortstillverkarens webbplats om det inte är en märkesdator.

 

Tyvärr, kan jag inte svara på förslaget till ny dator. Det är en helt annan prisklass än mina datorer som inte kostar så mycket på långa vägar. Jag föreslår att du frågar om det i detta underforum: //eforum.idg.se/forum/80-k%C3%B6pabygga-dator/

Berätta också vad du ska använda datorn till i den nya tråden eftersom det har stor betydelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack jag förstår att du inte kan göra rekommendationer i detta avseende det var närmast betydelsen av ssd-disken som jag är obekant med - men jag ska givetvis ställa frågan på rätt ställe. jag fickinte ditt svar i min "epost-brevlåda" som brukligt utan fick gåin och kolla i forumet. har för mig att man ska pricka i nån ruta om man vill ha svaret "hem" - och var??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du klickar på knappen "Följ detta ämne" som finns i jämnhöjd med rubriken på ämnet (tråden). Man ska också se till att välja "Genast" efter att ha klickat. Du kan ställa in att forumet som standard ska se till att du följer alla ämnen du skriver i: //eforum.idg.se/index.php?app=core&module=usercp&tab=core&area=notifications

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i jämnhöjd med rubriken har jag bara knappen "sluta följ detta ämne" och inget "genast" heller men det beror säkert på att jag inte ser knappen "följ detta ämne". vid notifikationer har jag allt "svenskt" under "epost" iprickat. men svaren jag fått från "fisherman" i rätta forumet har inte gått till min epost-låda. vad gör jag för fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då följer du redan tråden. Du kan ha valt fel sätt att följa tråden. Det enklaste är nog att först välja "Sluta följ detta ämne" och sedan "Följ detta ämne" (som då dyker upp) och sedan "Genast" i rutan som poppar upp.

 

Har du bockat för "Automatiskt följ...."  på sidan //eforum.idg.se/index.php?app=core&module=usercp&tab=core&area=notifications och valt "Omedelbart" i rullgardinsmenyn efter det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man följer ett forum får man ett mejl när någon skapar ett nytt ämne i forumet, inte när någon skriver ett svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...