Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stationär dator till media och surf + tv-skärm


E.M

Rekommendera Poster

Jag ska köpa en ny dator då min nuvarande laptop lever på sista tråden. Jag har bestämt mig för att satsa på en stationär den här gången då jag inte har något behov av att flytta runt datorn.

Jag kan inte så mycket om datorer och när jag försöker googla mig fram blir jag bara väldigt förvirrad, så jag tänkte om det var någon här som kan komma med rekommendationer hade det varit super :)

 

Det jag kommer att använda datorn till är att surfa och titta på filmer/tv-serier online. Vill ha en dator som helst inte kostar över 5000 kr, men är något sånär flexibel när det kommer till priset.

Ser helst att datorn har Windows 8 (är ju lika bra att ha det nyaste tänker jag) och vill ha minst 2,5 GHZ.

Går det att hitta en dator med Quad Core i min budget hade det varit jättebra, går dock även med Dual Core

 

Har som sagt inte jättebra koll (ovan nämna specifikationer kommer från min bror) och vet därför inte var det är bäst att handla ifrån (både gällande pris och kundservice) och vilka märken som är bra.

 

 

Ska även köpa till en tv-skärm (istället för en datorskärm) storlek från 22" till 27" så om ni har några rekommendationer på märke och var man ska köpa det så hade det varit utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska även köpa till en tv-skärm (istället för en datorskärm) storlek från 22" till 27" så om ni har några rekommendationer på märke och var man ska köpa det så hade det varit utmärkt.

Har en http://www.samsung.com/se/consumer/computer-peripherals/monitors/monitors-tv-tuner/LT27B300EW/XE som fungerar bra såväl som datorskärm som TV

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det behövs ingen Quad Core för att surfa och titta på film. Klockfrekvensen har väldigt lite med prestanda att göra och det behövs inte mycket prestanda för surf och film. Du behöver alltså inte betala några 5000 kr heller.

 

En dator med Dual Core processor, Windows, HDMI-utgång och lanserad 2012 eller 2013 som klarar det du vill kostar från 3000 kr: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&l=s129521494#rparams=l=s129521872

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Om du vill ha en Windows 8 dator som ett media Center så får du köpa till: Media center (samt ett tv-kort såklart!).

 

Om du kör Windows 8 Pro på din dator och du vill se på och spela in direktsänd tv med Windows Media Center, kan du skaffa Windows 8 Media Center Pack för 99 kr

 

se: http://windows.micro...8/feature-packs

 

Kan meddela att det fungerar perfekt! Jag kör det själv på en dator med lite äldre moderkort/Processor med inbyggt grafikkort (Med HDMI med ljud ut).

 

Jag har en 500Gb disk till Windows och vanliga program (Den går ju att använda som vanlig dator med TV´n som bildskärm) samt en 1TB disk för användarkonton, sparade filer och inspelad film! Den utgör testbädd för min kommande 2 disks Optimerade installationguide för Windows 8, där media Center konfigureringen av var filmer etc. sparas skall ingå!

 

Men väljer du en Windows 8 PRO dator så rekommenderar jag att du stoppar i ett tv-kort och köper till Media Center till den! Du får då en Media dator, surfdator, vanlig dator och en modern tv-inspelningsmaskin i ett!

 

(Tidigare har Media Center alltid ingått i Windows, men har inte använts i den skalan att Microsoft har med den som standard, Sägs det, personligen tror jag att filmindustrin inte tålde att vem som helst kan spela in en tv-sänd film och sedan riskera att den delas ut via fildelning!)

 

/WinGuider.se

 

 

 

PS! OBS! OBS! OBS! Du MÅSTE ha Windows 8 PRO i datorn för att kunna installera Media Center! Annars måste du köpa Windows 8 Pro Pack som kostar 1449kr!

 

Det är som jag alltid har sagt: Skippa budget valen av Windows och köp alltid PRO-versionen av Windows, redan från start, det kostar så lite extra, men ger så mycket mer.

 

På den affär där jag kollade priset kostande en Svensk 64-bitars Windows 8 OEM = 840 kr =(Budgetversionen)

på samma affär kostar PRO-versionen: Microsoft Windows 8 Pro 64-bit OEM Svensk = 1195 kr

 

Ynka 355kr mer! Och då slipper man Pro Pack á 1449kr om man t.ex. vill ha Media Center!

 

Kontrollera även att datorns HDMI-utgång har stöd för ljud! (Grafikkortet har då ett eget inbyggt ljudkort!) Annars måste du trixa med extern förstärkare och högtalare, vid sidan om tv´n etc.. De tidiga grafikkorten som hade HDMI-utgång har oftast inte ljud via HDMI

DS!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...