Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förstärkare och slutsteg


Johan_25

Rekommendera Poster

Tja!

 

Vet inte om det här är rätt tråd eller rätt sida men gör ett försök.

 

Jag har 4st Cerwin vega VE 15" som i nuläget drivs av en Denon PMA-1060, en 2 stegs förstärkare på 2*105 watt.

Men tyvärr är den för klen till att driva alla fyra, men har också hört att den bara är gjord till att driva 1 par högtalare åt gången.

 

Det jag behöver hjälp med är att hitta en annan förstärkare och slutsteg, jag vill kunna kräma ut allt från högtalarna, kunna ha den bästa bilden på filmer, tv spel etc, och bästa ljudet jag kan få med högtalarna jag har.

 

Jag är inte ett dugg påläst om hur man ska koppla allting, jag vet också att jag lär ha en bra tv för att kunna få ut det bästa jag kan ha i bild. Jag vill få begrepp om vad som förstärkaren lär ha för funktioner samt vad tvn lär ha för att få bäst bild och ljud.

 

men vi börjar med förstärkaren, tror det är billigast att köpa en förstärkare som orkar driva 2 st VE15" och ett slutsteg till dom andra 2. Men jag vill ha samma ljud i alla fyra högtalare jag är inte ute efter surround ljud.

 

Tex kunna kolla på bluray filmer, görs ju lätt genom en blurayspelare men då lär ju också förstärkaren klara bluray eller? är så fruktansvärt dålig på sånt här att ju mer jag tänker ju mer förvirrad blir jag.

 

Tacksam för alla typer av svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

1. Väldigt lite fakta du kommer med så det är svårt att ge bra tips /råd .

 

2. Hifiklubben är bra och seriösa och kan ge dig de råd och kunskaper du behöver för att kunna veta vad du gör , de har en fakta späckad hemsida .

 

Hemmabio förstärkare har även fler kanals lägen utan ljud effekter så de kan du spela på alla 4 högtalarna samtidigt med .

 

Bra och billigt kan man få om köper nåt begagnat av de stora erkänt bra märkena då de säljarna brukar vara seriösa .

 

Du behöver kraft enligt dig själv , erkänt bra kraft märken av kvalitet är t.e.x Rotel , Nad , Harman kardon .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gammal tråd om ohm och högtalare.

 

//eforum.idg.se/topic/136067-hur-koppla-hogtalarna/

 

Eftersom C V v15 högtalarna verkar vara på 4 ohm st så är dessa inte lämpliga att koppla in på A+B utgångarna på förstärkaren samtidigt.

Visst går det men man bör inte spela högt med denna koppling så länge det inte låter illa eller skorrar i ljudet.

 

Du kan seriekoppla ett par som ett par batterier och då få 8 ohm till A utgången men då blir effekten mindre men förstärkaren mår bättre på högre volym.

Googla om seriekoppla högtalare om du är osäker hur man gör?

 

Din förstärkare verkar ha Pre out så den kan driva ett separat slutsteg men se till att det finns kontroller för volym på slutsteget, antingen bak eller på fronten

annars kan det bli fel ljudstyrka på ena högtalareparet om du inta kan reglera det.

 

Bra är om det är snarlikt din Denon i watt kontra ohm, och då helst något känt märke och kan vara begagnat med.

Annars så får du leta nytt som kan driva 4st 4ohms högtalare samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svar, jag får nog kolla på lite äldre slutsteg med kraft i.

 

Hörde också från en bekant att jag lär ha 2 st slutsteg ett till vardera par för att det ska låta bäst.

Jag undrar lite vad ni tycker och har hört om Behringer Europower EP4000?

 

Hade faktiskt ingen aning om att CV VE15f ligger i 4 ohm, tänkte höra om du kan skicka länk?

 

Slutsteg jag har tänkt på är cerwin vega, nad eller Behringer, Behringer är det billigaste alternativet iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till Cerwin Vega VE 15F.

 

Kolla specen.

 

Sen lite annat roligt under "Beskrivning"

 

http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/golv/cerwin-vega_ve-15f_hogtalare_svart.htm

 

Lite nostalgi.

 

Det var för övrigt Cerwin-Vega som tillverkade högtalarna till ett av filmhistoriens största ljudsystem. Till filmen ”Earthquake” specialkonstruerades ett ljudsystem som skulle förmedla det skälvande ljudet från en jordbävning, och det hela var så lyckat att flera biosalonger fick sprickor i både väggar och tak efter att ha visat filmen!

 

Vinterpalatset i Stockholm körde förmodar jag Cerwin Vegas system på 16000Watt då det begav sig när jag såg filmen Jordbävningen, det var en upplevelse på 70 talet.

Har för mig att de fick riva hela rasket strax efter filmen sen någon upptäckt att hela huset sjunkit 12 cm efter de kört filmen(om det var något år, vet ej).

 

Finns säker några på forumet som kan mer om detta, jag är inte Stockholmare och detta var ett tag sen?

 

Dessa hörde jag en demo av på en nedlagd biograf som gjorts om till Disco i början på 80 talet, det fanns tryck typ C-V i dessa med då.

 

Dom körde nån demo från en rullbandare med startande jetplan m.m., det var som det stod inne i lokalen.

 

http://www.turbosound.com/index.shtml

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe helt otroligt egenligen vilket tryck det måste ha varit, hade velat hört det där faktiskt, första gången jag har hört talats om det.

 

Tänkte höra om jag köper cerwin vega slutsteg tex http://cerwinvega.com/pro-audio/high-performance-amplifiers/cv-900.html där är det bara mätt i 4 ohm, men antar att jag kan köpa vilka slutsteg och förstärkare som helst egentligen? tänkte isåfall köpa 2 st slutsteg, men hur man kopplar samman dom har jag ingen aning om tyvärr.

 

tex 2 såna där. men förstår inte mycket i bak direkt http://cerwinvega.com/images/Products/Amps/CV-900-back-lg.jpg - och + kabel där högtalarna ska in är typ den enda jag förstår,

 

sen står det input och link där med, antar att nån kabel ska in där och in i nästa slutsteg också? för att sammankoppla dom två.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan,

 

Du skriver att du har en Denon PMA-1060 förstärkare. Jag har sökt information på nätet och funnit att det är en stereoförstärkare för hemmabruk.

Enligt de specifikationer jag får fram lämnar denna förstärkare 105W över 8 Ohm med EN kanal driven åt gången. Den lämnar således inte 105 watt i båda kanalerna samtidigt.

Dessutom är uteffekten mätt enligt DIN-normen 45500, d.v.s. vid 1kHz. Enligt DIN-normen får man ange förstärkaren uteffekt vid 1kHz och max 1% THD under en drifttid om ca. 10 minuter.

 

FTC-normen liksom IEC-normen anger att uteffekten skall anges över hela frekvensbandet, 20Hz till 20000Hz med max 0,05% THD och i drift i minst 1 timme och båda kanalerna samtidigt.

 

Att din Denon inte klarar så mycket mer än 105W per kanal, en kanal driven, bekräftas av det faktum att den maximala effektförbrukningen är angiven till 240W.

Uteffekten per kanal, båda kanalerna drivna och med max 0,05% THD över hela frekvensbandet, lämnar din Denon sannolikt inte mycket mer än 50-60W över 8 Ohm.

 

Dina Cerwin Vega-högtalare har impedansen 4 Ohm och en känslighet om 95dB. Det betyder att du inte bör koppla två par högtalare till din Denon då den sannolikt inte skulle tåla belastningen. Slutsteget i förstärkaren kommer troligtvis att brinna, om inte skyddskretsarna kopplar bort högtalarna från förstärkaren eller stryper utgången.

 

Cerwin Vega-förstärkaren du länkar till. CV-900, är ämnad i första hand som PA-förstärkare.

Den är angiven att lämna 210W per kanal över 8 Ohm och när det gäller denna uppgift är jag benägen att tro på det. Skälet är att förstärkaren är angiven till att förbruka 1320W vid full effekt båda kanalerna drivna över en belastning på 4 Ohm per kanal.

Effektförbrukningen stämmer mycket bättre överens med den angivna uteffekten, vilket Denonförstärkaren inte gör.

 

Ett slutsteg som är ämnat för PA-bruk är robustare byggt och tänk att skruvas fast i ett 19"-rack. Du skriver inget om det är för detta ändamål som har tänkt dig att använda den till. Självklart går det utmärkt att använda en PA-förstärkare till hemmaljud.

 

Vad du bör tänka på är att CV-900 har balanserade ingångar. Vad jag kan se har din Denon obalanserade utgångar. Det går att koppla en obalanserad utgång till en balanserad ingång men jag skulle föreslå att du skaffar en transformator som gör om den obalanserade utgången till en balanserad dito. Ljudbilden blir bäst så och du undviker risk för brum.

 

Du kan själv bygga ihop sådana med hjälp av en transformator. Här är Lundahls transformatorer de som tillhör bland de bäst renommerade på marknaden.

 

http://www.lundahl.se/sidor/generalpurpose.html

 

CV-900 uppges klara en belastning på 2 Ohm per kanal. Det betyder att du kan parallellkoppla dina två par utan att det skall skada CV-900 så länge du håller dig inom de gränser som förstärkaren klarar av att leverera.

 

Du skall, enligt specifikationerna, få ut 420W per kanal över 2 Ohm. Det i sin tur innebär att du då får ca. 200W per högtalare, vilket är 3-4 gånger mer än du får med din Denon.

Det bör räcka för att du skall få ett högt ljudtryck från de 4 högtalarna.

 

Vad du bör lägga på minnet är att en dubblering av uteffekten till dina högtalare ger dig en märkbar höjning av ljudnivån, inte mer. Med 3-4 gånger mer effekt till dina högtalare kommer ljudtrycket att blir mycket mer än bara märkbart högre, nästan dubbelt så högt.

 

En dubblering av uteffekten motsvarar en höjning med 3dB i ljudtryck. En höjning med 3dB av ljudtrycket är gränsen för en "normal" lyssnare att uppfatta en höjning av ljudtrycket, inte mer.

 

I ditt fall innebär det att en övergång från din Denon till en CV-900 kommer att ge det ett klart högre ljudtryck från högtalarna men inte 3-4 gånger högre utan ca. dubbelt så högt vid maximal levererad effekt.

Du måste dock tänka på vad dina högtalare klarar!

 

Det står "max 400 watt" men någon referens till detta anges inte. Är det topp till topp-effekt, FTC/IEC, DIN 45500, "musikeffekt" eller vad?

Räkna inte med varken FTC/IEC eller DIN utan räkna med topp till topp-effekt. Det betyder att CV-900 lätt kan knäcka dina högtalare om du inte är försiktig med volymratten på din Denon (förmodar att du använder Denon som förförstärkare till CV-900).

 

Om du väljer att köpa två slutsteg måste du parallellkoppla utgången från Denon till de båda slutstegen. Med CV-900 behöver du ingen extra koppling eftersom de har en länkning från ingången till en utgång.

Du kan därmed koppla Denon till den ena CV-900s ingång och sedan koppla länkutgången från den till ingången till CV-900 nummer två.

Här bör du se till att använda balanserade kablar eftersom både in och utgång på CV-900 är balanserade. Det är väldigt vanligt inom PA-ljud.

 

Med 4 högtalare kopplade till CV-900 skall du aldrig slå över "Mode Select" till "Bridge". Det kommer att bränna slutsteget eftersom CV-900 bara "känner av" halva högtalarbelastningen i "Bridge", d.v.s. med 4 stycken 4 Ohms-högtalare parallellkopplade parvis på två kanaler kommer belastningen per kanal att "kännas av" som 1 Ohm.

 

Ta en funderare på om du skall köpa PA-förstärkare till hemmabruk innan du slår till.

 

Åge

 

P.S. Redigering är korrigering av grammatik. D.S.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att du tog dig tid att förklara väldigt bra, då är det ju perfekt med dom där slutstegen och självklart ska jag vara noga med att inte slå på bridge, sen så sitter det ju säkring i varje högtalare om det skulle bli för högt ljud som inte högtalarna klarar av.

 

Tänkte sälja min Denon PMA-1060 då den inte har hdmi ingång tex. Och jag kommer tänka på att köpa en förstärkare med balanserade utgångar så det blir lika med slutstegen.

 

Har du möjligtvist nått tips på förstärkare? hyffsat billig men med utgångar så jag kan få ut klarast ljud och även bild, vad bör jag tänka på?

 

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att förlita sig på att säkringarna i högtalarna skall lösa ut vid en överbelastning är att invagga sig själv i falsk trygghet.

Min erfarenhet är att 39 av 40 högtalarelement knäcks utan att säkringen löst ut. Att lita på att säkringarna skall brista vid överlast är således inte en bra idé utan sunt förnuft är betydligt säkrare.

 

Jag har inget tips på förförstärkare som har såväl HDMI in som balanserade utgångar. De tillhör en exklusiv skara och att leta upp sådana innebär att ett plöjande av nätet i detalj.

Vilken definition "hyfsat billig" är anger du inte. "Hyfsat billig" för mig är en prisklass på en förförstärkare runt 8000-10000 kronor. Frågan är bara om den då har både HDMI in och XLR ut, vilket jag inte är helt säker på.

 

Jag föreslår att du kontaktar en renodlad hi-fi-butik för hjälp med detta. MediaMarkt, Elgiganten och Siba har säkerligen inget av detta i deras sortiment.

Att tipsa om förförstärkare är också svårt då de låter olika. Nu är den ljudande skillnaden liten mellan förförstärkare men ändock en skillnad.

Att ge tips om någon som jag tycker är välljudande innebär inte per automatik att du också gör det. Jag måste dessutom lyssna på den innan jag kan ge ett utlåtande och att komma åt detta är inte praktiskt görligt för mig.

 

Bara genom att se vilka högtalare du har kan jag direkt säga att vår uppfattning om hur vi vill att ljud skall låta är olika. Jag har ett par Infinity-högtalare och de låter betydligt annorlunda än vad Cerwin Vega generellt gör. Hur just dina högtalare låter kan jag inte svara på då jag inte lyssnat på dem.

 

Något du också skall tänka på, vid köp av förstärkare, är denna jämförelse mellan mina och dina högtalare. Ljudtrycket från dina högtalare är betydligt högre vid samma effekt in till dem än vad mina högtalare presterar.

 

För att åstadkomma ett ljudtryck på ca. 113dB med dina högtalare behöver de matas med ca. 64W effektiv energi.

För att åstadkomma samma ljudtryck med mina högtalare krävs det motsvarande 256W effektiv energi.

 

Dina högtalare är betydligt mer lättdrivna än mina. Det i sin tur betyder att du inte behöver så mycket effekt för att få ett högt ljudtryck. Bor du i en lägenhet bör du beakta detta än mer.

 

Vad är skälet till att du vill ha HDMI-ingång på förförstärkaren?

 

Hittar du själv några förförstärkare som du vill ha synpunkter på får du återkomma. Jag skall ge dig mina synpunkter utifrån de tekniska data som de har. Den ljudande egenskapen kan jag dessvärre inte bidraga med då lyssning på förförstärkarna inte är något jag har tillgång till.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...