Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Router - konfiguration


gcarl

Rekommendera Poster

Hej

Jag har routern Asus RT-N66U. När jag söker efter routern på 192.168.1.1 hittar den inte fram till konfigurationswebbsidan. Jag antar att jag ofrivilligt har gjort någon ändring. Hur hittar jag rätt sida?

Eller kan jag konfigurera om routern? Hur gör jag då?

Mvh

Gcarl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det medföljer en CD med routern. Med den kan man konfigurera routern. Jag skulle testa det i första hand. Funkar inte det skulle jag göra en återställning av routern med återställningsknappen som sitter på baksidan av den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Dom sa på Kjell&Co att det skulle följa med en CD. Den saknades. Jag frågar K&C om den igen.

Men var ligger webbsidan med routern? Jag har provat både 192.168.1.1 och 192.168.0.1 och får följande svar:

Det går inte att visa den här sidan

•Kontrollera att webbadressen http://192.168.0.1 är korrekt.

•Sök efter sidan med sökmotorn.

•Uppdatera sidan om några minuter.

Gustaf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta kommandotolken:

Start-knappen - Alla program - Tillbehör - Kommandotolken

 

Skriv kommandot:

ipconfig

 

Det som står på raden Standard-gateway är IP-adressen till routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en likadan och inloggning sker via adressen http://192.168.1.1. Alternativt kan du prova med http://192.168.1.1:80. men det blir förmodligen ingen skillnad om dina inställningar är felaktiga.

Det skall absolut följa med en Cd-skiva till routern. Låg inte routern i en inplastad oöppnad kartong när du köpte den? Om inte så har du kanske inte fått en ny oanvänd router.Jag skulle i så fall försöka reklamera den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar det att surfa via routern?

Så problemet inte är att datorn inte får någon kontakt alls med routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej

 

Nu funkar det mesta igen. Men innan var det kaos.

Datorn hade till en början kontakt med routern. Efter lite hit och dit från min sida tappade datorn all kontakt med Asus. Sedan, hur jag än försökte med olika inställningar, ingen åtkomst till Inet. Försökte även återläggning av systemavbildning - det brukar vara ett säkert kort. Hjälpte inte i något avseende den här gången. Hur som helst, Kjell är bussig och jag fick en cd. Därefter ominstallation av datorn – det är det enda jag är bra på – och nu allt ok.

Spelar ingen roll just nu, men när jag kör ipconfig i kommandotolken får jag standard-gateway 192.168.1.1. När jag skrivit in användarnamn och lösenord får jag texten 401 Unauthorized, Authorization required. Som sagt, kan kvitta nu, jag hittar konfigurationen från CD:n.

Tack för all hjälp.

Gustaf

Ps. Kjell sålde en boxee box till mig. Fått lite problem med den oxo. Återkommer i ny tråd. Vi hörs. Ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vad bra att det löste sig till slut men det verkar ha varit ett hästjobb! :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
När jag skrivit in användarnamn och lösenord får jag texten 401 Unauthorized, Authorization required.

 

Fel användarnamn eller lösenord. Standard för asus är admin/admin. Prova det. Annars får du göra en återställning av routern så kommer du kunna logga in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...