Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

på lagligt sätt ladda ner från svtplay


MrPeter

Rekommendera Poster

På lagligt vis har man dock ej rätt till detta.

Det är inte villkorsbrott för svtplay utan mera distributionsbrott mot upphovsmakarna/ägarna.

 

Tack för svaret även om svaret var negativt xD !

Det är ingen som råkar veta om det går att köpa detta klipp från"tillverkarna"?

Om den finns som dvd eller dylikt?

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

Vet ej , men jag undrar om det stämmer som Jonas-B skriver eftersom det brukar vara okej att spela in för EGET bruk i många sammanhang , så jag undrar om det inte är det i detta fall också .

 

Kan ju vara värt att E-maila SVT och kolla , eller maila jaques på pirate player för han har bra koll på vad som är olagligt eller inte och är ärlig i frågan enligt min egna erfarenhet , trot eller ej .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mejlar man SVT och frågar får man till svar att det inte är tillåtet enligt deras avtal med upphovsrättsinnehavarna. Frågan har varit uppe några gånger förut i Eforum och eftersom det inte finns något bindande domstolsbeslut i frågan är det oklart, men de flesta som verkar besitta juridiska kunskaper anser att det är frågan om tillåten privatkopiering. Under förutsättning alltså att man håller sig till reglerna för privatkopiering och t ex inte distribuerar runt materialet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Copyswedes hemsida står:

 

Det är en inskränkning i upphovsmannens ensamrätt till mångfaldigande att var och en för sitt privata bruk får framställa ett eller några få exemplar utan upphovsmannens tillstånd.

 

Från en laglig förlaga är det tillåtet att göra sig några få kopior. Allt som ligger på Svtplay och andra liknande playtjänster är lagligt. Dom har avtal med upphovsrättsinnehavarna att lägga upp det där.

 

Och vi betalar för det:

 

Privatkopieringsersättning betalas av företag som tillverkar, importerar och säljer olika typer av lagringsmedier som man kan spela in och kopiera musik, film och tv på, som till exempel tomma DVD-skivor, mp3-spelare, usbminnen och externa hårddiskar, det vill säga produkter som används för privatkopiering.

 

Men man får som sagt inte sprida det vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

Copyswedes hemsida står:

 

 

 

Från en laglig förlaga är det tillåtet att göra sig några få kopior. Allt som ligger på Svtplay och andra liknande playtjänster är lagligt. Dom har avtal med upphovsrättsinnehavarna att lägga upp det där.

 

Och vi betalar för det:

 

 

 

Men man får som sagt inte sprida det vidare.

 

 

 

 

 

Jag har mailat Jacques på pirateplayer så får vi se vad han har att säga .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från Regeringens hemsida:

 

Ensamrätten innebär bland annat att det är upphovsmannen som har rätt att ta betalt för användningen, men ensamrätten gäller inte fullt ut. Det finns ett antal undantag som till exempel innebär att man får kopiera verket fritt, det vill säga utan att be om tillstånd. Undantaget som gäller kopiering för privat bruk är ett av de viktigaste.

 

Bestämmelsen om kopiering för privat bruk innebär att man som huvudregel får framställa ett eller några få exemplar av ett verk till sig själv, sin familj eller sina vänner.

 

 

Ur Lagboken:

 

12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.

 

 

Tillägg: Det här gäller bara "öppna" playtjänster. På streamingtjänster typ TV4 Premium, Netflix, Viaplay, Spotify m.fl. så gissar jag att man avtalar man bort rätten att göra sig en kopia av verket när man skapar ett konto. Och på tjänster som Youtube så är det ju inte allt som är lagligt upplagt.

 

 

Frågan avhandlades tidigare i den här tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har mailat Jacques på pirateplayer så får vi se vad han har att säga .

 

Han kommer att säga:

 

Namnet på sidan antyder att rör sig om något, om inte olagligt, så åtminstonne skumt. Så är det dock inte. Namnet valdes enbart som en travesti på det famösa The Pirate Bay-projektets namn. Privatkopiering är sedan länge fullt subventionerat och lagligt i Sverige. Att sprida verk man ej äger upphovsrätten till - exempelvis sådana man kan ladda ner med Pirateplay(er) - är däremot, för närvarande, olagligt; att arkivera dem för personligt bruk är tillåtet.

 

Står längst ner på startsidan på pirateplay.se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

Han kommer att säga:

 

 

 

Står längst ner på startsidan på pirateplay.se.

 

 

 

 

Det första , d.v.s att det var en travesti e.t.c det visste jag men resten hade jag glömt bort att det stod där .

 

Det avgör ju saken , med all info här om lagar och regler här så kan ju TS tryggt ladda ner ifrån SVTPLAY utan dåligt samvete .

 

Pirateplayer är en kanon inspelare då den även har (hade?) en tv tablå inbyggd för de aktuella inspelningskanalerna , som en video med inbyggd tv tablå alltså , kanon smidigt !

 

 

 

För övrigt , bra jobbat GANYMEDES !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...