Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Återställ skadade filer


teil

Rekommendera Poster

Jag har på grund av datorhaveri blivit tvungen att göra om min hårddisk. Haveriet inträffade helt plötsligt och via microsoft återställde jag datorn. Jag blev samtidigt uppmanad att göra backup på innehållet före återställningen. Jag gjorde detta till en separat hårddisk och nu har jag med hjälp av programmet Undelete återställt filerna. Det visar sig då att bara några få av Excel-filerna är användbara. Då jag försöker stata dessa får jag meddelandet "Filformatet och filtillägget för *.xls stämmer inte överens. Filen kan vara skadad eller osäker".

Öppnar jag filen så ser jag följande:

ÄP…ýÿÿP‹Ïèå¶ÿÿ‹;Gt9˜À|ƒÀljÿSPtýÿÿè¼²ÿÿëh¨‚Žtýÿÿ觷ÿÿ9^0t'jÿS…¬ýÿÿPýÿÿè²ÿÿh˜#Ž¬ýÿÿè}·ÿÿëp†¤P…ýÿÿPýÿÿè·¶ÿÿ‹9…ýÿÿu;¡p“=p“„´ö@„ªÆˆƒ~r‹vëƒÆVhpiŽjFézþÿÿƒÀDjÿSPýÿÿè²ÿÿ…ýÿÿP…týÿÿP…¬ýÿÿP…XýÿÿP‹ýÿÿèÅ¢ÿÿ‰…ýÿÿ;Ã},¡p“=p“t:ö@t4ÿµýÿÿhpiŽjGÿpÿpèe‰þÿë‹…ýÿÿƒ~(uÿ€ëÿ€ýÿÿèò“ÿÿ‹µýÿÿé‹ýÿÿ‹…ýÿÿ9˜üvA‹ˆˆu3¡p“=p“tö@thpiŽjHÿpÿpèxþÿÇ…ýÿÿ@€éØûÿÿ‰ýÿÿÇEüëGÇ…ýÿÿ€ÇEü¸ä;‘Ã3Ûë!Ç…ýÿÿÿÿ€ÇEü¸ÿ;‘Ã3Û9ýÿÿ}‹ýÿÿèïÿÿÆEüýÿÿèöøÿÿÆEüS3öFVýÿÿè»óþÿÆEüSVXýÿÿèªóþÿÆEüSVtýÿÿè™óþÿÆEüSV¬ýÿÿèˆóþÿÆEüSV<ýÿÿèwóþÿˆ]üSVÈýÿÿègóþÿƒMüÿSV ýÿÿèVóþÿ‹…ýÿÿè|vþÿÂÌÌÌÌÌ‹ÿU‹ì‹E…Àtfƒ8‹Èu¹€„Ž‹E‰HÇ]ÂÌÌÌÌÌ‹ÿU‹ìQQƒeøWÿu3À}ü«EøPè´ÿÿÿEøPjhjè[1_ÉÂÌÌÌÌÌ‹ÿU‹ìQV‹uÑît÷Et‹UO‰‹Ö+Ñ3ɉf‰÷Et?‹Eÿu%ÿPW‰EüèÿwþÿƒÄƒ}üu ‹E‰8‰3ë…öv-‹MDwþ‰3ÉÇf‰…öv÷Et‹E‰83À‰3f‰3À^ÉÂÌÌÌÌÌ‹ÿU‹ì·EV3öVÿuÿujPÿuÿŽ;ÆtPjhrÿuÿLŽ;ÆtPÿŽ3öF‹Æ^]ÂÌÌÌÌÌ‹ÿU‹ìVWh¤„Ž3ÿÿ䎋ð;÷t?·EWÿuÿujPVÿŽ;ÇtPjhrÿuÿLŽ;ÇtPÿŽ3ÿGVÿxŽ‹Ç_^]ÂÌÌÌÌÌ‹ÿU‹ì¸Œèovþÿ¡Œ“3ʼnEüV‹uW3ÿj8…xïÿÿWPÇ…°ïÿÿ$‰½tïÿÿè½vþÿƒÄW…°ïÿÿP…´ïÿÿPVÿ°Ž…Àu?¡p“‹5ØŽ=p“„¡ö@„—ÿÖ;Ç~

%ÿÿ

€Phð„Žh”„Žjëh…tïÿÿPW3öW…´ïÿÿFPÇ…tïÿÿ<‰µˆïÿÿ‰µ¤ïÿÿÿ´Ž…ÀuI¡p“‹5ØŽ=p“t3ö@t-ÿÖ;Ç~

%ÿÿ

Finns det något att göra?

Tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ough, det här kan vara svårt. Tycks som delar av filerna saknas, att det bara är ren "gibberish".

 

Enda rådet jag kan ge är att ladda hem Open Office/Libre Office och se om kalkylprogammet i det paketet kan öppna Excel-filerna och rädda dem. Det brukar ibland vara möjligt vid kraschade filer.

 

I framtiden, se till att alltid ha en backup på allt du inte vill riskera att förlora. Frågan är inte om en hårddisk kommer att krascha utan när!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen. Jag har testat bägge alternativen utan resultat.

Jag tar alltid en totalbackup på datorn och sparat den på separat hårddisk. Denna gång visade det sig att backuppen var obrukbar (naturligtvis).

Än en gång tack för hjälpen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

backupen helt obrukbar? Ja du, då blir det nog till att hjälp från professionellt håll om du vill rädda något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...