Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Oidentifierat Nätverk, ingen internetåtkomst


CableGuy_SWE

Rekommendera Poster

CableGuy_SWE

Jag har under väldigt lång tid haft ett problem med mitt internet.

 

Jag löser det i princip en eller flera gånger om dagen genom att öppna "Nätverks- och delningscenter" och klicka på "Ändra inställningar för nätverkskortet". Där har mitt nätverkskort hittat två nätverk...

Oidentifierat Nätverk, Nätverk

Jag får högerklicka på detta nätverkskort och "avaktivera" och direkt efter kan jag åter högerklicka och "aktivera". Nu funkar det perfekt. Det fungerar nu bra ända tills jag flyttar datorn t.ex. mellan olika nätverk då jag måste göra denna procedur igen. Jag använder mitt hemmanätverk med router, arbetsplatsens nätverk, samt ofta med min internetdelning på min iPhone.

 

Detta oidentifierade nätverk som uppkommer i båda mina datorer, samt även i andra datorer jag kopplar in är nog själva problemet. DEt uppkommer även i min bärbara då jag ofta ansluter den på min arbetsplats i deras uttag, så det borde inte ha med min egna router att göra. Det borde på nåt sätt gå att konfigurera datorn så att inga oidentifierade nätverk hittas.

 

Har även en stationär dator som installerar uppdateringar ibland nattetid och sen startar om datorn. Då den sen hamnar i inloggningsläget och sen går ner i nåt viloläge. Vid uppstarten efter detta så uppkommer också samma problem. Numera går det fort att inaktivera och sen aktivera kortet och få igång detta igen, men inte lika enkelt för de andra i familjen så går det att lokalisera varför detta uppstår så är det bra.

 

Jag har Win7 home prem 64-bit i HP-laptop

Jag har win7 home prem 32 bit i HP stationär dator (med det trådlösa nätverkskortet alltid inaktiverat)

 

Hoppas på lösning, då jag vet att många har samma problem med oidentifierade nätverk!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Jag antar det är windows som vill att du talar om vilken sorts nätverk du är ansluten till. "Hemnätverk", "Kontor" eller "Publikt". Fenomenet beror antagligen på förnyade ip-adresser. Råkade ut för något liknande tidigare i veckan efter att ha bytt ut routern, Win 7 (x64) maskinerna kände inte igen det trådlösa nätverket trots att jag behållit ssid och nätverksnyckel för enkelhetens skull. Jag fick på nytt "tala om" för windows att det fortfarande var ett "hemmanätverk". Linux (Ubuntu 13.04) maskinerna hade inte detta problem, de hittade och anslöt till den nya routern utan problem.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vid ett tillfälle då du har problemet skulle du kunna göra så här:

 

Start-knappen - Alla program - Tillbehör - Kommandotolken

 

skriv in kommandot:

 

ipconfig /all

 

När du har fått igång internet, kopierar du resultatet i Kommandotolken och klistrar in det i ditt svar så får vi se om det visar något om vad som händer.

 

Vad har du för antivirusprogram och brandvägg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Problemet tror jag beror på att du har olika nätverkstyper, som du växlar mellan.

 

Hemma har du privat nätverk, via mobilen ett publikt nätverk och på arbetet har du arbetets nätverk!

 

Windows 7s brandvägg har möjligheten att konfigurera dessa, men då måste du ha en egen brandväggskonfiguration för varje:

 

Hemma = Privat Profil

Mobilens = Offentlig profil

Jobbet = Domän profil!

 

 

Jag gissar att du på bara använder Privat profil och något sätt endast byter ut det nätverk du just nu ansluter till den privata profilen!

 

Se istället till att konfigurera dessa med sin egen brandväggsprofil, så bör det gå bättre!

 

se denna länk: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/choosing-a-network-location

 

/WinGuider.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...