Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp till självhjälp! Använd: Visa tillförlitlighetshistorik!


WinGuider.se

Rekommendera Poster

WinGuider.se

Hej Alla!

 

Eftersom detta är ett forum där de flesta söker efter lösningar på de problem de har med sin dator tänkte jag påminna er om en användbar funktion!

 

 

Denna funktion finns från Windows 7 och ni börjar med att klicka på Startknappen, i sökfältet skriv in: tillförlitlig

Klicka sedan på: Visa tillförlitlighetshistorik upptill.

 

Ni ser då hur stabil er dator varit enligt en skala 1 till 10. (ända från det att er dator blev installerad!)

Ni ser Programfel, Windowsfel, Övriga fel samt varningar etc. (enklare än i loggboken, trots att det är samma information)

Har ni en röd ring med ett X i eller ett gul triangel med ett utropstecken etc. så kan ni klicka på dessa för att få felrapporter mm. och klicka gärna på Åtgärdslänken till höger!

 

Denna felinformation som då visas, kan ni klippa in i era felsökningstrådar i forum som detta! :thumbsup:

 

Kort sagt, enkel hjälp till självhjälp!

 

Med vänliga Hälsningar,

WinGuider.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna felinformation kan vara besvärlig att hitta lösning på.

 

T.ex. så har jag ett exempel på ett fel i ett avp, där felinfo är enligt bild.

 

Är man ovan vid programmet, eller att tolka en sådan infotext, så är det näst omöjligt att lösa det.

 

Och det är sällsynt att man hittar en lösning via nätet, jag har försökt flera gr för att se om sådant kan lyckas, men aldrig fått "Hjälp".

post-13429-0-03134700-1370788001_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Denna felinformation kan vara besvärlig att hitta lösning på.

 

T.ex. så har jag ett exempel på ett fel i ett avp, där felinfo är enligt bild.

 

Är man ovan vid programmet, eller att tolka en sådan infotext, så är det näst omöjligt att lösa det.

 

Och det är sällsynt att man hittar en lösning via nätet, jag har försökt flera gr för att se om sådant kan lyckas, men aldrig fått "Hjälp".

 

 

Tvärtom, anser i alla fall jag!

 

Informationen i din bild påvisar tydligt att problemet finns i filen: webproxy.exe och att det tillhör ditt virusskydd från PANDA!

 

I ditt fall hade jag rekommenderat dej att använda den support du får rätt till i.o.m. att du köpt programvaran.

 

Dvs. Skicka in detta felmeddelande och ev. loggar från Windows och panda till Pandas support! (Du kan t.o.m. exportera tillförlitlighetsrapporten, och bifoga ditt supportärende!) Det är deras jobb att tolka och tyda informationen, något jag hyser stor tilltro till att dom kan!

 

 

Så, Se där! Du har visst fått hjälp tack vare denna information! Det handlar mer om att man VILL se en lösning, istället för att endast se ett problem!

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Informationen i din bild påvisar tydligt att problemet finns i filen: webproxy.exe och att det tillhör ditt virusskydd från PANDA!

Jag betvivlar att Laso inte har förstått det. Han skrev ju "T.ex. så har jag ett exempel på ett fel i ett avp (= antivirusprogram), där felinfo är enligt bild." Och i bilden står det ju "Beskrivning Felet uppstod i programmet med samma namn: WebProxy.exe, version 9.2.0.0, tidsstämpel 0x4f7c6b24

,felet uppstod i modulen med namn: ntdll.dll, version 6.1.7601.17725, tidsstämpel 0x4ec49b8f

Sökväg till program: C:\PROGRAM FILES (X86)\PANDA SECURITY\PANDA GLOBAL PROTECTION 2013\WebProxy.exe

Sökväg till modul: C:\Windows\SysWOW64\ntdll.dll"

 

Men förstår du WinGuider hur tidsstämpelbeteckningarna ska tolkas och kan du tyda resten, dvs. Undantagskod: 0xc0000264, Felförskjutning: 0x000a2495, Process-ID: 0x23c, Programmets starttid: 0x01ce5e7248f577b6

Rapport-ID: a7d69e4c-cc50-11e2-9cf7-002564eb6cc6 ?

 

Jag kan det inte. Dessutom skrev inte Laso specifikt om sitt eget avpfel utan tog det mer som ett exempel på att viss felinformation kan vara både svårtolkad och omöjlig att googla på.

 

Annars tycker jag att ditt första inlägg var bra. Windows 7 innehåller en hel del gömda skatter som det tar ett tag att upptäcka och alla upptäcker nog inte alla på egen hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Jag betvivlar att Laso inte har förstått det. Han skrev ju "T.ex. så har jag ett exempel på ett fel i ett avp (= antivirusprogram), där felinfo är enligt bild." Och i bilden står det ju "Beskrivning Felet uppstod i programmet med samma namn: WebProxy.exe, version 9.2.0.0, tidsstämpel 0x4f7c6b24

,felet uppstod i modulen med namn: ntdll.dll, version 6.1.7601.17725, tidsstämpel 0x4ec49b8f

Sökväg till program: C:\PROGRAM FILES (X86)\PANDA SECURITY\PANDA GLOBAL PROTECTION 2013\WebProxy.exe

Sökväg till modul: C:\Windows\SysWOW64\ntdll.dll"

 

Men förstår du WinGuider hur tidsstämpelbeteckningarna ska tolkas och kan du tyda resten, dvs. Undantagskod: 0xc0000264, Felförskjutning: 0x000a2495, Process-ID: 0x23c, Programmets starttid: 0x01ce5e7248f577b6

Rapport-ID: a7d69e4c-cc50-11e2-9cf7-002564eb6cc6 ?

 

Jag kan det inte. Dessutom skrev inte Laso specifikt om sitt eget avpfel utan tog det mer som ett exempel på att viss felinformation kan båda vara svårtolkad och omöjlig att googla på.

 

Annars tycker jag att ditt första inlägg var bra. Windows 7 innehåller en hel del gömda skatter som det tar ett tag att upptäcka och alla upptäcker nog inte alla på egen hand.

 

Nja! på grund av ditt svar så satte jag mej in lite djupare i problemet.

 

Och det första jag gjorde var att Binga på den undantagskod som angavs i felmeddelandet!

 

Det 1:a svaret på bingningen leder till: http://www.wildersse...t=278195&page=9

 

Där du har en mycket troligt orsak till felkällan: Nämligen att Laso kör en 32-bitars virusskydd på en 64-bitars Windows! (Se kopplingen mellan 32-bitars Webproxy.exe och 64-bitars ntdll.dll ;) )

 

Se speciellt inlägg: #211

 

Tidsstämplarna för de filer som anges, lite kryptiskt i detta felmeddelande går att se i klartext via utforskaren, Då kan man t.o.m. jämföra att filen du tittar på även har samma versionsnr! Därmed är den kryptiska angivelsen av tidsstämplarna i praktiken inte ett större problem egentligen! (Även om de förvirrar lite!)

 

 

Och Nej! Jag tvivlar inte ett dugg på Laso eller Lasos förmåga att tolka felmeddelanden, utan jag tolkade inlägget mer som att inlägget handlade om att enbart se ett oövervinnerligt problem, och att det inbyggda verktyg som jag påminde om därför inte är användbart.

Något som jag, iså fall, anser är ett lite felaktig vinkling!

 

Och fel var det ju då en enkel Bingning gav en trolig orsak till just det felmeddelande som visades!

 

Men håll med om att: Visa tillförlitlighetshistorik visar VAR felen finns mycket tydligare och snabbare än om man jämför med att leta i loggboken!

Dessutom ser man ev. problem i en tidslinje, så man lätt kan följa problemutvecklingen!

 

 

Mitt huvudsyfte med tråden var ju att påminna om att ett ofta bortglömt felsökningsverktyg finns inbyggt i Windows 7 och att man kan använda dess information för att snabbt ge ev. supportpersoner en god bakgrund till vad som faktiskt har hänt! (inte för att diskutera ifall det verktyget är det absolut bästa! Det är en annan diskussion, och svaret varierar ju beroende på ev. problembild och användarens datorvana!)

 

Verktyget gör ju att även riktigt ovana användare snabbt och enkelt kan identifiera när problemen började, och sedan lätt kan ge korrekt teknisk information om problemet! Forumets erfarna felsökare kan därmed snabbt hitta ledtrådar till ev. undantagskoder etc. som användaren kanske inte kan tolka själv!

 

Vänliga Hälsningar,

 

/WinGuider.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är fullt medveten om vilken typ av problem jag bifogade, felet kommer från av datorerna i nätverket.

Felet är i mitt fall inte så allvarligt.

 

Men vad jag egentligen ville belysa, var att olika felkoder, t.ex. dessa rader

 

Undantagskod: 0xc0000264, Felförskjutning: 0x000a2495, Process-ID: 0x23c, Programmets starttid: 0x01ce5e7248f577b6

Rapport-ID: a7d69e4c-cc50-11e2-9cf7-002564eb6cc6 ?

 

inte är helt enkelt att tyda för en ovan, eller någon som har minimalt med intresse.

Oavsett om man kan googla eller använda en annan sökmotor, så är det inte så många som gör detta bland alla "vanliga" datoranvändare".

Dom flesta vanliga användare vill bara att datorn ska fungera, och låter andra fixa felen.

Och som du själv är inne på WinGuider, så behövs det kunniga som kan tolka dessa rader rätt, alltså ingenting för den vanliga användaren.

 

Denna funktion känner jag till, även om jag sällan använder den, uppstår sällan problem i nätverket här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

--..--Men vad jag egentligen ville belysa, var att olika felkoder, t.ex. dessa rader

 

Undantagskod: 0xc0000264, Felförskjutning: 0x000a2495, Process-ID: 0x23c, Programmets starttid: 0x01ce5e7248f577b6

Rapport-ID: a7d69e4c-cc50-11e2-9cf7-002564eb6cc6 ?

 

inte är helt enkelt att tyda för en ovan, eller någon som har minimalt med intresse.

--..---

 

 

Nä! Det förstår jag, det var därför jag avslutade med meningen:

 

Denna felinformation som då visas, kan ni klippa in i era

felsökningstrådar i forum som detta!

 

Då behöver den om söker hjälp med ett problem inte ha särskilda kunskaper själv, bara veta att det är den typen av uppgifter som behövs för att få den hjälp man efterfrågar!

 

:)

 

 

 

/WinGuider.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...