Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svårt att koppla upp trådlöst på Asus Eee Pc 4g med Linux


Alvan72

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har fått en gammal Asus Eee Pc 4G med Linux på och jag har en Atheros AR5B95 Wireless Network Adapter. Har försök att få Asusen att koppla upp mot det trådlösa nätverket och det fungerar sådär. Ibland går det inte alls ibland efter väldigt lång tid (över en halvtimme) så kommer den in. Vid något tillfälle har jag fått upp en informationsruta där det radas upp en massa info och mot slutet står det att "no dhcp offers were received". Efter det blir den stående i läget väntar. Det är inga problem att koppla upp med kabel. Jag är inte så hemma med Linux men vet hur man får i gång prompt fönstret och minns lite från den gamla goda tiden när man programerade i dos. Vad kan vara fel och hur kan jag få den att koppla upp och då gärna snabbare?Behöver ni mer info så säg till.

 

Tack på förhand

Alvan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Vilken standard är det på det trådlösa nätverket?

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ger kommandot: iptables-save? Kommandot visar brandväggsinställningarna och måste köras som root eller med sudo. Vilken linuxdistribution har du? Posta även utskrifterna från kimmandona: ifconfig och iwconfig. Routerns DHCP-inställningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vilken standard är det på det trådlösa nätverket?

/ Jari

 

 

Jag är nog mer rudis än jag trodde...vet inte exakt vad du är ute efter men det är en n-router har fiberkabel i huset och 100/10 Mbit/s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ger kommandot: iptables-save? Kommandot visar brandväggsinställningarna och måste köras som root eller med sudo. Vilken linuxdistribution har du? Posta även utskrifterna från kimmandona: ifconfig och iwconfig. Routerns DHCP-inställningar?

 

 

Lyckas inte få något svar, får bara "kommando hittades inte". Kan du beskriva exakt vad jag ska skriva? Promten visar /home/user> när jag öppnar den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...